Wednesday, May 6, 2009

Prinsip Islam Berkenaan Penyakit Berjangkit : Membincangkan Drama Selsema Babi

(Biro IT)

Petikan Majalah Time 27hb April 2009:

"Bagaimana untuk berhadapan dengan selesema babi: Memerhatikan kesilapan 1976. Pada Februari 1976, wabak selesema babi meletus di Kem Tentera Fort Dix di New Jersey, membunuh seorang askar prebet yang berusia 19 tahun dan menjangkiti berates-ratus orang askar. Menyedari Amerika di ambang wabak yang merbahaya, Presiden Gerald Ford telah mengarahkan program vaksinasi di seluruh negara yang mana telah menelan belanja sebanyak $135 juta (lebih kurang $500 juta nilai duit sekarang). Di dalam masa beberapa minggu, timbul laporan-laporan di mana rakyat Amerika mengalami sindrom Guillain-Barre, sejenis penyakit saraf yang menyebabkan lumpuh, yang berpunca daripada vaksin itu. Menjelang April, lebih daripada 30 orang disahkan meninggal disebabkan keadaan itu. Berhadapan dengan protes, pegawai persekutuan membatalkan serta-merta program vaksinasi itu pada 16hb Disember. Pencegahan wabak itu tidak berhasil."

Segala pujian hanya bagi Allah, doa dan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w yang tercinta.
Insya Allah, artikel kali ini akan mengupas prinsip-prinsip Islam dengan panjang lebar, yang mana kita sebagai Muslim boleh mendapatkan perspektif yang lebih jelas mengenai hal ini secara amnya dan berkenaan isu selesema babi khususnya.

Perkara berkenaan al-adwaa (jangkitan, penyakit berjangkit) mungkin mengelirukan apabila mula memahaminya. Oleh itu, apa yang kita akan lakukan di sini ialah dengan mula mengasingkan pelbagai prinsip-prinsip dan mencantumkannya satu demi satu di dalam artikel kali ini, Insya Allah..

Prinsip/dasar asas: Para ulama’ menerangkan bahawa kepercayaan di mana al-adwaa (jangkitan, “penyakit berjangkit”) adalah berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi (bit-tab’), berjangkit di luar kawalan atau kehendak Allah (Mashee’ah), Keizinan-Nya (al-Idhn) dan Ketentuan-Nya (Qadr), adalah bersumberkan daripada kepercayaan orang-orang yang tidak beriman dan jahil.

Pertamanya, kita perhatikan petikan daripada Ibn Hajar al-Asqalaanee (rahimahullah) di dalam bukunya "Badhl ul-Maa'oon Fee Fadl it-Taa'oon" (Dar ul-Kutub al-Athariyyah, 1993) yang membincangkan khususnya berkenaan wabak. Beliau hidup di waktu wabak tercetus di Mesir dan mengupas isu berkenaan jangkitan ini di dalam Sunnah Nabi s.a.w. Pada muka surat 212 di dalam bukunya, selepas perbincangan yang panjang lebar sebelumnya, beliau menyimpulkan beberapa pandangan yang berbeza mengenai jangkitan (dirujuk sebagai penyakit berjangkit).

Beliau menulis:
Pertamanya: Pendapat yang mengatakan bahawa sesuatu penyakit itu berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi (bi tab’ihi) adalah pendapat oleh orang-orang yang tidak beriman.
Kita akan kembali kepada petikan penuhnya di dalam bahagian lain siri ini. Buat masa ini, kita hanya mahu membuktikan apa yang menjadi pegangan di dalam masyarakat sekular yang tiada pegangan agama, berhubung jangkitan (“penyakit berjangkit”).

Seterusnya, kita mempunyai petikan Shaykh al-Albaanee (rahimahullaah) yang berkata di dalam bukunya Silsilah as-Saheeah (no. 971) membincangkan isu al-adwaa (jangkitan) ini:
..ketahuilah bahawa tiada bertentangan antara 2 hadis ini, dan antara hadis yang mengatakan “di sana tiada jangkitan (“penyakit berjangkit”)…” yang dibincangkan sebelum ini (no. 781-789), memandangkan apa yang dimaksudkan oleh mereka ialah untuk mengesahkan jangkitan.

Tujuan di sebalik hadis-hadis ini ialah untuk menyangkal kenyataan oleh orang-orang Jahiliyyah bahawa sesuatu penyakit itu berjangkit dengan sendirinya, tanpa melihat ketentuan oleh kehendak Allah di dalam perkara ini.. Alangkah serupanya keadaan ini pada masa lalu dan sekarang! Doktor-doktor di Eropah sangat mengabaikan Tuhan, kerana kesyirikan (menyekutukan Allah dengan sesuatu) dan kesesatan mereka, serta kepercayaan mereka mengenai jangkitan (“penyakit berjangkit”) yang mengikuti orang-orang Jahiliyyah..

Kita perlu menyedari di sini apabila membaca petikan-petikan ulama’ di dalam perkara ini, mereka mengesahkan berkenaan jangkitan, dan dalam pada masa yang sama mereka turut menafikannya. Sebenarnya mereka merujuk kepada 2 perkara yang berbeza. Apabila mereka mengesahkan hal ini, mereka memaksudkan jangkitan penyakit adalah melalui keizinan dan kehendak Allah. Apabila mereka menyangkal dan mengatakan jangkitan sebagai fakta yang tidak benar, mereka merujuk kepada kepercayaan orang-orang Jahiliyyah, masyarakat sekular yang tiada pegangan agama, doktor-doktor di Eropah dan yang seumpamanya, bahawa sesuatu penyakit itu berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi, di luar kawalan, kehendak, keizinan dan arahan daripada Allah S.W.T.

Menurut Shaykh Ibn Baaz (rahimahullaah) di dalam karangannya "al-Qawaadih fil-Aqeedah wa Wasaa'il as-Salaamah Minhaa":
Dan barangsiapa yang mendakwa bahawa terdapat al-adwaa (jangkitan, penyakit berjangkit), maka ianya adalah salah (baatil), namun Allah telah menjadikan bersama dengan sebahagian penyakit itu yang kadang-kala menjadi punca (sabab) penyakit yang berlaku kepada kita, namun ianya bukanlah menjangkiti (tersebar) dengan sendirinya, secara semulajadi..

Dan Shaykh Saalih Aal us-Shaykh di dalam menerangkan Kitaab ut-Tawheed, berkata di dalam perkara ini:
Dan orang-orang Jahiliyyah mempercayai bahawa jangkitan itu tersebar dengan sendirinya (daripada individu kepada individu, atau tempat ke tempat), oleh itu Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Agung telah menampakkan kepalsuan dan pembohongan kepercayaan itu, di mana Rasulullah S.A.W bersabda – “Di sana tiada jangkitan (“penyakit berjangkit”)”, bermakna: yang memberi kesan, mempengaruhi unsur alam dengan sendirinya.

Sekarang, kita boleh membawa lebih banyak petikan dari ulama’, tetapi di sini kita hanya mahu menegaskan prinsip bahawa kepercayaan sesuatu penyakit itu berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi adalah merupakan pegangan orang-orang Jahiliyyah dan orang-orang yang tidak beriman.

Kita boleh mengambil petikan ucapan Shaykh Saalih al-Fawzaan, untuk memberikan perspektif yang lebih luas sebelum menutup artikel ini, dan supaya tidak mengelirukan. Beliau berkata di dalam ucapannya "I'aanat ul-Mustafeed" (Vol 2/7-8):
Nabi S.A.W bersabda, “Di sana tiada jangkitan (“penyakit berjangkit”)”: Apa yang dimaksudkan dengan jangkitan (al-adwaa) ialah: Penyebaran sesuatu penyakit daripada individu kepada individu yang lain, atau daripada binatang kepada binatang yang lain, atau dari tempat ke tempat yang lain. Dan penyakit boleh tersebar dari sesuatu tempat ke tempat yang lain dan tersebar daripada orang yang sakit kepada orang yang sihat dan daripada binatang yang sakit kepada yang sihat. Ini adalah sesuatu yang wujud.

Namun Nabi S.A.W bukanlah menafikan perkara ini, sebenarnya baginda S.A.W menyangkal pendapat mengenai jangkitan (“penyakit berjangkit”) oleh orang-orang Jahiliyyah yang mendakwa sesuatu penyakit itu tersebar dengan sendirinya tanpa arahan daripada Allah, Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi.

Oleh itu, al-adwaa (jangkitan) adalah: Penyebaran sesuatu penyakit daripada satu tempat ke tempat yang lain kerana dekatnya orang yang sihat kepada yang sakit, dan Allah jualah yang mengarahkan ianya berlaku. Seseorang yang sihat yang mendekati orang yang sakit, boleh sahaja tidak dijangkiti, atau kadangkala boleh dijangkiti (dengan penyakit itu). Oleh itu, puncanya kembali kepada Allah, jika Dia Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi menghendaki, penyakit itu akan tersebar (kepada orang yang lain) dan juga jika Dia menghendaki sebaliknya, penyakit itu tidak akan tersebar.

Oleh itu, situasi di mana hampirnya orang yang sakit dan orang yang sihat, atau pemergian ke sesuatu tempat di mana berlakunya wabak, ini semua adalah jalan atau cara (sabab). Manakala kesannya (ta’atthur), terletak pada tangan Allah, Yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi. Seseorang yang memasuki kawasan berlakunya wabak, boleh sahaja tidak dijangkiti penyakit itu, dan seseorang yang sihat yang menghampiri seorang yang sakit, boleh sahaja tidak dijangkiti. Jika seseorang yang sakit tidur bersebelahan dengan seorang yang sihat sekalipun, boleh sahaja tiada sebarang jangkitan berlaku. Walaupun kadangkala, jangkitan boleh berlaku. Namun, apakah perkara yang memisahkan dua situasi berbeza ini?

Bahawa ianya kembali kepada Allah, kehendak Yang Maha Tinggi (Mashee’ah).
Manakala bagi orang-orang jahiliyyah, mereka tidak membezakan perkara ini. Bagi mereka, sesiapa jua yang mendekati penyakit, atau orang yang sakit – mereka akan terkena, atau dijangkiti. Mereka juga tidak menyandarkan kepada ketentuan (qadaa) dan kejadian (qadar) oleh Allah S.W.T, malahan tidak juga mereka menyandarkan pergantungan kepada Allah, Yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi. Sebaliknya mereka memperbesarkan tanda-tanda yang ada (at-tashaa’um dan at-tiyarah) di dalam penyebaran penyakit berjangkit, dan melakukan usaha yang kadangkala boleh ditertawakan.

Jadi, apa yang boleh kita dapati di sini ialah fenomena penyebaran penyakit merupakan sesuatu yang boleh diperhati dan disaksikan. Jelas sekali, fenomena yang boleh disaksikan ini tidak boleh dinafikan kerana ianya betul-betul berlaku. Walau bagaimanapun, ianya bukanlah kerana “kebolehjangkitan” penyakit itu atau ia menjadi sifat semulajadinya (bi tab’ihi). Selain itu, percampuran antara manusia kadangkala boleh menjadi satu sabab, atau cara. Faktor penentu penyebaran penyakit itu sebenarnya kehendak Allah, keizinan dan arahan Nya. Di sinilah permasalahan ini kembali. Daripada pemahaman ini, Insya-Allah isu-isu lain yang bercabang darinya akan dikupas di dalam artikel seterusnya.

Apa yang perlu kita perhatikan di sini, terdapat beberapa pandangan di kalangan Salaf
• Ada yang berpendapat bahawa di sana tiada langsung perkara seperti jangkitan (“penyakit berjangkit”), dan bahawa sebarang penyebaran penyakit adalah kerana Allah ciptakan penyakit itu bermula dalam setiap individu. Kita akan melihat pandangan ini kemudian, Insya Allah. Buat masa ini, kita hanya akan menyatakan apa yang telah disimpulkan oleh Ibn Hajar al-Asqalaanee di dalam buku yang dinyatakan sebelum ini (p.213), dan merupakan pandangan yang paling tepat pada pendapatnya.

Keempatnya: Bahawa penyakit itu bukanlah berjangkit secara sifat semulajadinya (aslan, asasnya). Sebaliknya, sesiapa jua yang terkena penyakit itu, ianya adalah kerana Allah S.W.T, Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi yang menjadikan penyakit itu bermula di dalam dirinya. Kerana sebab ini, dapat diperhatikan bahawa sekalipun seseorang itu mempunyai penyakit, yang dikatakan boleh berjangkit, namun adakalanya orang lain yang sihat yang bergaul dengannya tidak pula dijangkiti penyakit itu. Manakala banyak pula yang berlaku di mana orang-orang yang tidak bergaul atau menghampiri orang yang sakit pula yang terkena penyakit itu. Dan semua ini berlaku kerana arahan (taqdeer) daripada Allah S.W.T jua…

Jadi, di sini dapat diterangkan dengan melihat situasi di mana orang yang langsung tidak menghampiri atau bergaul dengan orang yang sakit, masih juga boleh mendapat penyakit itu. Ini menunjukkan bahawa pergaulan antara yang sakit dan yang sihat itu sendiri bukanlah satu jalan atau cara (sabab), sebaliknya ia adalah daripada ketentuan dan kehendak Allah S.W.T, memandangkan orang yang tidak bergaul dengan orang yang sakit sekalipun masih boleh mendapat penyakit itu.

• Dan ada juga pendapat dari Salaf yang mengatakan Allah menjadikan percampuran antara yang sakit dan yang sihat itu kadang-kadang sebagai jalan atau cara (sabab), tetapi kesan yang sebenarnya adalah tertakluk pada kehendak, keizinan dan arahan daripada Allah S.W.T. Dan ini juga merupakan satu pendapat yang kuat dan bagus.

Pendapat-pendapat ini timbul sebagai memenuhi keperluan untuk menjelaskan pertentangan antara hadis-hadis yang menafikan kewujudan jangkitan (seperti “di sana tiada jangkitan”) dan yang kelihatan seperti mengesahkannya (seperti “jauhilah daripada pesakit kusta”). Jadi, anda mempunyai cara yang berbeza untuk menyesuaikannya. Kita akan melihatnya dengan lebih terperinci Insya Allah di dalam artikel seterusnya.

Kesimpulan
• Orang-orang Jahiliyyah, tiada pegangan agama, dan masyarakat sekular mempercayai bahawa sesuatu penyakit boleh berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi (bi tab’ihi), dan penyebaran penyakit itu berlaku di luar kehendak, keizinan dan arahan Allah S.W.T. Apabila anda membaca dokumen saintifik, di dalam laporan dan liputan am mengenai “penyakit berjangkit”, dan di dalam risalah kesihatan berkenaan hal ini, terutamanya bila berhadapan dengan wabak (samada kecil atau besar), anda akan menemui banyak petikan-petikan yang seumpama dengan yang di bawah ini.

Di sini ialah contoh petikan dari suratkhabar Washington Post bertarikh 2hb Mei 2009:
Pegawai-pegawai rasmi Mexico mengatakan keupayaan selesema itu untuk merebak mungkin rendah. Pegawai kesihatan Mexico yang menjalankan kajian mengenai virus selesema baru itu berkata semalam bahawa mereka telah mendapati keupayaannya untuk merebak daripada satu individu kepada individu yang lain mungkin rendah, dan mengharapkan langkah-langkah keselamatan yang ketat diambil di sini -- seperti penutupan operasi kegiatan ekonomi dan jabatan kerajaan yang tidak penting – boleh menyebabkannya tersebar… di sebuah bangunan kerajaan yang lokasinya dirahsiakan di selatan bandar ini, berpuluh-puluh pakar kesihatan berkumpul di dalam “bilik perang” melihat paparan skrin komputer, untuk memantau penyebaran wabak selesema babi di seluruh negara. Walaupun masih terlalu awal untuk menjawab dengan pasti, namun persoalan yang timbul adalah – bagaimanakah keupayaan jangkitannya dan keupayaan membunuh virus itu? – mereka telah menawarkan beberapa ujian saringan

Satu lagi contoh ialah:
..mereka telah mengenalpasti bahawa virus itu berupaya untuk berjangkit melalui manusia..
Dan satu lagi contoh daripada suratkhabar LA Times, bertarikh 30hb April 2009:
Virus selesema babi ini dilihat berupaya untuk tersebar dengan mudah di kalangan manusia, yang mana ini telah menyebabkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) meningkatkan tahap berjaga-jaga wabak selesema ini ke tahap 5, menunjukkan kemungkinan merebaknya wabak ini ke seluruh dunia.

Kebolehan dan keupayaan di dalam penyebaran, disifatkan kepada virus itu, jika dilihat daripada gaya bahasa yang digunakan.

Oleh itu, perkara yang dapat dilihat di sini, ialah gaya bahasa yang digunakan di dalam masyarakat yang tiada pegangan agama dan sekular ini (dan seumpamanya di dalam pertubuhan pendidikan dan perubatan), penyakit-penyakit adalah kewujudan-kewujudan melalui kata nama yang “menyebabkan penyakit”, dan ia kemudiannya dikatakan mempunyai ciri-ciri dan keupayaan sendiri dan semulajadi, seperti “kebolehjangkitan”, “kebolehan penyebaran” dan sebagainya. Dan gaya bahasa ini tersebar dengan luas – lalu mempengaruhi cara manusia berfikir dan melihat situasi itu. Ianya berkaitan dengan peringatan oleh Shaykh al-Albaanee (rahimahullaah) :
… Alangkah serupanya keadaan ini pada masa lalu dan sekarang! Doktor-doktor di Eropah sangat mengabaikan Tuhan, kerana kesyirikan (menyekutukan Allah dengan sesuatu) dan kesesatan mereka, serta kepercayaan mereka mengenai jangkitan (“penyakit berjangkit”) yang mengikuti orang-orang Jahiliyyah..

• Penyebaran penyakit itu walaubagaimanapun, adalah fenomena yang dapat disaksikan. Pergaulan antara manusia boleh menjadi jalan atau cara (sabab), tetapi kawalan dan kuasa ke atas kesannya bergantung hanya kepada Allah S.W.T. Kerana Allah adalah pencipta asbaab (jalan dan cara) dan musabbabaat (kesan) itu. Walaubagaimanapun, oleh kerana Allah adalah pencipta, Allah juga boleh menghalang asbaab (cara) daripada terikat dengan musabbabaat (kesan). Mengulas lanjut mengenal hal ini, kita boleh perhatikan sebahagian jalan dan cara adalah terikat kuat dan tidak terpisah daripada kesannya, oleh itu sabab (contohnya meminum air) selalu membawa kepada kesannya (menghilangkan dahaga). Manakala, sebahagian jalan dan cara kurang terikat dengan kesannya (contohnya menyemai benih tanaman tidak selalunya menumbuhkan pokok dan buahnya, atau hubungan sulit suami dan isteri tidak selalunya membawa kepada mengandung) –kerana di sana terdapat asbaab (cara) tambahan yang turut diperlukan, dan juga ketiadaan faktor penghalang untuk musabbabaat (kesan) berlaku. Oleh itu, kemuncaknya, Allah jualah yang Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu.

Di atas ialah penerangan, berkenaan pergaulan antara manusia sebagai satu sabab (cara) yang berada di bawah kawalan Allah, dan boleh membawa kepada penyebaran penyakit di antara manusia, namun hakikatnya tetap dengan kehendak dan arahan Allah S.W.T.
Satu lagi penerangan oleh Salaf ialah di sana tiada langsung perkara seperti “penyakit berjangkit” ( al-adwaa), dan Allah menciptakan penyakit itu bermula di dalam setiap individu. Ini akan dibincangkan dengan lebih terperinci di dalam artikel seterusnya, Insya Allah.

• Kita dibenarkan untuk menjauhi atau mengelakkan diri daripada menghampiri seseorang yang sakit bagi mengelakkan kemungkinan bahaya, dan kita juga dibenarkan untuk menghampiri orang yang sakit dengan menyandarkan pergantungan kepada Allah (tawakkul), di atas kepercayaan bahawa Allah S.W.T jualah yang menguasai segalanya. Kedua-dua perbuatan ini ada dinyatakan di dalam Sunnah Nabi S.A.W, dan diterangkan oleh para ulama’.

http://www.healthymuslim.com/articles/hcvho-principles-concerning-infectious-disease-al-adwaa-in-light-of-the-swine-flu-drama---part-1.cfm

3 comments:

Anonymous said...

Salamu alaikum kepada admin dan sumer pengunjung.. Cuma nak komen satu la.. Aduh, berbelit2 ayat dalam artikel ni.. Hehe.. Papepun, kandungannya sungguh bermanfaat.. insya Allah.. Semoga aqidah kita sentiasa terjaga hendaknya.. Amien..

Biro IT said...

To Adik Dianah...

Memang berbelit sikit artikel tu. Point-point tu lebih kurang sama saja meskipun dari orang yang berbeza. Menunjukkan point tu memang kira jumhurlah jugak pendapatnya. Kesimpulannya satu je iaitu tiada jangkitan kecuali dengan izin Allah. Akidah kita kena jaga...

Terima kasih atas komen.

amanasyanti said...

Bahawa penyakit (disebabkan oleh kuman) itu berjangkit adalah fitrah Allah. Fitrah maksudnya sifat dan perilakunya ditentukan. wajib bagi kita untuk mencari jalan menghindarinya.