Friday, June 19, 2009

Liqa' Papisma 0609 - Ukhuwah yang menyeronokkan.

(Biro IT)

Alhamdulillah, liqa' bulanan Papisma Cawangan Terengganu telah berjaya diadakan semalam di rumah Dr. Razin. Naqib Umum kami ialah Ust. Ismail Dagang, seorang pentarbiyah yang tidak asing lagi di Terengganu. Naqib Umum ni ertinya Naqib Usrah Umum yang selalu kita panggil liqa' sahaja. Naqib Muslimin untuk usrah Muslimin dan Naqibah adalah untuk usrah muslimat. Oleh kerana Usrah Umum ni secara bulanan, maka kita panggil liqa' bulanan sahaja.

Ust. Ismail Dagang sedang menyampaikan pengisian.

Dengan penuh semangat beliau menjelaskan bagaimana akhlak Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam (SAW) mengubah masyarakat yang begitu kasar dan tidak bertamadun menjadi masyarakat yang cukup mulia dan hebat di dunia.

Liqa bulanan malam tadi telah disertai oleh seramai 18 orang termasuk tuan rumah, tak termasuk naqib. Beberapa sahabat/iat tidak dapat hadir kerana urusan penting dan ada yang tak boleh hadir kerana hujung minggu balik kampung... (Dr. Termizy la tu..huhu).

Antara peserta muslimin. Kelihatan juga senior Papisma kita, Dr. Azman (dua dari kanan) yang merupakan Eye Specialist yang telah membuka kliniknya sendiri yang cukup terkenal di Kuala Terengganu.

Ini sebahagian peserta muslimat yang hadir.

Usrah Umum yang dijalankan di sini adalah mengikut format santai gabungan antara kuliah dan usrah. Selepas pembentangan satu tajuk di dalam buku teks usrah, majlis akan dibuka kepada soal-jawab dan pandangan berkaitan teks yang dibentangkan, kemudian akan dibuka kepada apa saja persoalan dan pandangan. Seterusnya majlis akan menetapkan satu resolusi untuk dilaksanakan oleh ahli-ahli usrah dalam masa sebulan. Sebelum majlis ditangguhkan, pengumuman / makluman sekiranya ada akan dilakukan oleh ketua-ketua biro atau mereka yang berkenaan. Tidak lupa juga, tabung Papisma akan 'berjalan' menagih untuk diisi bagi membiayai program-program Papisma Terengganu.

Dr. Md. Arif yang telah dilantik menjadi Pengarah Program NICE 09 (National Ibnu Sina Conference And Community Engagement 2009) membuat sedikit makluman tentang beberapa perkara penting berkaitan NICE 09.

Peserta muslimat sedang khusyuk mendengar taklimat. Kelihatan tabung derma Papisma di hadapan Bendahari Papisma Terengganu sedang bersedia untuk di'gerakkan'.

Sebelum pulang, sedikit jamuan disediakan untuk dijamah. Kali ini jamuannya agak special kerana ia didatangkan dari Tanah Suci Mekah yang dibawa oleh tuan rumah, Dr. Razin yang baru seminggu kembali dari mengerjakan Umrah bersama-sama isterinya, Dr. Tuan Norizan. Terima kasih tuan rumah.

Peserta usrah sedang menjamah hidangan yang berupa air zam-zam, 2 jenis kurma termasuk kurma ajwa, buah tin, kismis dan beberapa jenis lagi serta satay dan keropok.

InsyaAllah, bulan depan kita akan berjumpa lagi pada 9 Julai. Semoga semua ahli dapat meluangkan masa untuk bersama-sama menimba ilmu dan tarbiyah bagi menjadi persediaan kita di dalam perjuangan dakwah di medan Kesihatan.

No comments: