Saturday, August 30, 2008

Perjumpaan Ke-3 : Tazkirah Ramadhan

(Wartawan Buletin)

Alhamdulillah, saya sempat bersama-sama sahabat-sahabiat Papisma Terengganu dalam Perjumpaan ke-3. Meskipun tarikh perjumpaan kali ini dan waktunya yang ditukar ke selepas solat Maghrib merupakan ujian berat buat saya, namun Alhamdulillah tekad yang kuat untuk bersama menyebabkan saya menggagahkan diri juga untuk hadir. Maklumlah, cuti 3 hari (sekali dengan cuti Kemerdekaan) mampu memberikan alasan yang kuat untuk balik kampung dan sebagainya.

Apa yang menjadi daya tarikan saya adalah pengisian Ramadhan yang akan disampaikan oleh penceramah jemputan. Maklumlah, kita akan menyambut bulan yang sangat penting iaitu Ramadhan, pastinya kita inginkan yang terbaik. Tapi bagaimanakah mendapatkan yang terbaik itu sebab selama inipun telah mencuba, tetapi sama saja keadaan saya selepas bulan Ramadhan. Saya membuat kesimpulan bahawa saya belum lagi mendapatkan yang terbaik semasa Ramadhan. Jadi, kali ini saya ingin mencari sesuatu tips yang mampu diamalkan bagi mendapatkan Ramadhan yang terbaik dari seorang ustaz yang memang terkenal di Kuala Terengganu ini iaitu Ust. Halias Abu Bakar.

Selepas mendengar apa yang disampaikan, saya merasa bersyukur di atas apa yang saya perolehi dan saya ingin kongsikan dengan semua sahabat/sahabiat kupasan yang telah dibuat oleh penceramah itu.

Persiapan Ramadhan
Doa yang selalu Rasulullah SAW amalkan dan ajarkan apabila menjelang Sya'aban ialah sebagaimana berikut:
"Allahumma baariklanaa fi rajab wa sya'aban, wa baalighnaa Ramadhaan" (Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rajab (yang kami tinggalkan), dan pada bulan Sya'aban (yang sedang kami lalui) dan sampaikanlah kami kepada Ramadhan.)

Rasulullah SAW mengajarkan doa ini agar Allah menyampaikan kita kepada Ramadhan. Mengapa? Kerana sangat bernilai dan mahalnya Ramadhan pada pandangan Rasulullah SAW untuk kita umatnya. Apabila kita berjaya sampai kepada Ramadhan bermakna kita telah mendapat nikmat yang sangat besar kerana berpeluang untuk mendapat rahmat, keampunan dan kebebasan dari api neraka.

Sebab itulah apabila kita diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan ini maka perlulah bagi kita membuat persediaan agar kita dapat melakukan yang terbaik untuk dipersembahkan kepada Allah SWT. Bukankah dalam bidang kedoktoran ini kita berpengalaman bagaimana persiapan yang perlu dilakukan semasa mahu melakukan pembedahan pesakit? Tujuannya apa? Agar hasilnya adalah yang terbaik. Begitulah dengan Ramadhan ini. Jadi dalam masa hanya 30 hari sahaja nanti, mudah-mudahan dengan persiapan ini akan membolehkan kita melakukan yang terbaik untuk diri kita sendiri.

Apakah hasil yang terbaik yang ingin kita perolehi daripada puasa ini? Hasil yang terbaik ialah TAQWA. Yang bermaksud perisai yang akan menghalang kita dari api neraka. Subhanallah... Bila sebut api neraka, maka Rasulullah SAW menerangkan bahawa api ini mempunyai kepanasan 70 kali ganda dari api dunia. Allah menjadikan api ini dengan membakarnya selama 3000 tahun sehingga menjadi hitam! Ituah neraka yang sangat ditakuti dan ingin dijauhi oleh kita semua.

Sesunggunya tidak ada profesion di dunia ini yang dapat menjamin kejayaan di dunia dan akhirat kecuali taqwa. Tanpanya, manusia akan mudah melakukan kemungkaran, kerosakan dan penyelewengan apatah lagi bila mereka berjawatan besar.

Berikut adalah beberapa tips yang dipetik dari Al-Azkar karangan Imam Nawawi untuk kita jadikan panduan dalam menyambut dan menjalani Ramadhan agar menghasilkan yang terbaik.

1. Bersyukur dengan melakukan sujud syukur sebaik sahaja masuknya Ramadhan.
Ust. Halias menerangkan bahawa sujud syukur adalah perlu kita lazimkan apabila kita mendapat nikmat atau terhindar dari bala sebagai menyatakan kesyukuran dan kegembiraan kita atas kurnia Allah. Sesetengah mazhab tidak mensyaratkan kita berada dalam wudhu' untuk melakukannya malah di tengah-tengah padang semasa bermain bolapun kita boleh melakukannya.

2.Uruskan masa.
Oleh kerana Ramadhan merupakan masa yang sangat singkat (sebulan), sedangkan banyak perkara yang perlu kita lakukan terutama bagi yang sibuk dengan bekerja ini, maka kita perlu menguruskan masa dengan betul. Kita perlu merancang apa yang akan kita lakukan dan apakah target yang perlu kita capai. Sebagai contohnya:
- Tadarus - berapa banyak yang perlu dicapai/khatam.
- Tarawikh - di mana kita nak lakukannya.
- Majlis ilmu - berapa kali kita nak hadiri.
- Menderma - ke mana dan berapa banyak kita nak sumbangkannya.
- etc.

3. Perlu memahami tuntutan Ramadhan.
Kita perlu keluar dari fikiran kebanyakan masyarakat kita yang biasanya menganggap bahawa perkara sunat itu itu perkara yang "tak buat tak apa". Apa yang perlu kita fahami ialah perkara wajib itu umpama perkara yang menentukan hidup dan mati seperti jantung dan kepala kepada jasad jasad kita. Sedangkan perkara sunat itu pula sebagai pelengkap diri kita umpama tangan, kaki, hidung, mulut, telinga dan lain-lain. Bukankah tanpa pelengkap ini hidup kita menjadi tidak sempurna? Seperti OKU? Apakah kita suka begitu? Begitu juga dengan membaca Al-Quran. Ramadhan menuntut kita menghidupkan Al-Quran. Al-Quran menjadi sinonim dengan Ramadhan kerana ia diturunkan dalam bulan Ramadhan. Meskipun membacanya sunat, tetapi tuntutan untuk menghidupkan Al-Quran dan membacanya dalam bulan Ramadhan ini sangat besar. Kita tidak boleh menjadikan Al-Quran untuk 'mengambil berkat' semata-mata.

4. Tadabbur.
Selain membaca Al-Quran, kalau boleh kita ambil satu ayat kita fahami ayat tersebut dan ambil panduan dan tauladan daripadanya. Selepas itu kita ambil ayat yang lain pula. Inilah caranya untuk kita memahami pengajaran dari Al-Quran kerana Al-Quran itu diturunkan adalah menjadi petunjuk kepada manusia.

5. Mendalami ilmu.
Hari ini, kita dihidangkan dengan sumber ilmu dan maklumat yang sangat canggih iaitu internet. Di dalam internet ini penuh dengan ilmu. Apa saja yang kita cari dengan mudah akan kita temui melalui internet. Oleh itu, di dalam bulan Ramadhan ini tambahkanlah ilmu pengetahuan kita melalui majlis ilmu, internet dan sebagainya.

6. Pembinaan rohaniyah insaniyah.
Sabda Rasulullah SAW "Kullu mauludin yuuladun 'alal fitrah" (Setiap bayi itu lahir dalam keadaan fitrah/bersih). Kalau kita umpamakan sebuah kereta. Semasa keluar dari kilang, ianya cukup sempurna. Antara fitrahnya ialah apabila tekan brek, ia akan berhenti. Apabila telah digunakan beberapa lama, ianya akan mengalami kerosakan di sana sini. Tekan brek dah tak berapa nak berhenti kerana brek telah mengalami kerosakan. Kerosakan itu pula perlu ditukar atau diganti untuk membolehkan brek kereta itu berfungsi dengan baik semula. Begitu juga manusia, ketika lahir cukup sempurna. Fitrahnya adalah perlukan Tuhan. Sebagai contohnya, lihatlah ketika sakit. Dengan sendiri mereka akan menyebut "Ya Allah...sakitnya". Namun setelah melalui kehidupan, terdedah dengan berbagai ragam kehidupan, maka manusia telah lari dari fitrahnya. Tak begitu ingat kepada Allah. Kalau kereta masuk ke bengkel untuk dibaiki, maka Ramadhan merupakan bengkel kepada manusia untuk dibaiki semula rohaniyahnya agar kembali kepada fitrah. Alangkah bertuahnya kita dapat menemui Ramadhan kerana kita dapat berpeluang membaiki diri kita. Agar kembali kepada Allah dalam keadaan bersih kerana sebagaimana tidak ada boss yang sukakan pemberian hadiah yang tidak elok dan kotor, begitu juga dengan Allah SWT. Mudah-mudahan kita akan kembali kepada-Nya dalam keadaan fitrah mendapat keredhaan-Nya.

No comments: