Saturday, July 26, 2008

Tidur Penghilang Kepenatan

(Cucu Tok Adam)

Penat bekerja? Sudah tentu kan... Setelah bekerja seharian, badan perlukan rehat secukupnya. Cucu cukup seronok bila masa tidur dah nak sampai. Maklumlah, kerja seharian menggunakan otak ni cukup meletihkan. Tidur merupakan saat yang ditunggu-tunggu. Melaluinya kita mengumpulkan tenaga untuk melakukan pekerjaan hari esok dan beribadah kepada Allah.

Hari ni Cucu nak berkongsi sedikit tentang adab sebelum tidur. Itupun sedikit sahaja. Maklumlah adab tidur ni siapa yang tak tahu kan? Anak-anak di prasekolahpun telah diajar. Hanya amal atau tidak saja masalahnya. Tapi yang ini memang cukup mudah dan InsyaAllah kita semua boleh lakukannya. Kalau yang ini dah dapat kita lakukan, Alhamdulillah. Mudah-mudahan amalan seterusnya jadi semakin mudah.

Seorang muslim cantik kerana agamanya. Jadi tidurnya pun harus cantik. Hendaknya seorang muslim menjaga adab-adab sebelum tidur dengan adab yang diajarkan oleh nabi kita Rasulullah SAW. Antara adab-adabnya tidak tidur terlalu lewat malam setelah solat Isya' kecuali ada perkara-perkara penting yang nak dilakukan atau adanya tetamu dan sebagainya, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Barzah rodhiyallahu ‘anhu:

“Bahawasanya Rasulullah saw. membenci tidur malam sebelum (solat Isya') dan berbincang-bincang (yang tidak bermanfaat) setelahnya.” [HR Bukhari dan Muslim]

Hendaknya tidur dalam keadaan sudah berwudhu, sebagaimana hadis: “Apabila engkau hendak mendatangi pembaringan (tidur), maka hendaklah berwudhu' terlebih dahulu sebagaimana wudhu'mu untuk melakukan solat.” [HR. Al-Bukhari dan Muslim].

Nah cukup mudah bukan. Cucu teringat akan pesanan Imam Al-Ghazali dalam Ilya' Ulumuddin menyebut''...jika kamu mampu teruslah dalam keadaan suci, sebab jika kamu mati dan kamu dalam keadaan memiliki wudhu, maka matimu adalah mati syahid..''.

Mudah-mudahan amalan yang mudah ini dapat selalu kita amalkan.

No comments: