Thursday, August 25, 2011

Travelog Gaza - Siri 7

(Biro IT)

23 Ogos 2011

Hari ini adalah hari terakhir di bumi anbiya ini. Bumi Mesir yang disebut dalam Al-Qur'an "Ihbitu misran fainnalakum ma saaltum" (pergilah ke bumi Mesir, di sana terdapat apa yang kamu kehendakki). Bumi yang menghimpunkan sejuta sejarah yang penuh pengajaran. Dari zaman Firaun dan keagungannya, pengajaran dari Musa dan adiknya Harun. Kisah sekitar pemerintahan Salahuddin AlAyyubi dan kerajaan Mamalik, sejarah dan pengajaran dari peperangan Arab-Israel yang menonjolkan kehebatan dan keterlibatan Ulama dan tokoh Ikhwanul Muslimun dan Sheikh Al-Azhar sendiri (dulu Sheikh Al-Azhar dipilih dikalangan ulama paling hebat, kini ia adalah lantikan politik, ulama penyokong Parti Nasionalis Hizbul Watani pimpinan Hosni Mubarak) dan tidak dilupakan juga pengajaran dari Revolusi Rakyat Mesir dalam Tsauroh (Kebangkitan) Mesir awal tahun ini yang hingga kini, setiap hari Jumaat, muzohharot (demonstrasi) masih dijalankan di Dataran Tahrir (Dataran Merdeka).

3.00am - Sahur di cafe Hotel Cairo Khan, roti pita Arab, beserta hummous, cheddar cheese, cream cheese, tomato, laban (susu masam) menjadi menu sahur seperti hari2 lainnya. Orang Arab ni takde makanan lain ke?? Apa beza hari ini untuk rombongan Malaysia? Ada hamba Allah beli sekotak mi segera semalam, perasa ayam jenama Indomie.. Huhuhu rombongan Malaysia semua sekali belasah mi megi ni. Kat Malaysia x makan pun megi, kat mesir yang belasah megi..

4.00am- Subh di bilik komiti 801. Diimamkam oleh Ust Abd Khair, pengajar di Maahad Tahfiz Derang. Diikuti kuliah subuh ringkas.. X ingatla apa yg ustaz abul-khair cerita.. Kenapa ya?.. Hmmm...
Lepas subh terus cari peluang utk sambung rehat. Zzzzzz...

9.00am- bersama Ust Norazli Musa, Ust Husni Zaim dan Ust Ahmad Nazri Nawi, dibawa oleh pelajar Mesir menuju ke Rumah Pelajar Selangor di Kompleks Pelajar Malaysia, Hayyu 'Asyir (syeksyen 10). Program bicara politik anjuran Gerakan Suara Rakyat. Satu medan kepada pelajar Malaysia di Mesir untuk mendengar bicara dan diskusi politik, pentas yang dibuka pada semua, tanpa mengira fahaman dan ideologi politik, PAS, PKR, DAP atau UMNO semua boleh bersilat di sini. Nah, nak dengar doktor berbicara politik? Ambik! Hah, tak kurang hebat berbanding ustaz2 di kiri dan kananku ini. Suah tentu, isu yang dibangkitkan oleh ku adalah isu2 yang dekat dengan ku. Mula sikit dgn isu penjualan kerakyatan Malaysia, kemudian terus isu kebejatan gejala sosial muda-mudi Malaysia. "zhaharal-fasadu fil-barri wal-bahr bima kasabat aidinnas" (telah nyata kerosakan atas muka bumi dan di lautan atas sebab tangan2 manusia). Atas sebab tangan manusia yang memilih kepimpinan, tangan2 yg diberikan kuasa tidak menangani dengan baik, tidak menghidupkan agama dalam hidup masyarakat Malaysia. Mana mungkin akhlaq manusia terbina jika jiwa agama tidak disuburkan? Mana mungkin menyuburkan jiwa agama jika dalam masa yang sama jiwa hiburan yang melampau tanpa sempadan dibiar subur?

Program yang sepatutnya tamat jam 11, tamat hampir jam 12.30. Selesai program, masalah, kereta masih belum tiba. Kami solat zuhr dan asar dahulu. Bertolak keluar dari Rumah Selangor jam 12.50pm. Jem teruk bandar Kaherah. Jam 2pm masih tersangkut dalam traffic jam, hampir sejam masih berlegar di kawasan Ramses. Dapat panggilan bertalu2 dari sahabat peserta rombongan, Rosli sahaja call beberapa kali, Ust Hasbul Nizal dan Ustaz Abu Bakar (kedua2nya urusetia di kalangan student) juga menelefon. Akhirnya, terpaksa minta toking sahabat2 untuk mengangkatkan barang2 kami ke atas bas. Kami akan terus bertolak, menuju ke persimpangan berhampiran dengan Makam Anwar Sadat, menunggu bas di sana.

Bas tiba setelah hampir 45 minit menunggu. Bas juga tersangkut dalam traffic jam kota Kaherah tadi. Dalam bas, terus menuju ke Cairo Airport.

Di airport, ada lagi pelajar yang menunggu. Syafiq Hamdani dan Syafiq Makmur, dua pelajar perubatan di Mesir, menunggu kami di airport. Sempat berbincang mengenai keadaan pelajar Medic Malaysia di Mesir. Secara total, kini ada lebih kurang 5500 pelajar medic di Mesir!! Jauh melebihi total pelajar medic di tanahair Malaysia! Ada beberapa permasalahan yang diminta bantuan dan buah fikiran pimpinan PAPISMA yang akan dibawa.

6.30pm- kami berbuka di perkarangan airport bersama students.

7.15pm terus masuk check-in. Usai urusan imigresen, etc terus masuk ke perut tha'irah (kapal terbang). Flight lewat berlepas hampir 30 minit kerana ada penumpang lain yg bermasalah.

Kami tiba di Amman, Jordan hampir jam 11.30pm. Bersolat terawih diimamkan oleh Ust NorAzli Musa.

2.00am dengan penerbangan RJ180 bertolak ke KLIA dgn transit sebentar di Bangkok. Makanan di hidang hampir jam 3am. Roti saja dgn air.. Huhu..

Solat subh di atas perut kapal. Cepat sahaja masa berlalu. Tak lama masuk pula zuhr. Solat berjemaah zuhr jama' dgn asar bersama Ust Husni Zaim yang duduk di sebelah, Ust Nazri yang duduk belakang menjadi imam. Solat membelakangi kerusi, kiblat berada di belakang kami.

24 Ogos 2011

7.16pm touchdown di KLIA. berbuka dalam perut kapal terbang sebelum dibenarkan keluar. Sampai di KLIA, Dr Jamnul Azhar, Cikgu Azmi, Datuk Dr Sheikh Muszaphar, bersama Nizal Mohamad dan Arif Budiman meninggalkan kami dahulu untuk press conference. Kami yang lain (yang tak glamer ni, hehe) terus menunggu dan collect cargo baggage. Keluarga sudah menunggu di luar.

Ahhhh.... Tamat sudah perjalanan 10 hari yang penuh pengajaran. Banyak maklumat yang perlu di proses, banyak tenaga yang perlu diperah, banyak tugas yang perlu diselesaikan, banyak tenaga yang perlu digembleng.

Ya Allah, berikan kami kekuatan untuk terus tsabat dalam jalan ini. Kuatkan hati2 kami, peliharalah keluarga2 kami. Berikan bantuan kepada pejuang2 agamamu di seluruh dunia, pada para mujahidin di Palestin. Hancurkan Zionist dan Yahudi yang memusuhi hamba2Mu yang beriman, yang memusuhi agamaMu Ya Allah.

Selepas ini; Sambungan catatan terakhir dalam siri Travelog Gaza - nantikan dapatan dan pengajaran serta catatan akhir..

No comments: