Friday, August 19, 2011

Travelog Gaza - Siri 3

(Biro IT)

Sebelum ana mulakan cerita mengenai aktiviti kami semlm 18/8/2011, suka ana nak menceritakan sedikit apa yg berlaku awal pagi tadi (dlm sejam dari skrg akan ada report live dari IKiM).

Jam 1am Gaza (6am Malaysia), 2 bunyi bom kuat kedengaran, bom!bom! In quick succession. Dua roket dilancarkan dari pesawat F18 Israel. Bergegar hotel yang kami duduki. Swoosh! Bunyi pesawat lalu berhampiran hotel kami. Kelihatan asap dari bangunan kurang 500m dari hotel kami. Kami tidak dibenarkan keluar. Serangan Israel juga ditujukan di Rafah, Mesir. Di sempadan Palestin-Mesir, satu2nya pintu keluar masuk Gaza. Kami masih menunggu safety/risk assessment dari keselamatan Palestin.

18 Ogos 2011, Gaza City, Palestin.

Hari kami dimulakan jam 8am dengan taklimat dari ketua rombongan Cikgu Azmi. Kami kemudian berpecah kepada kumpulan kecil untuk berbincang dan bersedia dgn diskusi yg akan dibuat dgn pihak Palestin. Ana Dr Syed, Datuk Dr Sheikh Muszafar Shukor, serta Dr Shahrizan, serta Ir Zakiyuddin menjadi medical team yang akan lead diskusi mengenai Maternity and Paediatric Hospital Gaza yang akan dibiaya oleh rakyat Malaysia.

Jam 9.30am kami terus bertolak menuju ke bangunan Kementerian Pendidikan. Disambut dengan hangat oleh Menteri Pendidikan sendiri, Sheikh Dr Usamah. (Semua menteri di Palestin mempunyai PhD!!!).

Sheikh melahirkan rasa gembira dgn kedatangan rombongan Malaysia ke Gaza. Beliau meraikan hubungan baik yang terbina di antara Malaysia dan Palestin. Sangat berterima kasih dengan bantuan kewangan dan kemanusiaan yang diberikan oleh rakyat Malaysia. Beliau sangat menghargai usaha rakyat Malaysia datang dengan penuh susah payah dari jauh, ketika banyak dunia Arab sendiri lupa pada Palestin. Beliau mengira lawatan ini di antara usaha dan sokongan untuk meruntuhkan siege pada Gaza, dan menguatkan usaha retaliation dan mengeratkan hubungan Umat Islam di Malaysia dan Palestin. Malaysia tiba di Palestin ketika ramai org Arab dan dunia Arab sendiri yang belum pernah tiba di Palestin.

Dalam sesi diskusi beliau bercerita bahawa masalah utama di Gaza ialah:
1. Overcrowding di sekolah. Setiap kelas mempunyai 50-60 pelajar, itupun dalam keadaan di mana sekolah di buat dalam dua sesi, sesi pagi utk sebahagian pelajar, dan sesi petang utk sebahagian lain.
2. Kurangnya perpustakaan dan makmal. Dari 300 sekolah di Gaza, hanya 50 yang ada makmal komputer.
3. Kurangnya musalla di sekolah2. Sehingga sukar untuk menjaga spiritual pelajar. Hanya 20 sekolah yang ada musalla. Pelajar muslim solat di kaki lima, tapi sukar utk pelajar muslimat.
4. Tiada biasiswa/tajaan utk melanjutkan pelajaran. Kerajaan hanya mampu menaja 100 pelajar.
Mengapa masalah ini berlaku? Serangan Israel pd 2008-2009 telah memusnahkan banyak facility. Seige/kepungan dari Israel menghalang banyak perkakasan/peralatan dari sampai ke Gaza utk usaha pembaikan/pembinaan. Mereka juga mempunyai masalah untuk melatih guru2 terutamanya dalam bidang teknikal. Rombongan Malaysia, membawa pledge dari USM untuk menaja 5 pelajar dari Palestin utk belajar di USM.

Sekretaria Cakna Palestin kerajaan negeri kelantan menyampaikan salam dari TGNA serta memberi pledge utk menaja pelajar dari Palestin untuk belajar di Malaysia..

11.20 am. Tiba di Kementerian Kesihatan. Disambut oleh Menteri Kesihatan Dr Basem sendiri, dengan berpuluh wartawan dan media. Dr Basem menghargai usaha rakyat Malaysia utk datang ke Palestin, meninggalkan keluarga dan tanahair terutamanya dalam bulan Ramadhan ketika musim perayaan. Ketika ramai masyarakat dunia lupa pada Gaza dan Palestin, hati dan perhatian rakyat Malaysia tetap pada bumi Palestin. Menghargai usaha rakyat Malaysia utk membina Malaysian-Palestinian Maternity and Children Hospital. Gaza Palestin adalah high fertility population. There is a dire need to expand in maternity and child care. The existing hospital is dozens of years old and is derelict. There are serious overcrowding. 17,000 normal deliveries per year. This hospital will provide specialised care for mothers and children. It is a direct support of Malaysian towards the resistance and independance of palestinian. Israeli said that there are no more siege after the 2008-2009 war. But it is a blatant lie. And Israel are so used to lying. But the world sadly believed them. The birders are still sieged. Palestinian are unable to cross Rafah border. Siege also of political and financial nature. They are seriously lacking in essential medicines. Gravely lacking in spare parts to repair machines and medical equipments. There are fuel shortage, electricity shortage. Hospitals run on generators with limited supply of fuel. This, affects the health system greatly. They experienced power outage of 8-10 hours daily. There are not enough generators. They have lost families and friends due to power shortage. A surgeon recently died as they have to operate on him without electrical supply. The miniser appealed to Malaysia and all Arab and Muslim not to forget about Palestin. The compass of muslim people should be towards Palestine.

In a separate meeting with him. He told us that after the egyption revolution, it is more difficult for Palestinian to cross Rafah border. They have to send application which will take from 2-3 months to be approved. They have now restricted Palestinian crossing to Egypt to only people seeking medical treatment, student studying overseas..

Hampir jam 1pm 18/8/2011 keluar dari bangunan kementerian kesihatan. Solat Zuhr di Masjid berdekatan.

Jam 2pm. Tiba di bangunan Rabitah Ulama Palestine (Persatuan Ulama Palestin) Disambut oleh Sheikh Dr Marwan Abu Ra's, ketua Rabitah Ulama Palestin, bersama Dr Said ketua Rabitah cawangan Gaza.

Beliau melahirkan rasa gembira dgn kedatangan rakyat Malaysia. Beliau sendiri pernah datang ke Malaysia, berjumpa dgn pimpinan dan ahli PAS, merasai sendiri kehangatan dan cinta rakyat Malaysia pada bumi Palestin.

Rabitah ditubuhkan tahun 1992 di bawah naungan Masjid Al-Aqsa Syarif. Program rabitah utk menyatukan semua ulama di Palestin. Sehingga kini masih berlaku pimpinan rabitah yang ditangkap dan dibunuh regim Israel. Di antara aktiviti rabitah, isu utama adalah pembebasan Al Aqsa. Menulis buku dan bentang kertas kerja supaya umat Islam sedar bahawa pembebasan Aqsa adalah isu utama muslim. Rabitah juga masuk pada masyarakat. Terlibat dalam kegiatan membela warga Palestin. Rabitah mempunyai sayap dan cawangan serta jawatankuasa yang bertanggungjawab dalam seluruh aspek kehidupan di Palestin. Mereka mengeluarkan risalah utk disebarkan di sekitar palestin, diletak di Masjid, mewujudkan suasana, supaya warga Palestin sentiasa terdidik jiwanya dengan rohani, dekat pada Allah dan basah lidah dengan zikr. Rabitah turun padang, ajak masyarakat utk dtg ke masjid, membri tazkirah, anjur iftar. Memberi sumbangan pada yang memerlukan. Berjumpa dengan peniaga, mengingatkan pada peniaga akan tanggungjawab financial mereka pada kerja Islami. mengingatkan para doktor akan tanggungjawab Islami mereka.

Rabitah juga mengajar agama pada masyarakat yang buta dan tuli. Di Gaza shj hampir 10000 orang buta. Ajar mereka untuk mengguna bahasa isyarat hingga mereka mampu utk mengajar org lain pula bahasa isyarat dan mengajar agama dlm bhs tersebut.

Rabita juga menghampiri pihak polis supaya mereka faham syariat. Contohnya mengeluarkan buku dan mengajar pihak polis bhw torture adalah cara terakhir dalam siasatan sehingga polis Palestin kini mengharamkan torture.

Rabita mewujudkan papan tanda, iklan di bandar Gaza, meletakkan maw'izah supaya masyarakt menjadi baik. Rabitah juga menjaringkan ikatan dengan Rabitah lain di luar..

Laporan disambung kemudian... Baru dengar satu lagi bunyi letupan!!...

Jam 3pm.. Tiba pula di bangunan Kementerian Kesenian. Menteri di luar. Kami disambut oleh wakilnya, Director General Kementerian. Beliau juga melahirkan rasa gembira atas kedatangan Rakyat Malaysia yg dtg dgn banyak rombongan ke Palestin. Beliau menegaskan bahawa Allah menjadikan pembebasan Aqsa sebagai kewajiban semua unat Islam. Majlis diakhiri dengan persembahan nasyid oleh Azhan Atan.

Jam 4pm. Kami singgah di satu kawasan lapang, di mana pada 2009 mereka berjaya membakar satu kereta kebal Israel. Nampak satu khemah hijau, penuh orang seperti satu keraian. Mereka meraikan Musa Yunus Isytaweh yang baru syahid 2 hari lepas ditembak oleh pilotless drone Israel. Musa adalah anggota briged Al Qassam. Baru pulang dari Ribat di border Israel. Beliau ditembak ketika hampir sampai di rumahnya, di tapak khemah kami. Mereka menyambut syahidnya Musa dengan penuh bangga. Terpancar kebanggan di raut wajah ayahnya, anaknya syahid, syurga menanti. Tiada kesedihan dimukanya, tiada kesdihan di muka anaknya yang masih berumur 3-4 tahun. Musa baru berumur 31 tahun, meninggalkan balu bersama 5 org anak. Menitis airmata kami melihat suasana ini. Apa sangatlah perjuangan kita di Malaysia berbanding mereka. Palestin bergembira anaknya syahid!!!

Kami singgah di hotel sebentar dan terus ke dewan besar di Gaza utk berbuka bersama Perdana Menteri Dr Ismael Haniyyeh.

Di dewan itu penuh dgn warga Palestin, lebih 500 orang, siap dgn heavy presence of press. Ada perayaan di sini. Mereka meraikan para huffaz. Warga Palestin yang menghafal qur'an baru2 ini di raikan. Subhanallah, kebanyakan mereka hanya perlu 2 bulan utk hafal qur'an. Hadir bersama ialah Menteri Waqaf dan Ehwal Agama, Menteri Perundangan, serta Perdana Menteri Palestin Dr Ismail Haniyyeh. Hebat Ismail Haniyyeh ni. Ucapan dia penuh dengan nasihat, penuh dengan memuji Allah, penuh dengan ayat Alquran dan hadits. Habis dia berucap, dia serah sijil pada para huffaz. Bila habis awal, ada masa dalam 10 minit sblm berbuka, dia minta microfon. Dia mengajak semua mengambil peluang untuk mengingati Allah. Dia sendiri membacakan doa!! Hebat!

Rombongan kemudian terus ke pinggir Gaza City, di kawasan khemah pelarian. Di sinilah rumah Ismail Haniyyeh. Rumah yang kecil shj, dia tinggal bersama para pelarian. Kami solat maghrib. Ismail Haniyyah tiba hampir isya. Beliau sendiri mengimamkan isya dan terawih. Hebat bacaannya. Seorang yang hafiz, pandai ketujuh2 qiraat.

Ana? Ana terpaksa ke Syia Hospital sekali lagi. Seorang ahli rombongan sakit perut teramat sangat, renal colic!! Dari hospital, pg ke masjid semula. Sempat berjumpa dan bergambar dgn Ismail Haniyyeh.

Sampai hotel terus tidur. Hari yang penat..

Jam 1 pagi dikejutkan dengan 2 letupan kuat berturut2. Bergegar hotel!
Kami diminta bersiap sedia. Pack barang siap2.. Tunggu arahan selanjutnya...

Tamat laporan hari ke empat...

No comments: