Wednesday, June 3, 2009

Konvensyen Kebangsaan Papisma - De Rhu Menggamit Memori

(Ibnul Munzir)

(Artikel ini ditulis sebaik sahaja kembali dari KKP 2009, namun penerbitannya agak lewat kerana kelewatan meng-upload gambar-gambar.)

Hari ini Ahad, 31 Mei 2009 merupakan hari terakhir Konvensyen Kebangsaan Papisma (KKP) 2009 yang berlangsung 3 hari bermula pada hari Jumaat, 29 Mei 2009. Hari pertama - Saya dan keluarga sampai lebih awal. Menurut Pengarah KKP 2009, kaunter pendaftaran hanya akan dibuka pada pukul 2 petang. Oleh kerana hari itu adalah hari Jumaat, saya jadi keliru di mana isteri dan anak-anak perempuan saya nak berlabuh ketika mana saya dan anak-anak lelaki bersolat Jumaat. Maka kami bertekad untuk melakukan check-in. Akhirnya dengan negotiate yang dilakukan oleh isteri saya, kami berjaya check-in sebelum solat Jumaat. Alhamdulillah.

P5290053 by you.
Penulis - Dr. Roslan sedang melakukan pendaftaran pada kira-kira pukul 4.30 petang. Dah masuk bilik awal lagi.


P5290055 by you.
Sebahagian tenaga-tenaga utama KKP 2009 dari Cawangan Tengah dibantu oleh Pentadbir Papisma, En. Mohd. Lizam.


P5290056 by you.
Sedang melakukan pendaftaran.

Aktiviti selepas Asar adalah aktiviti bebas kerana proses pendaftaran kali ini bermula dari jam 2-6 petang. Ramai juga sahabat-sahabat yang memaklumkan akan bertolak selepas Jumaat. Maklumlah dari Kuala Terengganu ke Kuantan baru 3 jam. Dari KL ke Kuantan baru 2 jam. So, memang sempatlah. Namun bagi saya, agak rugi kalau melepaskan peluang untuk memaksimakan waktu dalam program percutian seperti ini. Bila lagi nak berpeluang untuk bersama anak-anak semasa cuti sekolah? Apatah lagi di De Rhu yang swimming pool nya terkenal antara swimming pool yang terbesar di Malaysia. Anak-anak memang dah pasang target untuk menikmati suasana yang tak dapat dibayangkan tetapi hanya dapat dirasai ini...

P5300275 by you.
Pemandangan di tepi kolam yang cukup 'menggetarkan' jiwa anak-anak dan emak bapak...


P5300276 by you.
Pemandangan diambil dari pelbagai sudut kolam yang cukup luas. Apa yang menarik ialah kesemua kolam yang ada ini kedalamannya sangat sesuai untuk kanak-kanak dan dewasa.

Walaupun selepas Asar itu hujan turun dengan lebat, namun Alhamdulillah, Allah telah menghentikan hujan itu lebih kurang pukul 6 petang. Tanpa berlengah masa, kamipun turun untuk merasakan nikmatnya bermain kolam pada petang tu. Sebaik kami turun, berduyun-duyunlah lagi anak-anak Papisma yang diiringi oleh ibubapa mereka untuk bermain kolam.

P5300281 by you.
Ini pemandangan menghadap ke resort tempat penginapan dari tepi kolam. Yang tengah posing tu ialah Kak Han dan anak-anak yang terpaksa berhenti main kerana waktu dah menjelang senja.


P5300278 by you.
Tak ketinggalan Tuan Pengarah Program, Dr. Syed Abdul Khaliq turut bermain kolam bersama anak-anak.

P5290082 by you.
Nun jauh di sana, baru tiba Dr Wan Shah Jihan sekeluarga dan AP Dr Abdul Razak Sulaiman sekeluarga.

3 hari ini sememangnya De Rhu yang berkapasiti 160 bilik itu di'conquer' oleh Papisma. Setelah begitu lama tak bertemu, maka sudah semestinya pertemuan singkat ini akan di isi dengan nostalgia lama. Maka berbagai-bagai ceritalah yang keluar.

P5290080 by you.
Penulis, Dr. Md. Arif dan Dr. Azaharim.

P5290059 by you.
Kak Han bersama Dr. Norrohimah (isteri Dr. Rashidi Ahmad - Emergency Medicine Specialist)... dah hampir 10 tahun rasanya mereka tak berjumpa.

P5290076 by you.
Dr. Hashairi (Penolong Setiausaha Papisma), Penulis dan Dr. Md. Arif.

P5290077 by you.
Dr. Nor Haizi (isteri Dr. Md. Arif), Kak Han dan Dr. Wan Faiziah (isteri Dr. Hashairi).

Selepas solat Maghrib, jadual untuk bertaaruf yang sepatutnya dikendalikan oleh wakil Papisma Terengganu terpaksa ditangguhkan ke akhir program sesi malam kerana masih ramai lagi sahabat-sahabat yang tak sempat sampai. Walaubagaimanapun sesi taaruf secara santai tetap berjalan sewaktu dinner.

P5290087 by you.
Keluarga Penulis dan Kak Han. Wah.. besarnya meja!

P5290091 by you.
Penulis bersama penceramah malam ni... Ooopps.. silap.. ini ialah Hj. Che Rahim. Pengerusi Tetap Papisma.

P5290092 by you.
Dr. Suhaini dan isterinya, Dr. Fazlina serta anak-anak mereka.

P5290093 by you.
Kak Han, Dr. Shawarinin (isteri Dr. Zainal Abidin) dan Dr. Khatijah Musa (isteri Presiden Papisma - Dr. Suhazeli).

P5290094 by you.
Penulis bersama Dr. Zainal Abidin, Pengerusi Papisma Tenggara yang baru. Mereka ini merupakan pasangan sparring badminton semasa di kampus dulu sekitar tahun 1993-1995.

P5290095 by you.
Kak Han dan anak-anak daranya bersama isteri Dr. Azri Temerloh.

P5290096 by you.
Dr. Azri Temerloh bersama Penulis.

Selepas makan malam, kira-kira pukul 9.35 malam, Majlis Forum yang bertajuk: Kesihatan Sebagai Medium Dakwah telah dikupas dengan cukup baik oleh panelis yang terdiri daripada Dr. Lo'Lo' salah seorang Ahli Kehormat Papisma dan Ust. Alwi Che Mat, penceramah bebas dari Kuantan. Apa yang lebih menariknya ialah Pengerusi Panel yang juga merupakan Pengarah KKP 2009 ini iaitu Dr. Syed Abdul Khaliq telah menunjukkan bakat yang begitu menonjol dalam memberikan pendapat melalui forum, meskipun beliau hanyalah merupakan Pengerusi Forum. Kami benar-benar kagum! Papisma perlu terus menggilap bakat seperti ini untuk menjadi salah satu figure penceramah dalam Papisma pada masa depan.

P5290099 by you.
Suasana ketika forum.

Berbagai-bagai isu telah dikupas sekitar persoalan dakwah dan bagaimana medan kesihatan ini merupakan satu ruang yang sangat besar untuk menyebarkan dakwah untuk masa depan Islam di Malaysia. Apa yang lebih menyentuh hati ialah peringatan terhadap tanggungjawab kita apabila kita mengucap dua kalimah syahadah. Tuntutan dakwah itu merupakan suatu amanah dan kewajipan kepada kita. InsyaAllah, isi-isi forum ini akan dimuatkan semula pada masa akan datang.

Majlis Forum berakhir kira-kira pukul 11.30 malam. Meskipun telah begitu lewat, namun sebagaimana yang ditetapkan Majlis Taaruf tetap diteruskan dengan kehadiran 36 muslimin dan 20 muslimat iaitu kurang daripada separuh jumlah peserta KKP 2009 ini yang seramai lebih kurang 150 peserta dewasa. Kebanyakan mereka belum sampai atau baru sampai tetapi masih kepenatan. Majlis Taaruf telah berakhir pada pukul 11.55 malam dengan 'jayanya' dengan mengambil masa hanya 25 minit. Bagaimana mengendalikan taaruf dalam masa sesingkat itu dengan jayanya? Suatu teknik baru yang rasanya baru diperkenalkan seumpamanya di Malaysia... Kalau nak tahu, ehm...kenalah tanya mereka yang hadir..he,he.

Keesokan harinya majlis dimulakan dengan Kuliah Subuh yang telah disampaikan oleh Naqib Papisma Tenggara iaitu Ust. Hazmi Dibok. Kupasan yang diberikan berkaitan golongan yang gugur dalam perjuangan cukup menarik, diselang-seli pula dengan kata-kata berbentuk humor yang menyebabkan para peserta menjadi segar dalam waktu awal pagi seperti itu.

P5290126 by you.
Kuliah Subuh bersama Ust. Hazmi Dibok, Pegawai Agama Universiti Malaysia Pahang (UMP).

P5290128 by you.

P5290129 by you.
Kelihatan Dr. Lo'Lo' (bertelekung sembahyang di depan) juga turut sama berkuliah subuh bersama peserta KKP 2009.

Selepas bersarapan pagi, Mesyuarat Agung Papisma yang merupakan agenda utama pada KKP telah bermula pada pukul 9.30 pagi. Majlis dimulakan dengan Perasmian oleh Ust. Nasaruddin Hassan (Nasaruddin Tantawi) yang mengupas dan menekankan tentang tema KKP 2009 iaitu Kesihatan Sebagai Medium Dakwah.

P5290133 by you.
Ucapan Perasmian oleh Ust. Nasaruddin Hassan.

Selepas itu mesyuarat bermula dengan dipengerusikan oleh Pengerusi Tetap, iaitu Sdr. Hj. Che Rahim b. Che Daud.

P5300136 by you.
Barisan kepimpinan Papisma Pusat 2008-2010.

Berbagai-bagai isu dan cadangan dibincangkan termasuk beberapa usul tergempar telah dibahaskan yang diselang-seli dengan berbagai-bagai bentuk humor hingga menyebabkan para peserta tidak kering gusi dan merasa seronok berbincang dan berukhuwwah dalam suasana mesyuarat.

P5300138 by you.
Dr. Hisyam sedang berucap pada sesi perbincangan.

P5300139 by you.
Barisan kepimpinan sedang khusyuk mendengar ucapan dan pandangan dari para peserta KKP.

Satu agenda penting iaitu taklimat Koperasi Amal Medik yang telah berjaya didaftarkan pada 30 Mac yang lalu juga telah dibentangkan oleh Dr. Harmy. Sedar-sedar dah pukul 2 petang dan perut masih belum diisi. Akhirnya mesyuarat telah ditangguhkan dengan kaffaratul majlis pada pukul 2.30 petang.

P5300140 by you.
Peserta sedang khusyuk mengikuti ucapan pimpinan.

P5300141 by you.

P5300142 by you.
Dr. Md. Arif juga tidak ketinggalan memberikan pandangan.

P5300144 by you.
Penulis memberikan pandangan.

P5300145 by you.
Dr. Azniza Mohd. Radzi (isteri Dr. Rostam) sedang memberikan pandangan.

Sesi sebelah petang telah dimulakan dengan CME untuk memberi laluan kepada penaja KPP 2009 ini dan diikuti oleh sesi dialog bersama NGO Indonesia. Sesi ini cukup memberi kesedaran dan memberikan satu idea bagaimana Papisma seharusnya melangkah seterusnya di Malaysia sebagaimana yang dilakukan oleh NGO itu yang telah berjaya melakukannya di Indonesia. Insya Allah isi-isi penting dalam pembentangan NGO itu akan dimuatkan semula pada masa akan datang.

P5300155 by you.
Sesi bersama NGO Indonesia yang dikendalikan oleh Dr. Khairussaleh.

P5300157 by you.
Pembentangan menggunakan LCD yang banyak memberikan panduan kepada Papisma.

Selepas solat Asar, aktiviti sukaneka telah dilangsungkan di tempat yang telah disediakan oleh pihak resort.

P5300177 by you.
Kanak-kanak dan ibubapa sedang bersedia untuk melakukan sukaneka. Program dimulakan dengan senaman ringkas oleh Presiden.

P5300179 by you.

P5300184 by you.
Acara rebut kerusi bagi kanak-kanak lelaki.

P5300188 by you.
Cukup mengejutkan apabila bakat baru acara rebut kerusi kali ini adalah si kecil Miqdad b. Muhammad Hadhrami telah menjadi Naib Johan menewaskan yang besar-besar!

P5300190 by you.
Acara rebut kerusi kanak-kanak perempuan.

P5300200 by you.
Acara membawa bola dalam sudu... kelihatannya seperti membawa bola bersama sudu..huhu..

3 acara untuk kanak-kanak, 2 acara untuk lelaki dewasa, 1 acara untuk perempuan dewasa dan satu acara untuk suami isteri. Acara sukan seperti ini cukup mengeratkan ukhuwah meskipun dalam masa yang cukup singkat iaitu dari pukul 5.30 hingga 6.30 petang.

P5300212 by you.
Acara dewasa yang menampilkan kumpulan favourite dari kumpulan 5.

P5300216 by you.

P5300217 by you.
Acara tarik 'upih' yang cukup menguji kekuatan dan strategi...

P5300218 by you.
Orang tarik seorang satu upih, tapi yang belakang tu tarik 2 orang satu upih... Itulah strategi...

P5300221 by you.
Ternyata telah dimenangi oleh kumpulan 5.

P5300222 by you.

P5300230 by you.
Acara lari dalam guni.

P5300232 by you.
Penulis melakukan lompatan kijang yang dipelajari dulu untuk mengejar peserta dari kumpulan lain. Namun cubaan ini telah gagal. Kumpulan 5 mendapat tempat tercorot...huhu...

P5300242 by you.
Acara kukur kelapa bagi peserta muslimat dewasa.

P5300251 by you.
Kak Han dengan begitu bersungguh-sungguh menggunakan segenap tenaga dan kemahiran untuk mengalahkan peserta dari kumpulan lain. Ternyata kumpulan ini telah menjadi Johan.

P5300265 by you.
Acara suami isteri yang cukup menarik...

Apa yang lebih menarik ialah sukaneka KKP 2009 ini turut disertai oleh Sdr. Azhan Atan, Johan Akademi Nasyid Kali Pertama itu. Azhan Atan, seorang selebriti yang cukup mesra dan mudah didekati. Beliau yang sentiasa tersenyum dan merendah diri itu sanggup bersama-sama peserta KKP untuk bersukaneka. Beliau yang juga pengamal perubatan refleksologi dan pernah mempunyai 'Health Centre' di Larkin Johor sebelum menjuarai Akademi Nasyid itu barangkali boleh dijemput untuk menganggotai Papisma.

P5300191 by you.
Penulis dan Azhan Atan sedang bertukar-tukar no telefon. Di sebelah kanan tu ialah Dr. Azrin.

P5300205 by you.
Selepas agak ramai yang menyedari kehadiran selebriti Azhan Atan itu, maka ramailah yang mengambil peluang untuk mengambil gambar kenangan bersama-sama.

P5300236 by you.
Lihatlah bagaimana Azhan Atan turut sama mengambil bahagian dalam acara lari dalam guni... "Lompat Azhan! Laju lagi Azhan!" Begitulah agaknya sorakan penyokong Azhan Atan dari Kumpulan 1.

P5300239 by you.
Penulis dan keluarga yang sangat meminati Azhan Atan, tidak melepaskan peluang keemasan ini.

Selepas solat Maghrib, program bermula seawal pukul 8 malam dengan jamuan BBQ sambil menikmati persembahan dari wakil Papisma setiap cawangan. Seperti KKP 2008 di Sudara Beach Resort, persembahan telah dimulakan dengan silap mata oleh ahli silap mata Papisma, iaitu Dr. Awisul Islah. Kemudian persembahan setiap zon dimulakan yang diselang-seli dengan penyampaian hadiah. Zon Kelantan telah menampilkan dua persembahan termasuk tayangan LCD yang canggih-maggih serta persembahan nasyid dari anak-anak Dr Wan Shah Jihan.

P5300282 by you.
Persembahan wakil Cawangan Kelantan, menampilkan anak-anak Dr. Wan Shah Jihan.

Persembahan utama oleh Sdr. Azhan Atan cukup memukau dengan kelunakan dan kemerduan suaranya yang dianugerahkan Allah SWT itu. Beliau telah menyampaikan 7 buah nasyid termasuk nasyid dalam bentuk selawat dalam dua slot yang disediakan.

P5300283 by you.
Persembahan round pertama Azhan Atan dengan 3 buah Nasyid.

P5300323 by you.
Penulis dan anak-anak tidak berkelip menyaksikan persembahan itu.

P5300325 by you.

Turut menarik perhatian selain daripada persembahan Azhan Atan ialah persembahan 2 artis cilik dari Kuala Terengganu yang telah memukau para hadirin dengan persembahan bersahaja yang diselang-seli dengan lakonan, nasyid-nasyid pendek serta persembahan dalam Bahasa Inggeris.

P5300303 by you.
Anak-anak Kak Han sedang menyampaikan persembahan...

P5300307 by you.
... yang diselang-seli dengan lakonan.

Selain itu, wakil Papisma Cawangan Tengah, Dr. Aman Fuad juga tidak ketinggalan menunjukkan bakat dengan menyampaikan nasyid kegemaran beliau yang beliau sendiri terlupa tajuknya...hihihi.

P5300319 by you.
Dr. Aman Fuad, menyampaikan nasyid sebagai wakil Cawangan Tengah. "Merdu jugak suara Dr. Aman ni ek!..." Barangkali itulah bisik-bisik penonton di bawah.

Kelihatan para peserta KKP 2009 begitu terhibur dan berpuas hati dengan hidangan makanan jasmani dan rohani pada malam itu yang dikendalikan oleh Pengacara Majlis iaitu Dr. Zihni dari Papisma Cawangan Tenggara.

P5300330 by you.
Along (kiri), anak Kak Han yang bertugas untuk mengambil video pada malam ini. InsyaAllah, akan diupload ke youtube tak lama lagi. Sebelah kanan ialah Angah.

P5300338 by you.
Penulis telah dijemput untuk menyampaikan cenderahati kepada Azhan Atan barangkali kerana 'terpilih' sebagai peminat no 1... ehm..ehm..

Dalam majlis ini, saudara Azhan Atan juga telah membuka kaunter jualan CD nasyid di sebelah belakang yang dikendalikan oleh isterinya sendiri. Selepas program berakhir, para peserta tidak melepaskan peluang untuk mengambil tandatangan / autograf beliau. Kena serbulah jawabnya!

P5300341 by you.
Wah... Dr. Suhaini dan isteripun tidak melepaskan peluang untuk mendapatkan autograf Azhan.

P5300348 by you.
Begitu juga dengan Hj. Che Rahim.

Majlis selesai kira-kira pukul 10.30 malam dan diteruskan dengan perjumpaan alumni setiap universiti manakala exco-exco Papisma Pusat pula mengadakan mesyuarat ringkas sehingga kira-kira pukul 12 malam. Adik-adik ISP yang diketuai oleh Sdr. Ahmad Najmi juga mengambil kesempatan untuk mengadakan mesyuarat mereka pada malam itu.

P5300354 by you.
Mesyuarat Alumni Universiti. Ramai yang kepenatan dan terlupa untuk hadir mesyuarat ini.

P5300355 by you.

P5300360 by you.
Beberapa orang muslimat juga turut hadir meskipun mata yang cukup mengantuk dan anak-anak merengek-rengek. Dari kiri Dr. Tun Kamsiah (isteri Dr. Muhammad Hadhrami), Dr. Zahrul Laili (isteri Dr. Hisyam) dan paling hampir ialah Dr. Aida ('Aid).

Keesokannya, program terakhir bermula seawal 7.30 pagi apabila semua peserta KKP 2009 mula berkumpul di Pantai Balok untuk bersarapan pagi. Sebelum makanan sampai kami dihidangkan dengan tazkirah oleh Ust. Hazmi Dibok, Naqib Papisma Tenggara itu.

P5300364 by you.
Ust. Hazmi sedang menyampaikan tazkirah 5 minit.

Seterusnya Majlis Penyampaian Sijil KKP 2009 kepada para peserta.

P5300365 by you.
Penyampaian sijil KKP 09 disempurnakan oleh Dr. Suhaini, Timbalan Presiden Papisma.

Selepas bersarapan, Program Moh Ke Laut telah dilaksanakan di mana para peserta berpeluang untuk menghayati kehidupan para nelayan dan menguji bakat menebar jala. Mereka yang berjaya mendapat ikan, boleh ditukarkan dengan cenderahati. Sebahagian peserta yang tidak ke laut pula telah mengadakan aktiviti sendiri dengan bermain air di kolam renang bersama anak-anak, keluarga dan kawan-kawan. Sebahagiannya ada yang terus check-out kerana urusan penting masing-masing.

Majlis berakhir pada pukul 11.30 pagi dengan hidangan makan tengahari juga diadakan di tepi Pantai Balok itu.

Syabas diucapkan kepada penganjur KKP 2009 iaitu Papisma Tenggara yang diketuai oleh Dr. Syed Abdul Khaliq yang telah menganjurkan KKP 2009 ini dengan jayanya. Mereka telah bertungkus-lumus sejak beberapa bulan yang lalu untuk menganjurkan KKP ini yang tiada sedikitpun manfaat kewangan dan harta untuk mereka. Malah mereka telah banyak mengorbankan kepentingan diri seperti kerehatan dan tidak sedikit juga duit poket mereka dihabiskan semata-mata ingin melihat kejayaan program KKP ini.

Sesungguhnya segala ilmu, pengalaman dan panduan-panduan yang diperolehi melalui KKP 2009 ini yang dimanfaatkan kelak semuanya akan menjadi saham untuk mereka di akhirat nanti dan itu adalah jauh lebih besar dan hebat berbanding dengan manfaat kewangan dan harta di dunia yang sementara ini. Melalui KKP 2009 ini, kami dapat berkenalan dan merapatkan ukhuwah, kami dapat belajar, kami dapat memberikan pendapat, kami dapat hiburan yang dihalalkan oleh Allah, kami dapat nikmat merasai keindahan alam dan binaan manusia di De Rhu yang menggamit memori dan banyak lagi manfaat yang dapat ditimba bagi mereka yang mengikuti program yang disusun itu sepenuhnya. Akhirnya kami menunggu-nunggu KKP akan datang untuk mendapatkan manfaat dan nikmat sebagaimana KKP 2009 ini.

Seeru 'Ala Barakatillah...

5 comments:

kin hashim said...

Salam...
Wa..seronoknya saya tengok. Terasa kemeriahannya. Rugi plak tak dapat ikut serta. Harap thn depan saya dan famili dapat join family day ni, insyaAllah!

Kak Han To Kin said...

Wkmslm.

Eh,Kin...betul ker?Tahun depan Kin dah balik sini?Waaa..bestnyer!Tak sabar nak jumpa Kin!

Aida said...

salaam..

ulasan y mantop..!

mabruk2..
jzkk atas perkongsian.

alQasam said...

Assalamualaikum Dr Roslan,

Menariknya program dan laporannya.:)

Rasa rugi tak dapat nak hadiri, tapi nak buat macam mana. Tahun depan, inshAllah! Jika diizinkan wajib menghadirkan diri.

Tajuk-tajuk pembentangan memang menarik dan praktikal. Terima kasih sudi kongsi gambar dan laporan program bersama kami.

Ibnul Munzir said...

To AlQasam

Alhamdulillah... lepas ni kena hadir deh. Abangpun dah tak sibuk tu...