.

PAPAN KENYATAAN



  • PROGRAM-PROGRAM PAPISMA TERENGGANU




    Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda;
    “Barangsiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah Taala, maka terdengarlah suara yang memanggil dan mengatakan bagus dan bagus langkah mu dan ambillah tempat tinggalmu di dalam syurga.” (HR At-Tirmizi)

    Dari Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda :
    " Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin, suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat."(HR Muslim)

  • JUALAN BUKU


    Hubungi
    Dr. Zaihan Salleh (012-9850123)


  • Hubungi
    Dr. Khatijah Musa (019-9222057)

Saturday, October 31, 2009

PAPISMA Terengganu Terus Pro-Aktif

(Biro IT)

Kuala Terengganu, 30 Okt. 2009 - PAPISMA Terengganu sekali lagi melakukan langkah proaktif dengan menganjurkan program 'PAPISMA Berkhidmat Masyarakat Sihat' bersama masyarakat Kg. Banggol Peradong pagi ini.

Program yang dianjurkan bersama JK Penduduk dengan kerjasama Pejabat DUN Teluk Pasu telah berjaya diadakan bermula 9.00 pagi hingga 12.30 tengahari itu berjaya menarik kira-kira 100 orang penduduk. Meskipun hujan turun agak lebat, namun mereka tetap hadir untuk mengikuti program bersama ahli-ahli PAPISMA.

Program ini telah diadakan di surau Taman Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Banggol Peradong. Ia telah dimulakan dengan ucapan Penasihat PAKR, Ceramah Kesihatan oleh Dr. Salman Amiruddin berkaitan kanser payudara, pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan payudara dan disudahi dengan jamuan ringan.


Wakil penduduk PAKR, En. Yusof amat berpuas hati dengan program yang diadakan dan berharap PAPISMA dapat mengadakan program seumpama itu pada masa akan datang.

Berikut adalah beberapa gambar yang sempat dirakamkan dalam program tersebut:

"PAPISMA Berkhidmat Masyarakat Sihat" - Begitulahnya 'gah' dan cerianya banner yang dinaikkan untuk program kali ini.

Bahagian pendaftaran sedang bersedia menunggu ketibaan penduduk kampung.

Antara AJK Papisma yang hadir bagi membantu program kali ini. Dari kiri Dr. Hashimah (baju oren), Dr. Husna (terlindung) dan Pn. Siti Nuraini (Bendahari Papisma Terengganu).

Segaknya...Dr. Ahmad Faizal orang yang menguruskan hal-hal Khidmat Kesihatan PAPISMA Terengganu dari mula sehingga akhir. Nampak begitu bersemangat untuk memulakan khidmat.

Teliti... Dr. Zaihan Salleh (Bendahari PAPISMA Pusat merangkap Penolong Bendahari PAPISMA Terengganu) yang sentiasa ringan tulang untuk turut sama memeriahkan program sekiranya program diadakan pada hari cuti seperti ini.

Ehm ehm... janganlah serious sangat... Dr. Roslan (Pengerusi PAPISMA Terengganu) juga turut hadir untuk memastikan program yang dianjurkan ini berjaya.

Di bahagian tepi surau, kelihatan petugas dari kalangan JK Penduduk sedang sibuk menyediakan persiapan bagi jamuan ringan.

Sebelum majlis bermula, Dr. Salman kelihatan sedang bersedia dengan LCD untuk memberikan ceramah kesihatan.

Alamak! Ada masalah besar ke? Apa tak besarnya... benda utama ni...alat visual tak berfungsi... Apa yang rosak ye? Barangkali itulah yang sedang diperkatakan. Bertungkus-lumus sekali Dr. Salman dan Dr. Roslan cuba sedaya upaya untuk mengatasi masalah itu.

Majlis dimulakan dengan ucapan Penasihat Penduduk PAKR, Tuan Hj. Nazri yang juga merupakan imam di surau ini.

Kelihatan di sebelahnya AJK Penduduk PAKR sedang khusyuk mendengar taklimat.

Ceramah kesihatan dimulakan. Ehm.. tak berjaya juga menggunakan alat visual (LCD) yang sepatutnya menjadikan ceramah lebih menarik. Apa nak buat...

Sebahagian hadirin yang datang awal dalam keadaan hujan mencurah-curah.

Dr. Salman meneruskan ceramahnya yang berlangsung kira-kira 20 minit. Nampak kat dinding tu? Buat simbol yang alat tu dah disediakan, cuma tak berfungsi... Taklah penduduk kampung salahkan kita orang... hehe..

Khusyuk mengikuti ceramah. Nampak tak seorangpun yang tidur. Tengoklah siapa yang ceramah... Jangan jealous!

Sebaik selesai ceramah, kaunter pemeriksaan diserbu! Makcik-makcik dan kakak-kakak semua kena daftar dulu yer... kelihatan Dr. Zaihan (kiri) dan Dr. Siti Sarah sedang memeriksa dan melayani 'pengunjung'.

Sabar...sabar... Dr. Husna yang dibantu oleh Pn. Siti Nurain sibuk bertugas di bahagian ubat. Di sebelah dinding tu adalah bilik yang disediakan untuk pemeriksaan payudara. Kru kami taklah tergamak nak masuk! Hehe... Terdapat sekurang-kurangnya seorang pengunjung terpaksa dirujuk ke hospital kerana terdapat breast lump. Nasib baik kami datang... Alhamdulillah...

Panjanglah pulak beratur ye... Kalah OPD ni! Sebab kat OPD tak beratur... hehe.. Biarpun terpaksa beratur, mereka tetap setia menunggu.

Sesudah menjalani pemeriksaan, mereka dijamu pula dengan jamuan sederhana berat. Tengahari ni tak payahlah susah masak ye makcik...

Ramai juga anak-anak muda yang biasanya kurang cakna dengan kesihatan, tetapi hari ini mereka datang untuk mengetahui status kesihatan mereka.

Dr. Ahmad Faisal terpaksa campur tangan meladeni pengunjung yang perlukan penjelasan lebih lanjut.

Habis pengunjung, petugaslah pulak kena screen... hehe... biasalah tu kan. Pemeriksaan kepada seorang petugas sedang dilakukan. Lepas ni cek payudara pulak ye kak. Barangkali itulah nasihat Dr. Siti Sarah.

Dr. Roslan sedang melayani Pak Usop (En. Yusof), orang yang bertanggungjawab melakukan promosi di kawasan ini. Nasib baik hujan doktor, kalu tak ramai lagi ni... Nasib baik? Yelah, kalau ramai lagi, bakal solat Jumaat kat surau nilah... hehe..

Nah! Giliran kami pulak posing. Penat you! Sampai berminyak-minyak muka... Inilah sebahagian team petugas yang bertugas hari ini. Dari kiri: Dr. Husna (pegawai pergigian), Dr. Hashimah (pegawai perubatan), Pn. Siti Nurain (pegawai pemakanan) dan Dr. Siti Sarah (pegawai perubatan).


Saturday, October 24, 2009

Klinik 1Malaysia - Apa pendapat anda?

(Biro IT)

Sebagai warga Kesihatan yang terlibat dengan para pesakit, sudah tentu isu-isu yang berkaitan dengan kita akan sedikit sebanyak menggugah minda dan mencetuskan reaksi. Samada reaksi positif atau reaksi negatif. Sebagai warga profesional, kita pasti mempunyai pendapat sendiri. Barangkali bagi yang tidak sempat mendengar pembentangan bajet semalam, boleh membaca di bawah (dari MStar Online) dan boleh luahkan pendapat anda diruangan komen. Anda boleh menggunakan nama samaran atau anonymous. Apa yang penting idea anda... Selamat berforum.
More...

Kerajaan perkenal klinik 1Malaysia di kawasan bandar

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memperkenalkan perkhidmatan kesihatan klinik komuniti yang akan dinamakan Klinik 1Malaysia di kawasan bandar seperti mana klinik desa di luar bandar, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata klinik itu akan ditempatkan di kawasan perumahan dengan menyewa rumah kedai untuk memudahkan masyarakat setempat mendapat rawatan sakit biasa seperti demam, batuk dan selesema.

Beliau berkata klinik itu akan dikendalikan oleh pembantu pegawai perubatan dan dibuka setiap hari dari pukul 10 pagi hingga 10 malam.

"Sebagai permulaan, 50 klinik akan dibuka di kawasan terpilih dengan peruntukan sebanyak RM10 juta," katanya ketika membentangkan Bajet 2010 di Parlimen di sini semalam.

Sementara itu, beliau berkata kerajaan akan menaikkan kadar elaun kanakkanak orang kurang upaya (OKU) di sekolah pendidikan khas kelolaan badan bukan kerajaan (NGO) daripada RM50 kepada RM150 sebulan bagi setiap seorang mulai 1 Januari 2010.

Beliau berkata peruntukan RM3.3 juta yang disediakan itu akan memberi manfaat kepada hampir 4,000 kanak-kanak OKU.

Sementara itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata klinik 1Malaysia dijangka mengurangkan bilangan pesakit luar di klinik dan hospital kerajaan berikutan lebih ramai pesakit yang menghidap penyakit ringan dapat menerima rawatan di klinik tersebut.

Liow berkata klinik tersebut akan diuruskan oleh pegawai pembantu perubatan atau paramedik yang mampu merawat penyakit ringan manakala kes penyakit yang serius akan dirujuk ke hospital.

"Klinik ini akan kita laksanakan di kawasankawasan kediaman, jadi rakyat tak perlu pergi jauh ke bandar dan boleh terus mendapatkan rawatan di kawasan perumahan sekitar mereka," katanya kepada pemberita selepas Pembentangan Bajet 2010 di lobi Parlimen di sini semalam.

Terdahulu dalam pembentangan Bajet 2010, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan memperkenalkan perkhidmatan klinik komuniti yang dinamakan Klinik 1Malaysia di kawasan bandar, seperti klinik desa di luar bandar. BERNAMA




Sunday, October 18, 2009

Jamuan Aidil Fitri Papisma Trg

(Biro IT)

Meskipun dengan sambutan yang cukup sederhana, Aidilfitri 1430H/2009 tetap meninggalkan kenangan.

Entah kenapa, sepanjang Syawal ini sahabat-sahabat pimpinan Papisma Terengganu cukup sibuk. Majlis Aidilfitri yang dirancang lebih awal itu telah bertembung dengan pelbagai program sehingga akhirnya keputusan terpaksa dilakukan untuk tetap mengadakan sambutan ini di saat-saat akhir. Alhamdulillah berikut dipaparkan sebahagian gambar-gambar yang sempat diambil oleh Biro IT yang ketika ini terpaksa meninggalkan majlis lebih awal kerana bekerja.
More...

Lokasi: Pantai Batu Buruk, betul-betul di belakang Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).
Tarikh : 18/10/2009
Masa : 1 - 3 petang.
Menu: tengok sendiri naa...

Menunya Nasi goreng campur, ayam goreng Kentucky, keropok, rojak buah 'tersohor' Cabang Tiga, puding, buah tembikai dan airnya sirap pisang. Keluar air liur pulak eh...bila teringat kelazatannya.Haa... ini nasinya yang dah tinggal separuh...

Hidangan yang menunggu disantap!

Kelihatan juga antara jemputan yang turut serta ialah Al-Fadhil Ustaz Abu Bakar Abdullah, pengendali bahagian Kebajikan Negeri Terengganu. Di sebelahnya ialah Dr. Tuan Mohd. Fairuz (UK) yang baru 2 bulan posting di HSNZ.

Kelihatan Dr. Razin, Timbalan Pengerusi Papisma Terengganu merangkap Pengarah Sambutan Aidilfitri kali ini. Beliau tiba paling awal dan pulang paling lewat...

Lawan sapa menang minum air.... Presiden Papisma Pusat, Dr. Suhazeli Abdullah (kiri) yang merupakan DIF Kehormat turut hadir bagi memeriahkan sambutan ini. Beliau yang cukup prihatin dengan setiap program Papisma akan berada di mana-mana di seluruh Malaysia. Beliau baru saja sampai dari Kuala Lumpur kerana menghadiri Majlis Sambutan Papisma Pusat di sana. Syabas Presiden! Di sebelahnya Dr. Termizy, ahli dua negeri (ahlul baladain)... hehe... dan Dr. Ahmad Faizal Shamsuddin.

Wah... ni macam kenal ni... Bendahari Papisma Pusatpun adalah... DIF Kehormat jugaklah kira ni ye... Kak Han datang sekeluarga untuk memeriahkan majlis ini.

Suasana di tepi pantai yang cukup nyaman dengan desiran angin yang mendamaikan dan pukulan ombak yang sayup-sayup kedengaran. Ditambah pula dengan alunan lagu-lagu aidilfitri yang cukup menggamit memori.

Kelihatan Dr. Tuan Norizan Tuan Mahmud (isteri Dr. Razin) yang menjadi penyambut tetamu tak rasmi sedang menyambut kedatangan Dr. Azlin Amat. Sedang mendokong anak siapa tu? Itulah anak pasangan Dr. Ahmad Faizal dan Dr. Zafferina.

Kelihatan Tn. Hj. Sabri (Pengarah KWSP Negeri) suami kepada Dr. Azlin (berdiri berkopiah).

Mr. Husin Mohamad baru tiba bersama keluarga.

Pengerusi Papisma Terengganu, Dr. Roslan dan Dr. Razin sedang melayan tetamu.





Haa... yang ini bukan ahli atau AJK Papisma Terengganu naa... ni anak-anak Kak Han 'ngekor' mak dia... hehee...

Sempat lagi posing berlatarbelakangkan laut di Pantai Batu Buruk.


Anak Kak Han bersama anak Mr. Husin.

Lepas Biro IT balik, tak dapatlah menangkap-nangkap gambor meskipun majlis masih berlangsung... Bagi yang tak termasuk dalam gambar tu, mohon maaf banyaklah ye... Anda semua penting, cuma tak tertangkap je gambarnya...

Sempena Syawal 1430H ini, bagi mewakili Papisma Terengganu, kami mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin. Minal 'Aidin Wal Faizin, kullu 'aam wa antum bikhoir. Taqabbalallahu minnaa waminkum.

Semoga berjumpa lagi pada Aidilfitri tahun hadapan.

Sambutan Aidilfitri Papisma Terengganu

(Biro IT)

Ahad, 18 Okt. 2009 bersamaan 29 Syawal 1430H, merupakan hari-hari terakhir Syawal tahun ini namun masih sempat lagi dimeriahkan dengan sambutan Aidilfitri Papisma Terengganu di Pantai Batu Buruk tengahari tadi.

Alhamdulillah meskipun ramai yang balik kampung kerana bercuti Deepavali yang agak panjang (3 hari), namun suasana kemeriahan tetap dapat dirasakan dengan kehadiran sahabat/iat dalam suasana program apabila sepanjang Ramadhan dan Syawal yang lalu tidak dapat bersama.

InsyaAllah, selepas ini kita akan meneruskan program bulanan seperti biasa. Program besar yang akan datang pula ialah Program Korban Papisma Bersama Masyarakat.

Selepas ini akan menyusul berita bergambar.