Monday, February 16, 2009

Kuala Terengganu Tumpuan Delegasi Exco Papisma Pusat

(Wartawan Buletin)

Setelah berjaya mengharungi Khidmat 'Kesihatan Perdana' pada bulan Januari yang lalu di Kuala Terengganu, Papisma meneruskan aktivitinya dengan mengadakan mesyuarat dwi-bulanannya juga di Kuala Terengganu.

Barisan Exco telah menetapkan mesyuarat kali ke-4 ini akan diadakan di luar Kuala Lumpur untuk membolehkan mereka 'bertukar angin'. Jika idea ini berjaya, InsyaAllah, mesyuarat-mesyuarat seterusnya akan dilakukan di serata pelusuk tanahair. Ini akan menggalakkan lebih ramai kehadiran Exco sambil menikmati keindahan Malaysia yang masih ada yang belum mengetahuinya atau menikmatinya. Maklumlah, ahli-ahli Papisma ni sememangnya sangat sibuk dengan urusan pekerjaan mereka. Di samping itu, kata pepatah jauh perjalanan luas pengalaman, maka dengan pertukaran tempat seperti ini akan lebih menjana percambahan idea bagi digunakan untuk menggerakkan Papisma ke arah yang lebih hebat dan perkasa.

Kuala Terengganu merupakan lokasi yang sangat sesuai kerana kedudukannya yang di tengah-tengah antara Kota Bharu dan Kuantan dan kebetulan majoriti Exco Papisma adalah dari Kelantan, Terengganu dan Pahang. Jadi, mereka yang berada di Kuala Lumpur, Perak dan Kedah boleh datang dengan berkongsi kenderaan dan ini akan lebih menjimatkan kos perjalanan.

Klinik Ummi sebagi tempat mesyuarat pula merupakan tempat yang sangat sesuai kerana kedudukannya yang mudah untuk dituju bagi mereka yang belum pernah datang sekalipun. Tempat parking yang luas, dan prasarana bilik mesyuarat yang lengkap dan selesa.

Alhamdulillah, mesyuarat telahpun selesai dengan jayanya dengan kehadiran yang besar barisan exco dan buat kali pertama berjaya membincangkan seluruh agenda mesyuarat dengan sempurna termasuk aktiviti utama yang akan diadakan iaitu Sambutan Hari Keluarga Papisma yang akan diadakan di De Rhu Resort, Kuantan pada akhir Mei dan awal Jun nanti.

Mesyuarat ini diserikan lagi dengan Majlis Silaturrahim yang dianjurkan oleh Papisma Cawangan Terengganu dalam bentuk jamuan santai di Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu yang merupakan hidangan makan tengahari. Majlis tersebut juga dihadiri oleh beberapa pemimpin penting yang terlibat secara langsung dengan aktiviti Papisma dalam melaksanakan aktiviti Khidmat Kesihatan di Terengganu dan Misi Kesihatan Dan Kemanusiaan di luar negara. Kehadiran yang sangat menggalakkan dari ahli-ahli Papisma Terengganu bagi menyambut dan beramah mesra dengan pimpinan Papisma Pusat tentunya akan meninggalkan kesan yang mendalam dan positif. Berikut adalah gambar-gambar yang sempat dirakamkan semasa program itu berlangsung.
Mesyuarat Exco sedang berlangsung dengan dipengerusikan oleh Presiden. Kelihatan juga penggunaan alat bantu mesyuarat seperti komputer dan LCD bagi membolehkan ahli mesyuarat yang tidak dapat hadir dapat menggunakan kemudahan video-conference online.
Para Exco sedang memerah otak bagi mencari penyelesaian kepada pelbagai persoalan yang timbul demi memperkasakan Papisma untuk Islam dan masyarakat. Subhanallah...

Dalam satu hadis disebutkan, daripada Abu Ayyub r.a katanya:
"Rasulullah s.a.w bersabda: Sepagi atau sepetang berada di jalan Allah adalah lebih baik daripada apa yang telah diterbitkan dan diterbenamkan oleh matahari" HR Muslim.

Dalam satu hadis daripada Ibnu Hibban Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: “Berfikir sesaat lebih baik daripada beribadat setahun.”
Ramai di kalangan exco dan ahli-ahli Papisma merupakan pakar-pakar di jabatan masing-masing. Namun mereka sanggup berkorban tanpa upah walau satu senpun demi mengharapkan ganjaran yang lebih baik di akhirat.
Kelihatan juga Mantan Presiden sedang bersama-sama berbincang melalui video-conference meskipun tidak dapat hadir kerana anaknya akan menjalani MRI di HUSM.
Penat lelah berfikir dan memerah otak hilang serta-merta apabila dapat menjamu selera bersama-sama sahabat/iat yang mungkin telah lama tak berjumpa. Sambil menikmati nasi beriani yang tersohor keenakannya, masing-masing cukup berselera menikmatinya sambil dihembus bayu pantai yang nyaman diiringi nyanyian ombak pantai Batu Buruk yang mengasyikkan.
Tidak enak rasanya jika hanya perut yang merasa, tetapi lebih enak jika disulami dengan senda-gurau dan gelak ketawa. Memori lama dekat terasa meskipun telah berlalu bertahun-tahun ditelan masa.
Majlis lebih bermakna apabila Tn. Hj. Husin Ismail yang lebih dikenali dengan nama Cikgu Husin yang merupakan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia memberikan taklimat tentang situasi di Ghazza (Palestin) yang cukup memilukan dan mampu menaikkan bulu roma. Namun kewajipan kita untuk terus membantu dan berdoa, mudah-mudahan Allah berkenan mengganjari kita dengan pahala syahid jikalau atas kelemahan dan keterbatasan yang ada ini tidak memungkinkan kita untuk berjaya menjadi syuhada' seperti mereka.
Semua mata dan telinga memberi tumpuan, sambil otak ligat memikirkan bagaimana deritanya mangsa keganasan Yahudi Israel laknatullah di bumi Palestin, namun dari sudut yang lain, mereka adalah orang yang sangat berbahagia di akhirat.
Sebelah petang mesyuarat diteruskan, sambil bermesyuarat sambil menikmati hidangan ringan bagi menghalau rasa mengantuk yang datang.
Selesai bermesyuarat, dengan wajah yang letih namun perasaan yang puas, barisan exco bersama ahli mesyuarat yang hadir mahu mengabadikan kenangan bagi dirakamkan dalam album memori yang indah bersama catatan sejarah.
Inilah barisan exco yang menunjangi pergerakan dan aktiviti Papisma untuk tahun 2008-2010. Mudah-mudahan Allah merahmati mereka dan persatuan ini demi menuju matlamat suci iaitu keredhaan Ilahi.

Sekian...

No comments: