.

PAPAN KENYATAAN



  • PROGRAM-PROGRAM PAPISMA TERENGGANU AKAN DIMAKLUMKAN TAK LAMA LAGI




    Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda;
    “Barangsiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah Taala, maka terdengarlah suara yang memanggil dan mengatakan bagus dan bagus langkah mu dan ambillah tempat tinggalmu di dalam syurga.” (HR At-Tirmizi)

    Dari Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda :
    " Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin, suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat."(HR Muslim)

  • JUALAN BUKU


    Hubungi
    Dr. Zaihan Salleh (012-9850123)


  • Hubungi
    Dr. Khatijah Musa (019-9222057)

Friday, March 27, 2009

Hentikan Merokok - Kenyataan Tok Guru Boleh Menjadi Titik Mulanya

(Cucu Tok Adam)

KOTA BHARU: Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata umat Islam yang cuba menonjolkan keislaman mereka melalui pakaian jubah dan ketayap tetapi menghisap rokok adalah lebih hina daripada lembu.

Nik Azizk, yang juga Mursyidul Am Pas, berkata amalan menghisap rokok dikeji kerana diharamkan oleh agama dan doktor kerana ia memudaratkan kesihatan.


"Contohnya, lembu yang berak di tengah jalan tidak boleh diambil tindakan undang-undang kerana tidak mempunyai otak dan fikiran.

"Tetapi manusia yang mempunyai otak sanggup melakukan perbuatan yang menyalahi agama dan kesihatan, apatah lagi dalam keadaan berpakaian melambangkan Islam (kopiah atau berjubah).

"Maka, mereka yang melakukan perbuatan (menghisap rokok) itu dianggap lebih hina dari lembu,” katanya ketika menyampaikan kuliah Jumaat di Dataran Ilmu di sini, hari ini.

Nik Abdul Aziz berkata ada antara umat Islam yang mencuri-curi menghisap rokok di serambi masjid sambil bersembang sementara menunaikan solat.

Beliau mengingatkan umat Islam supaya menghentikan amalan yang dianggap jijik dan tidak berdisiplin itu. - Bernama

(Dipetik dari Al-Ahkam)

Sunday, March 22, 2009

Ucapan Salam - Sebarkanlah Sebagai Dakwah Dan Penyembuhan

(Cucu Tok Adam)

Sahabat saya banyak berurusan dengan pekerja-pekerja asing seperti Bangladesh dan Indonesia. Katanya kalau dibandingkan tiga negara antara Malaysia, Indonesia dan Bangladesh dalam hal memberi salam ini, ternyata jauh lebih baik Bangladesh. Boleh dikatakan setiap pekerja Bangladesh ketika masuk akan memberi salam, sedangkan pekerja Indonesia kalau dalam 100 orang hanya seorang yang beri salam. Pesakit Malaysia pula dalam 100, lebih kurang 20 orang yang beri salam.

Berkenaan salam ini mengingatkan saya ketika saya berkenalan dengan usrah sejak tingkatan empat dahulu. Ia menjadi satu perkara yang ditekankan kepada ahli-ahli usrah sebagai mempraktikkan amalan sunnah Rasulullah SAW sehingga ia menjadi akhlak dan budaya kami ketika itu. Tidak kira bertemu siapa, kami akan 'berlawan' siapa dahulu memberi salam. Tak kira berjumpa dengan kawan-kawan, abang-abang atau adik-adik. Apatah lagi ketika berjumpa dengan guru-guru.

Akhlak ini berterusan sehingga saya berada di universiti. Malangnya ketika di universiti, ucapan sunnah dan ucapan ahli syurga ini menjadi semakin asing apabila semakin sedikit mereka yang melazimkannya. Ianya seolah-olah menjadi milik orang-orang tertentu sahaja. Apa yang dapat diperhatikan, salam hanya diberikan kepada sesama ahli usrah. Kalau berjumpa orang lain, tiada salam diberikan. Bila berjumpa di mana-mana masing-masing cuba 'sedaya upaya' untuk mengalihkan pandangan ke arah lain agar mata tidak bertemu mata. Macam tak kenal. Salam pun 'tak sanggup' nak beri, tegur apatah lagi.

Bila ia tidak menjadi akhlak, maka ia menjadi satu paksaan untuk melaziminya. Ia sungguh berat dan 'memalukan'. Ucapan sunnah suatu yang memalukan?

Alangkah baiknya jika ucapan mulia ini diamalkan di hospital-hospital dengan didahulukan oleh doktor sendiri. Setiap pesakit yang dirawat, didahului dengan ucapan "assalaamu 'alaikum" bila bertemu ketika melakukan 'ward round'. Beratkah?

Abu Umammah RA meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda: ”Orang yang lebih dekat kepada Allah SWT adalah yang lebih dahulu memberi salam.” (Musnad Ahmad, Abu Dawud, dan At Tirmidzi).

Abdullah bin Mas’ud RA meriwayatkan Bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Salam adalah salah satu Asma Allah SWT yang telah Allah turunkan ke bumi, maka tebarkanlah salam. Ketika seseorang memberi salam kepada yang lain, darjatnya ditinggikan di hadapan Allah. Jika jamaah suatu majlis tidak menjawab ucapan salamnya maka makhluk yang lebih baik dari merekalah (iaitu para malaikat) yang menjawab ucapan salam (itu).” (Musnad Al Bazar, Al Mu’jam Al Kabir oleh At Tabrani).

Selain ia merupakan doa yang akan memberikan keselamatan dan mudah-mudahan akan cepat menyembuhkan penderitaan dan sakit tersebut, ia juga sesuai bagi orang yang berdiri atau berjalan memberikan salam kepada mereka yang duduk atau baring. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:"Orang yang berkenderaan mengucapkan salam kepada yang berjalan kaki dan yang berjalan kepada orang yang duduk dan yang sedikit mengucapkan kepada yang ramai."� (Muttafaq alaih).

Bayangkanlah sekiranya ada 20 orang pesakit di dalam sesuatu wad itu, kita akan mendoakan 20 kali keselamatan kepada mereka, dan dengan sendirinya dan 20 kali darjatnya aakan ditinggikan oleh Allah SWT, subhanallah!

Ini juga akan membezakan kita sebagai doktor Islam sebenar dengan mereka yang lain. Ia akan menjadikan suasana kasih-sayang berlaku di dalam wad dan merapatkan hubungan antara doktor-pesakit-kakitangan dan kerja-kerja bebanan kerja seharian menjadi ringan dan kerja menjadi suatu yang menggembirakan. Ini merupakan suatu janji dari Rasulullah SAW sendiri. Baginda Rasulullah SAW bersabda, “Kalian tak akan masuk syurga sampai kalian beriman dan saling mencintai. Maukah aku tunjukkan satu amalan bila dilakukan akan membuat kalian saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian.” (HR Muslim dari Abi Hurairah).

Bila salam disebarkan, dengan sendiri perasaan dan hati-hati mereka disatukan. Akan tumbuh perasaan bahagia dan lapang dada. Malah mereka yang berselisihan dan tidak bertegur sapapun akan cair perasaan mereka dengan ucapan salam. Firman Allah yang bermaksud:
"Apabila orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami itu datang kepadamu, maka katakanlah: “Salaamun alaikum". Tuhanmu telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang, (iaitu) bahwasanya barang siapa yang berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan, kemudian ia bertaubat setelah mengerjakannya dan mengadakan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(Al An’aam : 54)

Oleh itu, marilah kita kembali kepada fitrah Islam, kembali kepada sunnah yang cukup mudah dengan menjadikan ucapan salam itu berada dibibir-bibir kita ketika bertemu, mudah-mudahan ia akan menjadi satu cara dakwah yang terbaik untuk mengembalikan mereka kepada Islam. Janganlah sampai kerana 'ego' kita mengharapkan orang lain yang mendahulukan salam sehingga ucapan kebahagiaan ahli syurga itu mati bersama hilangnya segala janji Allah terhadap manfaat dari ucapan salam itu sendiri. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Orang kikir yang sebenar-benarnya kikir ialah orang yang kikir dalam menyebarkan salam.”

Sekiranya kita ingin mendapatkan lebih ganjaran yang disediakan oleh Allah SWT, ucapkanlah salam dengan ucapan yang sebaik-baiknya iaitu "assalaamu 'alaikum warahmatullahi wabarokaatuh". Berdasarkan hadith dari Imran ibn Hussin r.a. yang berkata; "Telah datang seorang sahabat lelaki kepada Nabi SAW lalu memberi salam dengan berkata : "Assalamualaikum"; maka dijawab oleh baginda lalu sahabat itu pun duduk dalam majlis baginda maka bersabdalah Nabi SAW : “Sepuluh” . Kemudian datang lagi sahabat yang lain lalu memberi salam : "Assalamualaikum warahmatullah" maka dijawab salam tersebut sambil baginda bersabda : “Dua puluh” . Kemudian datang lagi sahabat yang lain lalu memberi salam: "Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh" lalu dibalas salamnya oleh baginda sambil bersabda : “Tiga puluh iaitu ganjaran pahala sebanyak tiga puluh kali ganda” (HR Abu Daud dan Tirmidzi dengan sanad yang sahih).

Meskipun memberi salam itu sunat sahaja hukumnya, namun kerana fadilat dan manfaatnya sangat besar sehingga sesiapa yang mendengar wajib untuk menjawabnya, maka rebutlah peluang yang Allah sediakan itu dalam usaha kita melengkapkan diri sebagai seorang da'i di jalan Allah.

Wednesday, March 18, 2009

Biarlah Sesal Sungguh

(Insider)

Walaupun Ali Rustam yang kena 'cekup' setakat ni, tapi ia adalah sesuatu yang amat memalukan kepada seluruh bangsa Melayu dan umat Islam tentang bebasnya rasuah di dalam parti ini. Terlalu banyak lagi kes yang berlaku tetapi keputusan penyiasatan amat mendukacitakan. Mungkin tidak cukup bukti, atau orang yang nak beri buktipun kena rasuah atau takut untuk tampil, atau si pelaku rasuah cukup bijak menyembunyikan bukti.. Wallahu a'lam.

Sekadar renungan pagi ni, marilah kita lihat ayat Al-Quran dan hadis tentang rasuah:

" Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta orang-orang lain di antara kamu dengan jalan yang salah, dan janganlah kamu menghulurkan harta kamu (memberi RASUAH) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)." (Al-Baqarah:188)

Dari Abdullah bin 'Amru, beliau berkata: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: laknat Allah ke atas pemberi rasuah dan penerima rasuah.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Ali Rustam Sedia Letak Semua Jawatan

'' saya berasa malu yang teramat sangat kerana kesalahan yang telah saya lakukan..maka dengan ini saya mengisytiharkan bahawa akan meletakkan semua jawatan saya..demi menjaga nama baik UMNO." kata Ali Rustam dalam satu temubual

''memandangkan YB Elizabeth Wong telah menawarkan diri untuk meletakkan jawatan beliau hanya kerana gambar tidurnya tersebar dan ADUN Bukit Selembau sanggup meletakkan jawatan kerana masalah peribadi.Saya pula yang telah didapati bersalah kerana politik wang berasa amat malu kerana telah memburukkan nama parti UMNO...maka saya rela melepaskan semua jawatan saya.'' beliau membuat kenyataan itu dengan perasaan yang sedih dan bercampur geram.

'' Di sini saya juga menyeru kepada rakan2 saya yang telah dijatuhkan hukuman kerana kesalahan berpolitik wang..tak kira yang digantung keahliannya 3 tahun..1 tahun atau yang telah diberi amaran, agar mengikut jejak langkah saya bagi memulihkan nama baik parti kita UMNO..dan kemungkinan juga selepas ini SPRM akan mengejar kita untuk disoalsiasat..maka sebaiknya kita pakat2 letakkan jawatan dengan bermaruah..'' rayu Ali Rustam kepada teman2nya yang telah disabitkan kesalahan yang sama iaitu politik wang.


Alangkah bagusnya KALAU kenyataan media diatas terpapar di dada2 akhbar...rasanya Ali Rustam boleh dianggap orang yang bermaruah...itupun KALAU dia ada maruah la...tapi tak mustahil KALAU ianya benar2 akan berlaku...dan KALAU jenis yang takde akai...mungkin kenyataan akhbar yang 'KALAU' diatas depa pandang hujung mata aje...

wallahualam..doakan ia menjadi KENYATAAN.... (Klik untuk baca link asal)

Sunday, March 15, 2009

Sehari Bersama Masyarakat Perak

(Biro IT)

Sebagaimana yang dijadualkan, rombongan dari Terengganu yang bertolak dengan sebuah Bas SP Bumi dengan pesertanya yang seramai 2 orang itu (huhu... pecah tembelang) telah bertolak dari Kuala Terengganu pada kira-kira jam 10 malam. Meskipun jadualnya adalah 9.30 malam, namun disebabkan jarak perjalanan dah semakin dekat sekarang dengan adanya lebuhraya, maka pemandu-pemandu bas tidaklah tertekan sangat nak kejar masa agaknya. Begitulah juga dengan bas yang kami naiki. Bayangkan, bila semua penumpang dah berasak-asak naik, pemandu bas pulak yang turun dengan gaya sentimentalnya untuk minum air..betapa selambanya! Huhu...

Kami sampai di tol Kuala Kangsar pada pukul 3.55 pagi mengikut jam tangan saya. Cari-cari tempat 'lepak' tak ada, ada bangunan kat tepi tol tu hanya untuk kakitangan saja. Terpaksalah kejutkan Setiausaha Agong (Awisul) meskipun dengan rasa yang sangat berat dan tak sampai hati. Maklumlah, masa ni mungkin beliau sedang khusyuk bertahajjud ataupun 'tidoq'. Lebih kurang 30 minit kemudian beliau sampai untuk menjemput dan menghantar kami ke 'pusat pengumpulan petugas' (haru...haru...) yang mengambil masa lebih kurang 20 minit perjalanan.

Selepas solat subuh yang diimami oleh tuan rumah (rupa-rupanya rumah tu ada penghuni!), tuan rumah telah memberikan 'kuliah subuh' sehingga pukul 8 pagi. Orang yang menjadi pendengar setianya adalah saya, Hisyam dan Adik Faizal (students). Petugas yang lain sambung 'tidoq'. Ada 7 orang semuanya. Kuliah yang tak bertajuk tu adalah pengkisahan semula pengalaman beliau semasa muda sampai sekarang. Beliau sekarang telah berumur 85 tahun! Bayangkanlah betapa panjangnya cerita itu...(hehe..). Selepas itu kami bersarapan pagi yang disediakan oleh isteri tuan rumah yang baik hati. Semua free.. Lebih hebat dari hotel tu...

Inilah tuan rumah dan isterinya yang sungguh baik hati. Panggil mereka Pak Teh dan Mak Teh. Pak Teh tak suka dipanggil Pakcik. Ada sejarahnya...

Kira-kira pukul 8.30 pagi, Awisul sampai dengan membawa isteri dan seorang anaknya.

Awisul sedang sibuk menyusun program.

Isterinya (Narwani) dan anaknya yang ke-4 turut membantu dengan sepenuh hati. Bakal yang ke-5 masih dalam kandungan tu. InsyaAllah bulan Mei ini akan dilahirkan...

Selepas sarapan pagi, kami semua membuat persediaan akhir untuk bersama masyarakat pada hari ini.
Pengerusi Papisma Kelantan (Hisyam) sedang membahagikan disinfectan untuk kegunaan berkhatan. Jadual asal hari ni adalah berkhatan di 2 tempat. Papisma Terengganu dan Kelantan telah ready dengan lebih 5 set berkhatan.

Sebelum pergi Awisul menyampaikan ole-ole dari Perak. Barangkali sebagai pencetus semangat kepada petugas-petugas Papisma. Huhu... "Awat pagi sangat beri cenderahati Sul? Biasanya nak balik?" Mungkin itulah pertanyaan sebahagian ahli kita. Sebenarnya Awisulpun nak 'pergi' jugak lepas ni. Beliau dan keluarga nak ke Kuantan atas urusan penting keluarga.

Hisyam menerima ole-ole...

..dan saya turut menerima ole-ole.

Sebelum pergi, taklimat terakhir diberikan oleh Awisul.

Dengan penuh perhatian kami mendengar 'arahan-arahan' dan pesanan-pesanan Sdr. SU tu. "Sami'na wa atho'na".

Dari kanan ke kiri; Arif, Roslan (penulis), Awisul, Faizul (MA - membelakangkan kamera), Hisyam dan adik student.

Seterusnya, kami berpecah kepada 2 kumpulan yang diketuai oleh Hisyam dan saya.

Bergambar kenangan berlatarbelakangkan pekan Kuala Sepetang. Tahu tak apa istimewanya tempat ni? Haa... di sinilah terletaknya hutan bakau yang terbesar di Semenanjung Malaysia. Apa istimewanya hutan bakau? Itu jangan tanya saya.. itu kena tanya Awisul.. huhu... Saya tahu banyak ular je kat hutan bakau ni..hehehe...

Setelah sampai di tempat program, banner dinaikkan.

Aktiviti bersama masyarakat dimulakan.

Hari ini kami merancang untuk mengadakan 3 aktiviti. Khidmat pemeriksaan dan rawatan kesihatan (statik), khidmat lawatan ke rumah-rumah pesakit yang uzur dan khidmat berkhatan secara percuma. Maklumlah cuti sekolah... Tapi pada sebelah pagi tu hanya hanya pemeriksaan dan rawatan (statik) saja yang kami lakukan. Dua lagi aktiviti tiada permintaan. Hebat orang-orang sini... barangkali mereka ni sihat-sihat dan tak sudi nak mengkhatankan anak walaupun cuti sekolah...he,he

Tamat program sebelah pagi kira-kira pukul 11.45 pagi. Siap-siap berkemas, kami pun carilah makan. Part ni yang seronok nak cerita bila datang sini. Kalau hangpa lepas peluang ni, hangpa rugi besar tau. Tengok gambar ni...

Ready...

Hidangan ni dipanggil Mee Udang. Paling famous kat sini. Pelancung yang datang sini pasti akan cari Mee Udang. Macam di Kuala Terengganu, keropok lekor. Tapi kat sini, Mee Udang. Mak oii... dia punya rasa... tak dapat nak habaq no... Dalam astro ada iklan Mee Udang tu. Kalau kalian terperasan, haa... kat kawasan sinilah kedai tu. Tengah-tengah makan tu satu rombongan dari Melaka tegur kami. Baru sudah makan Mee Udang. Tapi yang berpenyakit resdung dan kolesterol tu kena ingat-ingat naa... bawak ubatlah sekali sebalum datang sini. Lepas makan, telan ubat.. huhu..

Pada sebelah petang, kami pergi jauh ke pedalaman untuk berkhidmat kepada masyarakat kampung yang kebanyakannya adalah petani.

Kalian tahu dok, kami sampai kawasan ni lebih kurang pukul 3 petang. Tak dok orang langsung! Diorang tidur ke apa... Nasib baik Awisul sediakan hailer. Maka sayapun merakamkan suara saya yang 'macho' tu (huhu..) dan keliling kampung dibawa oleh seorang penduduk dan adik student untuk memanggil mereka keluar. Akhirnya merekapun datanglah jugak..

Sementara itu, saya dibawa untuk ziarah dari rumah ke rumah kerana terdapat mereka yang uzur tidak dapat datang.

Banyak lagi rumah-rumah yang kami lawati tapi tak sempat nak ambik gambar. Ini adalah rumah pesakit terakhir yang kami ziarahi. Ketika ini jam telah menunjukkan kira-kira pukul 6.15 pm. Petugas-petugas nipun belum solat Asar lagi. Jadi, kamipun terpaksa menamatkan khidmat kesihatan pada hari itu.

Dalam perjalanan pulang, sekali lagi kami kami 'pekena' Mee Udang di kedai yang sama, huhu..

Sampai di rumah Pak Teh, sahabat-sahabat dan Pak Teh sendiri sedang bersedia untuk solat Maghrib. Sebelum pulang, kami sempat merakamkan gambar kenangan untuk simpanan dan tatapan semua.

Meskipun dengan wajah yang agak letih, namun kami semua merasa puas atas bakti yang telah disemai. Bukan habuan dunia dan harta benda yang kami harapkan melainkan janji Allah di akhirat sana. Kampung asal kita yang kita semua wajib akan sampai. Apakah bekalan untuk kita ke sana? Nah, kesihatan dan kemampuan serta kesempatan semasa hidup inilah kita korbankan untuk menghimpun harta akhirat. Memang susah...namun jika dibandingkan dengan kesenangan di akhirat, ia terlalu kecil. Apatah lagi matlamat hidup di dunia ini adalah sememangnya untuk bersusah-payah bagi mencapai kesenangan di akhirat sana.

"Hadis Abu Ayyub r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Sepagi atau sepetang berada di jalan Allah adalah lebih baik daripada apa yang telah diterbitkan dan diterbenamkan oleh matahari (dunia dan seisinya)." HR Muslim


Lebih kurang pukul 8.30 malam, rombongan dari Papisma Kelantan bertolak pulang setelah 2 hari memerah tenaga. Jazakallahu khairan jaza... Semoga Allah akan membalasi apa yang kalian keluarkan demi Islam itu dengan balasan yang sebaik-baiknya di akhirat sana.

Saya dan Arif bertolak pada malam itu dengan bas untuk kembali menyambung tugas dan amanah di bumi Terengganu, pada pukul 12 malam (naik dari tol Kuala Kangsar).

Sekian.


Takut Dengan Plak Demokrasi?

(Insider)

IPOH, March 15 – The monument commemorating the “Democracy Tree” was removed this morning.

This comes less than two days after the Ipoh City Council served a 24-hour notice pinned to the tree, telling the “owner” of the plaque to remove it.

Perak DAP claims that witnesses saw city council personnel removing it around 7am this morning.

The site where the plaque stood since March 8 shows signs of being dug up by earthmoving machinery.

The notice, pinned on Friday evening, declared that the plaque, erected on a road reserve, was illegal because no permit had been sought from the council.

It also said that the structure posed an obstruction to the public and hence contravened Section 46(1)(a) of the Road, Drainage and Building Ordinance 1974.

DAP stalwart Lim Kit Siang said that the removal was done by those afraid of such symbols of democracy.

“They should be more afraid of the democratic spirit in the hearts and minds of Perakians and Malaysians,” the Ipoh Timur MP said, adding that such a move only highlighted the illegitimacy of Datuk Zambry Abdul Kadir as the mentri besar of Perak.

(Klik untuk artikel asal)

"Doktor-doktor kerajaan kena stay government naa!"

(Insider)

PETALING JAYA, March 15 – The Health Ministry is providing “hard and soft rewards” to retain doctors in government service, Deputy Director-General of Health (Medical) Datuk Dr Noor Hisham Abdullah said.

Speaking at a symposium on “Future challenges for Healthcare in Malaysia” here, he said the ministry had implemented several incentives and rewards to encourage government doctors to remain in public service.

The incentives includes more opportunities for promotion and fast track promotions based on performance, opportunity for those who were on Employment Provident Fund scheme to opt for the pension scheme, on-call and location-based allowances and compensation for doctors who lecture in universities.

Other incentives were opportunities for further education and sabbaticals, support for research and publications through the nationwide clinical research centres, tertiary education scholarships for doctor’s children who were eligible and annual leave of 35 days and 25 days for new staff, he said.

Noor Hisham said it was hoped that, with more incentives, doctors would continue working for the government as it was “an opportunity for them to fulfil their social obligation to serve the nation”. – (Klik untuk artikel asal)

Friday, March 13, 2009

Mengapa Perlu Cemburu Dalam Penggunaan Kalimah ALLAH

(Biro IT)

Perbahasan berkenaan kontroversi penggunaan kalimah “ALLAH” oleh non Muslim di Malaysia terus mendapat perhatian. Pihak kerajaan telah membuat pendirian dan kes ini juga sudah sampai ke peringkat mahkamah untuk diputuskan.

Walaupun berbagai hujah diketengahkan oleh para ulamak termasuklah Tok Guru Nik Abd Aziz, Tok Guru Hj Abd Hadi dan terakhir Ustaz Taib Azamuddin di parlimen namun malangnya masih ada dikalangan sesama kita yang masih tidak dapat menerima mengapa kawalan perlu dikenakan terhadap penggunaan kalimah ini dalam Negara.

Sukar apabila kita tidak dapat menerima hujah mengapa perlu berbeza antara di sini dan di sana. Mengapa kalau di Timur Tengah boleh, disini tidak? Lebih sukar kalau kita menyangka pandangan kita sahaja yang terbaik manakala pandangan yang lain termasuklah yang lebih berilmu dari kita longgar dan tidak relevan.

Semalam saya terbaca satu artikel di dalam akhbar The Sun yang saya kira meneguhkan pandangan dan pendirian para ulamak yang saya sebutkan di atas. Ia sangat dalam dan bermakna dan sangat baik untuk dibaca dan dipertimbangkan. Ianya ditulis oleh Naib canselor USM Tan Sri Prof Dr Dzulkifli Abd Razak. Berikut saya siarkan artikel beliau yang dipetik dari akhbar berkenaan:

THE use of the term “Allah” has captured the attention of the media again. Of late, even a newspaper from down south carried a commentary on the issue. The slant is usually political, and not religious, and does not throw any new light on the issue. It also does not appeal to the intellect; instead, it seems to border more on emotions that further confuse the issue.

To all Muslims the term “Allah” is laden with the concept of Tauhid – that Allah is “the One and Only” as defi ned in the Quranic language, which happens to be Arabic. Allah
cannot be understood without this concept of his oneness. Any attempt to do so will amount to a vulgarism of sort, and an affront to Muslims. Moving forward, let us briefly
try and understand the reasons for Muslim misgivings by using the Bahasa Indonesia version which is translated from the English New King James Version and authorised
by Konperensi Waligerja Indonesia (Edition, 2004).

Let us randomly take The Gospel according to Luke, translated as Injil Lukas, to briefl y
illustrate the point. In Luke, “God” is generally substituted by “Allah”, whereas “Tuhan” is commonly used to substitute “the Lord”. Note the article “the” applies to “Tuhan,” but not to “Allah”. Hence, where there is “the Lord God” in the English version, it becomes “Tuhan Allah”. “The Lord their God” becomes “Tuhan, Allah mereka”. Note the use of a
comma!

On some occasions though, “God” is also translated as “Tuhan”, though “God” in this example does not carry the article “the” as in “the Lord”. So does it mean there is a
time when “God” is not “Allah”? Or that “Tuhan” is “Allah” after all? Yet, on other occasions, “Allah” is used as substitute for “the LESUS.” But then, “the LESUS your God” is rendered as “Tuhan, Allahmu” – note again the comma!

Just from these few random examples, one can already sense the complexity and confusion in the use of “Allah” in the translated version.

To make matters even more confusing, the biblical name “Mary” is rendered as “Maria” – when the Quranic equivalent would have been “Maryam”; And “John” as “Yohanes” instead of “Yahaya.” Or for that matter “Gabriel” is not even translated but kept as it is. The Quranic “Jibrail” as an equivalent is not even considered! How about “Jesus” himself? Why is this rendered as “Yesus”, rather than “Isa”? In the Quran both are the son of Mary or Maryam. If the worry is that the use of the word “Isa” in the Quran is limited only to him being the son of man and not of Allah; unlike what is understood
for the biblical “Jesus” – then should not the same consideration and sensitivity for Muslim feeling be shown when “Allah” is used in the translation, without any concern
for the Quranic Tauhidic concept.

This inconsistency, indifference and arrogance is rather obvious when it comes to the biblical “the Son of God” and the use of “Anak Allah” as an equivalent in the translation
– something which is conceptually outright not acceptable to Muslims. In fact, it tantamounts to the denial of the concept of “Allah” as explained
in the Quran, Surah Al-Ikhlas 112-3 that “He begets not, nor was He begotten. And there is none co-equal or comparable to Him”.

The consequence of this translation will be that Muslims will be confronted with blasphemous ideas that Allah has a son; that Allah’s son was born in the manger; that Allah’s son was crucifi ed; that Allah’s son died for all of us. This may have
public order implications under section 298 of the Malaysian Penal Code which forbids the wounding of religious feelings.

As it stands, the use of “Allah” the way it is can only arouse suspicions as to why an Arabic word is used for an Indonesia-Malay translation of the Gospel. Why not use the Hebrew or Armenia equivalents, instead? To add on to this suspicion is why there is no insistence that examples in the fore-mentioned names be substituted with the Arabic equivalent, including places like “Jerusalem” which is substituted by “Yerusalem” which is not the name in Arabic either.

On the contrary, there are biblical names that are readily rendered to the equivalent Arabic in the translation. The examples are numerous, for instance: David as
Daud; Zacharias as Zakharia; Aaron as Harun; Joseph as Yusuf; Moses as Musa; law of Moses as Taurat Musa (though, more appropriately it should have been “hukum Musa”,
since there is the specific term “Torah” for “Taurat”).

The final straw is when the patriarch “Abraham” who is the fountain head for Judaism, Christianity and Islam is also not rendered to Arabic “Ibrahim” – but left as “Abraham”.

Here, the inconsistencies, inaccuracies and insensitivities in the use and misuse of the word “Allah” become even clearer. And this must be the concern of all.

Tan Sri Professor Dzulkifli Abdul Razak is Vice-Chancellor of USM.

(Baca original artikel...)

Monday, March 9, 2009

PPSMI - Masalah Pada 'Dalang' Atau Pada Pak Menteri?

(Dari Emel)

Saya cukup gelihati bilamana masih ada lagi menteri yang mengatakan bahawa Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP) ini di dalangi oleh pihak pembangkang, oleh itu pihak kerajaan tak perlu layan. Oleh kerana isunya adalah 'dalang' maka isu PPSMI boleh masuk tong sampah. Apakah mereka tidak nampak adanya unsur menjahanamkan bahasa ibunda di situ selain menjahanamkan anak-anak bangsa Melayu dan masyarakat luar bandar? Ataupun sebenarnya Pak-Pak Menteri inilah sebagai dalang yang mahu menghancurkan bahasa ibundanya?

Saya hairan, apa yang mereka dapat dengan penguatkuasaan ini? Biasanya puak-puak mereka akan dapat projek-projek besar dengan sesuatu penguatkuasaan. Tapi yang ini macam 'plain-plain' projek nak runtuhkan bahasa. Barangkali dengan cara ini rakyat akan berjaya terus menjadi bodoh. Bukankah dengan kebodohan itu akan mengekalkan kuasa mereka?

Apa yang lebih menghairankan ialah, mereka tahu bahawa rakyat akan bangkit dan menentang. Maksudnya ini sesuatu yang tidak baik untuk undi mereka, tetapi bukan mereka nak respon terhadap desakan itu, malah mengutuk dan mengguris hati orang-orang besar negara yang ikhlas dan banyak berjasa seperti sasterawan negara Pak Samad. Ertinya para pemimpin itu benar-benar dan sesungguh hati mahu melaksanakan projek yang akan menjadikan rakyat Malaysia ini bodoh.

Tidak pernah saya menyangka dalam usia sebegini, orang seperti Pak Samad ini sanggup turun ke jalanraya demi kepentingan rakyat. Sedangkan apa lagi yang beliau inginkan dalam hidup. Beliau telah berada di zon yang selesa. Namun apa yang dapat disimpulkan ialah kerana kebencian kepada apa yang berlaku dan si pelaku itulah yang memberi kudrat kepada beliau untuk mengambil risiko terkena gas pemedih mata dan water canon. Kalaulah ditakdirkan UMNO dan BN yang membuat perarakan itu, sudah tentu beliau juga turun bersama-sama rakyat. Tapi UMNO bukanlah mereka yang boleh diharapkan, dan ternyata orang sepertinya yang berjuang dengan ikhlas itu hanya menjadi sasaran para pemimpin UMNO yang telah hilang kewarasan dan pertimbangan.

Hayati kenyataan Datuk A Samad Said ini, seorang yang non-partisan:

1. Setiap orang Melayu yang mencintai bahasanya harus membuang undi menyanggah pucuk pimpinan yang tidak melestarikan bahasa ibundanya. Ertinya kalau dimana-mana pun kalau ada calon yang menentang bahasa ibundanya, kita harus tentang mereka dengan tidak undi mereka. Kenapa kita mesti pilih orang yang mahu menguncupkan bahasanya. Kita ada undi, ajar mereka dengan undi kita.

2. Saya juga kecewa dengan kenyataan Menteri Pelajaran yang mengatakan dia malu bila pejuang bahasa pergi ke jalanan dan seharusnya menggunakan lorong-lorong tertentu. Pejuang bahasa memilih jalanan kerana sudah tidak ada lagi lorong-lorong yang boleh dimasuki.

3. Saya fikir pemimpin tertentu sahaja begini. Yang saya dengar kalangan akar umbi Umno juga menolak PPSMI. Tetapi bila yang berkuasa terlalu diberi kuasa maka jadinya pucuk pimpinan sentiasa benar. Pucuk pimpinan tidak bersedia untuk berkompromi. Saya fikir penghakisan pengaruh Umno antara sebabnya kerana mereka terlalu bertelinga satu dan mereka terlalu berlidah dua.

Oleh kerana persidangan Agung Umno semakin hampir, setiap pemimpin Umno tidak mahu tersilap. Kalau tersilap mereka akan tersingkir lebih awal. Mereka mahu masuk dalam lingkungan itu hingga Mac. Di situ kita boleh lihat wajah sebenar mereka ini. Beruntunglah kalau benar-benar politik rasuah itu dapat disisihkan. Saya mahu lihat yang bukan RM200 ditangkap tetapi yang berjuta ringgit. Yang tangkap jumlah kecil ini cuma wayang gambar tetapi saya mahu lihat yang besar-besar juga ditangkap.

4. Memang ini penghinaan. Bukan saja penghinaan saya fikir ketidakyakinan dan tidak bersedia memartabatkan bahasa oleh pemimpin Melayu itu sendiri. Kalau orang lain atau bangsa lain tidak berbuat begitu, saya tidak kisah dan saya boleh tidur dengan lena. Tetapi yang mengecewakan saya adalah pemimpin Melayu itu sendiri tidak yakin dengan bahasanya.

5. Jadi memang sesuatu sudah terbuku di hati, sudah tetap mahu dilaksanakan supaya bahasa Inggeris itu dijadikan bahasa pengantar. Kalau Menteri Pelajaran kata ada lorong untuk diusahakan sebenarnya lorong itu sudah lama tiada maka sebab itu kami pergi ke jalanan.

6. Kalau dalam Gapena, saya fikir akhir-akhir ini agak samar. Saya tidak tahu apakah Gapena benar-benar menyokong perjuangan bahasa ini. Terakhir saya dengar Gapena mahu menyaman kerajaan. Saya tidak pasti sama ada itu satu pengucapan yang serius atau tidak. Memang tidak ternampak tokoh-tokoh Gapena berada di tempat-tempat yang sepatutnya. Contohnya di Sogo, saya tidak nampak, mungkin ada di belakang-belakang, saya tidak tahu tapi sepatutnya mereka ke depan.

Saya fikir penyertaan Gapena yang agak total perlu kerana mereka adalah gabungan penulis-penulis Melayu. Kalau tidak ke depan maka ia semacam ada yang tidak kena kerana mereka adalah induk jadi mereka perlu lebih ke depan.

Saya dengan rasa penuh hormat terhadap Professor Ismail Hussein dan rakan-rakannya menyatakan sikapnya dengan jelas dan total. Mereka mahu melestarikan bahasanya atau tidak.

7. Malah ketika dibawah pemerintahan Dr Mahathir selama 22 tahun, beliau tidak cuba melestarikan bahasa. Dan itu tidak dilakukan. Dan saya tidak tahu apakah yang sudah tersusup dalam hati nurani mereka hingga mereka tidak percaya kepada bahasa mereka sendiri. Dikatakanlah bahawa bahasa Melayu itu kuat.

Pertanyaan saya, apakah yang dilakukan oleh elita kuasa Melayu ini untuk menguatkan bahasa Melayu? Apa yang saya nampak mereka semakin menguncupkan bahasa dan menghala kepada penazak bahasa dan akhirnya akan menjadi pengubur bahasa. Yang salah terbukti elita kuasa Melayu ini kerana tidak berusaha melestarikan bahasa Melayu. Yang kita dengar bahasa Melayu ini tidak cukup kuat untuk memberikan rezeki, apa ini? Yang memberikan rezeki itu Tuhan bukan bahasa. Dan ini adalah dosa-dosa bahasa orang-orang yang mengucupkan bahasa ini.

(Intipati wawancara Harakah dengan A Samad Said.)

PPSMI - "Punah Anak Bangsa!"


Assalamualaikum.


Kala jiwa rakyat marhaen memberontak memohon agar pengajaran dan pembelajaran Sains Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dihapuskan DAN di kala jiwa pemerintah pula bermati-matian mempertahankan PPSMI...hati dan jiwa ini turut menjerit pilu!

Aku rakyat marhaen dan perjuanganku selari dengan rakyat marhaen. Namun penentanganku terhadap PPSMI bukanlah semata-mata kerana aku rakyat marhaen. Penentanganku adalah kerana aku seorang ibu dari sebuah negeri terpencil, Terengganu yang telah turut merasai peritnya perubahan mengajar dan melihat kemerosotan anak-anakku di dalam matapelajaran Sains dan Matematik setelah sistem itu diperkenalkan! Jiwa kecilku telah lama memberontak..

Hari ini hati kecilku kembali menangis dan merintih. Menangis dan merintih dengan sebuah kisah yang begitu menyayat hati dan menyedarkan diriku. Rupanya bukan sekadar aku seorang ibu yang merasai jerih-payahnya 'sistem pemusnah bahasa ibunda' itu tetapi lebih-lebih lagilah guru-guru kampung yang selama ini berjuang mendidik anak-anak bangsa untuk mengenal huruf dan angka!

Kubawakan kisah ini yang telah diceritakan oleh seorang hamba Allah berdasarkan pengalaman beliau sebagai seorang guru sementara...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

“Hah…Mama dah carikan kerja untuk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?” kata mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari KMB setelah aku tamat belajar di situ sekitar 2004.

Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di situ, belum pudar. Cantik!

“Ma…malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam Tu’ai, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket.” aku menjawab malas sambil mataku menjeling kepada Tu’ai, adikku di sebelah. Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?

“Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu.” mak aku membantah.

“Laa…ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatory.” cetus hati aku.

Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong.

“Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajaq Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih.” Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatori…

Habis takat tu…

Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar (kalau boleh aku katakan, sekolah yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada ‘luar bandar’. Maknanya sangat- sangat terpencil).

Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.

Biar aku ceritakan…

Adegan 1:

Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk ‘skip’ hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.

“ Ok class, My name is Haikal. Your new English teacher here, for 2 months bla..bla..bla.”

“Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where are you from. Ok, let us start from you.”

“ Err…sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?”

Aku jawab : “ Cuba, takpa salah pun. saya pun bukan pandai cakap omputih.”

“ I is Syahrul (nama rekaan). Yang lain saya tak gheti sir.”

“Ok takpa…teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana.”

Dalam hati : “Mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?”

Adegan 2:

Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajarpun.

“Nama saya cikgu Haikal. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dengan cita-cita. Hah kamu…mula!”

“ Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm…perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan.”

“OK takpa, kamu!” aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri kat pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.

“ Saya…nama Ku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku

Memang disebut LEMU, bukan lembu. Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ku…bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.

“Sebab apa nak jaga lembu?”

“Ku tak tau dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia.”

“ Oo…ya ka?” aku menyetujui kata-katanya

Dalam hati : “Bertuah betul orang bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doktor, saintis. Paling komanpun polis. Tapi kat sini. Cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naif…tapi kalau dibandingkan dengan anak bandar yang sebaya, depa ni jauh naif. Seolah-olah tiada langsung cita-cita.”

Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka untuk terus berada di sekolah dari jam 7.30 pagi hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini.

Lalu…bagaimana ingin mempunyai cita-cita?

Adegan 3:

Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST) - Tingkatan 4 dan 5.

Untuk Tingkatan 4…semua gagal (fail) untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu.

Untuk Tingkatan 5
…ada seorang dua sahaja yang lulus ataih pagaq EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun…aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.

Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu : “Hah…besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan maupun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dengan Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak.” Kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.

“Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak Haikal. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau.” Sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.

“PUNAH ANAK BANGSA” terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.

Adegan 4:

Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.

“Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu?”

Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan? Mengajar Bahasa Inggeris dalam Bahasa Melayu. Tapi apa boleh buat... payah…susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa).

Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik:

“Depa tengah main Sing-Kong Sir.”

“Menatang apa tu?” aku bertanya kehairanan.

“Judi!”

(Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu)

“ Budak-budak kat belakang! Baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!” Tegas aku dalam nada separuh bengang.

“Ok sir.” Jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran “Mari Mengenal Bahasa Inggeris”

“Ok kelas…kalau I…padan dengan Am”

“I am”

“Kalau he atau she yang maksudnya Dia…padan dengan Is”


“He is”


Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar bandar. Ops…di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.

Kesimpulan mengenai Sistem Pendidikan Malaysia:

1. Hancur

Sistem pendidikan yang hanya memihak kepada orang di bandar memang hancur. Dulu, bolehlah pelajar-pelajar luar bandar ni dapat walaupun sedikit ilmu Sains dan Matematik kerana mereka faham apa yang diajar sebab diajar dalam bahasa ibunda mereka. Sekarang? Tak dak!

Alasannya adalah untuk mewujudkan semangat persaingan. Kalau tak dipaksa, mereka tak akan belajar. ITU ALASAN SEMATA-MATA!

Berpijaklah ke bumi yang nyata wahai menteri-menteri terutamanya Menteri Pelajaranku! Cuba kalau hangpa yang datang mengajar di sekolah tu. Hangpa akan jadi tertekan seperti juga guru-guru di situ. Malah sepatutnya lebih lagi. Sebab hangpa menteri yang bertanggungjawab atas apa yang terjadi. Budak-budak di sekolah hilang langsung minat untuk belajaq Sains dan Matematik. Sampaikan soalan 4 divide by 2 equals? pun…terkial-kial nak kena cari makna divide dan equal dulu.




2. Tak Adil

Cikgu-cikgu di luar bandar dikerah melakukan macam-macam. Buat kelas tambahan itu ini. Pelajar bukan datang pun. Sebab mereka tak mahu.







Sebab apa tak mahu?

Sebab meraka tahu mereka tak akan lulus. Sebab mereka tahu, mereka akan hanya masuk paling tinggi pun ke Politeknik. Sebab mereka tahu, mereka tak akan ke mana. Tiada universiti dalam hidup mereka. Tiada obersi (oversea). Tiada…Tiada…Tiada!

Sebab apa mereka sebegitu, begitu pessimistic?

Sebab mereka tak mampu! Nak cari guru tuisyen macam orang bandar? Nak beli buku ulangkaji dua, tiga buah? Mana nak cari duit?

Ayah buat bendang tu pun tumpang bendang orang lain. Mak menoreh getah tu pun pokok getah orang lain. Abang gheja pomen gheta tu pun kat kedai pomen orang lain. Mana ada duit?

Apa yang mereka ada?

http://i2.photobucket.com/albums/y49/stan5088/BahasaInggeris.jpg

Mereka ada kelas tambahan di sekolah yang jadi tenaga pengajarnya adalah cikgu-cikgu sekolah tu jugak. Yang pagi tadinya mengajar dalam kelas dan mereka tak faham. Petang, bila buat kelas tambahan, cikgu yang sama jugak. Mestilah tak faham jugak.

“Habeh tu, buat apa aku mai kelas tambahan?”

3. Mengarut

Tok-tok menteri…saya nak tanya. Ada dak hangpa hantaq anak-anak hangpa mengaji kat sekolah kerajaan macam yang kat atas? Paling koman pun, SBP (Sekolah Berasrama Penuh). Paling koman pun MRSM. Dan yang paling menarik…Pak Menteri yang dok push supaya sistem yang ada sekarang ni diteruskan pun hantaq anak belajaq kat sekolah swasta!

Tolonglah Pak Menteri. Berpijaklah di bumi nyata. Takkan bila hari ni Bahasa Inggeris menguasai dunia, kita belajaq Sains Matematik dalam BI. Esok lusa kalau Bahasa Cina naik jadi bahasa utama dunia? Waktu tu hangpa terketaq-ketaq nak suruh orang melayu belajaq Sains Matematik dalam Bahasa Cina? Tak ka bercelaru sistem pendidikan Malaysia waktu tu?

Kita ada golongan luar bandar yang mereka nak juga pandai sebagaimana orang-orang di bandar. Tapi mereka kurang kemampuan. Janganlah aniaya mereka. Kalau menteri sendiri pun tak hantar anak belajar di sekolah kerajaan…tidakkah itu mengarut???

Sedikit Pengalaman Manis:

1. “Sir…awat cepat sangat sir mengajaq kat sini? La ni baru kami rasa seronok sikit belajaq English.”

2. “Sir. Lepaih sir keluaq dari sekolah ni…saya malaih mai sekolah lagi dah.Tak best dah lepaih nih.”

3. “Sir, nanti kalau sir dah pi obersi, jangan lupa hantaq gambaq sir kat kami naa. Kami nak pi…mesti tak buleh punya. Tengok gambaq sir main saljipun kami dah rasa best. Sir jangan lupa naa.”

4. “Sir, nak ambik gambaq dengan Sir. Nanti takdak la kami teringat selalu kat Sir.”

5. “Ni sir…hadiah daripada kami. Kami share duit ramai-ramai ni Sir.” (menitis air mata aku bila aku bukak kotak hadiah tu…hadiahnya hanyalah sebuah jam loceng yang baru semalam aku nampak ada dijual di pekan sehari…harganya hanyalah sekitar RM2)

6. “Sir…ni ada sorang budak dia lukih gambaq sir. Tapi dia malu nak bagi sendiri kat Sir.” “Mana dia?” Aku tanya kembali. “Dia tak mau mai sekolah hari ni…dia sedih.”

7. “Ok kelas, hari ini hari last saya ajaq hangpa kat sini. InsyaAllah kita jumpa lagi. Kalau sapa-sapa nak kontek saya, saya bagi alamat emel. Kalau ada yang pi CC (cyber cafĂ©) kat pekan tu nanti, tulih la emel kat saya. Tulih dalam Bahasa Inggeris tau. Biaq salah pun takpa. Kalau dak…saya tak mau layan.”

Dan sehingga ke hari ini…memang ada yang menulis pada aku…tapi dalam BI yang dhaif. Takpalah…semangat kalian aku hargai.

(Diceritakan oleh Penulis - Haikal Ghazali, yang kini hampir menamatkan pengajian beliau dalam bidang perubatan di sebuah institusi pengajian dalam negeri)

*************************************************************************************

Sunday, March 8, 2009

Himpunan PPSMI - Kebiadapan Polis Melambangkan Akhlak Kerajaan

(Dari Emel)

Aku tidak dapat pergi ke Perhimpunan PPSMI ini kerana urusan kerja. Namun, dari ihsan sahabat, aku ingin memaparkan sedikit gambar-gambar untuk sekurang-kurangnya menjadi album kenangan walaupun mungkin kenangan hitam dalam perhimpunan untuk memartabatkan bahasa ibunda di bumi sendiri ini.Kelihatan Datuk A. Samad Said (tengah) yang dikenali sebagai Pak Samad menutup mulut dan hidungnya akibat kesan asap yang pedih. Perlukah seorang Sasterawan Negara ini menerima tembakan gas pemedih mata hanya semata-mata memperjuangkan Bahasa Melayu di bumi Malaysia?
Kelihatan gas-gas pemedih mata sedang ditembakkan ke arah orang ramai secara serentak oleh lebih sepuluh anggota FRU. Perlukah semua ini dilakukan bagi menghadapi suatu perhimpunan aman? Kenapa perlu menyuraikan mereka dengan secara paksa seperti ini sedangkan para pejuang bahasa semuanya tahu bila mereka perlu bersurai dan sedikitpun tidak mengganggu warga kota? Kalau kalian tahu pedihnya gas ini, dalam kepekatan yang hampir-hampir tidak kelihatan asapnyapun menyebabkan mata kalian tak boleh nak buka!
Peluru-peluru gas tersebut jatuh betul-betul di tengah-tengah orang ramai. Ini menyebabkan mereka lari bertempiaran.
Bagi Pak Samad, inilah kali pertama beliau terkena gas pemedih mata hasil layanan kerajaan BN yang menunjukkan akhlak sebenar terhadap pejuang bahasa. Beliau berkata; ""Saya kena dekat hidung, mata dan juga kena tolak. Rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa".

"Ini merupakan kali pertama saya terkena gas pemedih mata dan ia mungkin akan berlaku lagi kerana saya akan terus memperjuangkan misi membantah PPSMI selagi kerajaan tidak memansuhkannya," kata penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) itu.

Tidak cukup dengan gas pemedih mata, tembakan dengan water canon juga digunakan.
Apakah mereka ini membawa senjata? Apakah ini kelihatannya samseng-samseng yang patut dilayan sebegitu?
Apa perlunya menggunakan kekerasan sebegitu terhadap orang awam yang tidak membawa sebarang senjata walaupun sebatang jarum sekalipun? Kalian ingin menunjukkan kekuatan? Bukankah kalian semua dibayar gaji dan elaun menggunakan duit rakyat yang kalian aniayai?
Barangkali mereka inilah yang puak-puak pemerintah dan pihak polis takrifkan sebagai samseng?
...mereka yang sudah berjanggut putih dan kulit berkedut seribu?
...dan mereka ini?

...juga mereka ini?