Thursday, April 28, 2011

SELAMAT DATANG KE KONVENSYEN PAPISMA KE-9, 2011

(Pengarah Program)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Segala Puji bagi Allah, tuhan semesta alam, selawat dan salam untuk junjungan besar s.a.w.

Insyaallah, tidak lama lagi kita semua, para peserta KKP 9 akan bertemu di Bukit Keluang Beach Resort untuk berkonvensyen selama 3 hari 2 malam. Selamat datang saya ucapkan kepada semua, dan kepada yang tidak berpeluang untuk datang, tanamkanlah azam dari sekarang untuk turut serta dalam KKP 10 yang akan datang, moga Allah akan mempermudahkannya.

Alhamdulillah, KKP 9 kali ini telah berjaya menarik penyertaan yang agak ramai (jumlah semua sekali mencecah 300 orang i.e. termasuk anak2 kecil, dan ahli2 keluarga yang lain). Kami JK KKP 9 amat teruja untuk menerima kedatangan tetamu-tetamu semua yang datang dari segenap pelusuk Semenanjung Malaysia (dari Malaysia Timur, saya tak ‘sure’). Ingatkan wakil Brunei dapat datang, rupanya tak, dan beliau, Dr. Agus Salim mengirim salam untuk semua sahabat2 PAPISMA yang hadir, dan juga mendoakan agar KKP 9 ini berlangsung dengan jayanya. Kita juga menerima delegasi dari India dan Australia, Alhamdulillah, PAPISMA dah semakin global.

Perjalanan sahabat2 semua dari tempat masing2 ke BKBR ini, kami iringi dengan doa, dan ingatlah, dengan niat yang tulus ikhlas, datang ke sini untuk merapatkan talian ukhuwwah, berkenalan antara satu sama lain, semata2 kerana ALLAH s.w.t, Insyaallah, perjalanan kita itu akan dinaungi dengan rahmat Allah s.w.t beserta iringan para malaikat. Berhati-hatilah ketika dalam perjalanan,

ELAKKAN TRAGEDI

Tibanya saudara2 semua, akan kami sambut dengan tangan, hati dan jiwa terbuka. AHLAN WA SAHLAN

Pendaftaran untuk check-in insyaallah akan bermula seawal jam 12 tgh hari (kalau semuanya lancar – kata Pengurus BKBR, sepatutnya jam 3 ptg. Mereka akan cuba sedaya upaya). Makan tengahari – sendiri cari deh. Tiada aktiviti petang – rehat je. Makan malamnya – Nasi Goreng bungkus + telor goreng + ‘plain water’ akan kami sediakan utk semua, dan boleh diambil di Kaunter Pendaftaran seawal jam 5.30 ptg.

Kita akan bersolat maghrib secara berjemaah di Dewan Kecil, dan Kuliah Maghrib akan diadakan di Dewan Besar bersebelahan dengannya. Aktiviti seterusnya selepas isya’ ialah Forum ‘Mengenali Kehebatan PAPISMA’ di Dewan Besar, dan utk anak2, ada program utk mereka di Dewan Kecil. Aktiviti Solat Berjemaah, Kuliah dan Qiyamullail, semuanya dilakukan di Dewan Kecil dan bukannya di Madrasah Hamzah seperti yg diwarwarkan sebelum ini.

Keesokannya, harap bersarapan awal, kerana AGM PAPISMA akan bermula jam 8.30 am. Majlis perasmian KKP 9 akan berlangsung sebaik sahaja selesai AGM. Di sebelah petangnya, suatu sesi ‘brainstorming’ akan diadakan yg akan dikendalikan oleh JK PAPISMA Pusat. Kumpulan masing2 – adalah ikut warna ‘badge’ masing-masing. Selepas solat asar, sukaneka utk kanak2 akan berlangsung. Harap semua dapat settlekan diri sebelum maghrib, kerana seusai solat maghrib, kita akan bergegas ke Majlis Makan Malam di Restoren Anjung Bahtera (5 KM je dari BKBR). INGAT, TEMA PAKAIAN ADALAH HIJAU

Insyaallah, hidangan barbeque akan disajikan. Bermacam agenda ada – antara yg paling utama ialah PELANCARAN BUKU FIQH PERUBATAN oleh Dr. Hatta dan dikendalikan aturcaranya oleh Dr. Harmy dr USM dan teamnya. Satu acara yg cukup bersejarah. Kena panggil Sinar Harian ni !!!!

ESOKNYA, sekali lagi Qiyamullail, Solat Subuh dan Kuliah di Dewan. Selepas sarapan, sekali lagi kita ber’AGM’. Kali ini AGM Koperasi AmalMedic. Sememangnya PAPISMA dan Koperasi AmalMedik tidak boleh dipisahkan. AGM Papisma yg lepas juga telah bersetuju supaya semua ahli PAPISMA juga menjadi ahli koperasi, Cuma mungkin masih tak berapa ter’laksana’. Oleh itu, AHLI-AHLI PAPISMA SEMUA, bersedialah untuk register jadi ahli Koperasi AmalMedik – RM 10 je, dan terus BAYAR SHARE sebyk RM 1000 je (BETUL KE NAJIB ? ANA LUPA DAH !!! MUDAH LUPA) . Insyaallah, sekurang-kurangnya RM 50,000 akan diperolehi oleh Koperasi AmalMedik pada hari tu.

(KOPERASI NAK BUAT AGM ASING-ASING ???? Biar dulu deh Abg Harmy, biar betul2 ‘power’, kuat dan kaya-raya dulu deh. Kita beli atau buat satu resort baru utk ahli kita je, therefore, boleh sponsor semua utk dtg lagi sekali semata-mata AGM Koperasi. SO, sekrg ni, biarlah sekali dgn KKP dulu)

Lepas meeting koperasi, jgn ‘chow’ lagi, dengar lah sikit ‘medical talk’ dari ana sendiri, hrp2 15 – 20 minit je, dan terus dengan majlis penutup (panggil masuk semua sekali yg datang), pastu kita lunch, then baru bersurai. EH EH ... cepatnya, dah habis dah KKP 9 ni. :- (

KKP 9 kali ni juga, menyediakan 12 booth dgn pelbagai produk dan juadahnya yg ingin dihidangkan. Ambillah peluang berkunjung ke setiap booth, sediakan bekal secukupnya, dan belanjalah se’wisely’ yang mungkin. Niatkan juga untuk bantu sahabat2 yg terlibat itu.

AKHIR KALAM, KAMI SEKALI LAGI INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT DATANG KEPADA SEMUA, AMBILLAH MANFAAT SEBYK MUNGKIN TERUTAMANYA HUBUNGAN UKHUWWAH ISLAMIYYAH – TERINGAT AKAN KATA-KATA AZIZ DESA DALAM MALAYSIA HARI INI DULU-DULU “YANG JAUH KITA DEKATKAN, YANG DEKAT KITA MESRAKAN, YANG MESRA KITA SERASI-SERASIKAN.

SEKALUNG PENGHARGAAN UNTUK PAPISMA PUSAT DI BAWAH PIMPINAN PRESIDEN DR. AWISUL ISLAH DI ATAS SOKONGAN DAN DOKONGAN, PAPISMA TERENGGANU DI BAWAH PIMPINAN DR. MOHD ARIF, TERUTAMANYA SELURUH JAWATANKUASA KKPNYA, YANG TELAH BERTUNGKUS LUMUS SEJAK BULAN DISEMBER LAGI, MALAH TELAH TRY DULU ‘UMMMP’NYA BUKIT KELUANG BEACH RESORT 2 BULAN SEBELUMNYA. JUGA KEPADA TETAMU-TETAMU JEMPUTAN YG SUDI MELUANGKAN MASA MEMBERIKAN SESUATU DI DALAM KKP, WALAU KESIBUKAN SENTIASA DEK KOMITMEN TERHADAP JAMAAH, TETAMU-TETAMU PESERTA KKP YG KAMI RAIKAN, DAN JUGA AMAT BERDISIPLIN MEMATUHI ARAHAN DAN KETETAPAN YG DIPUTUSKAN OLEH JK KKP, TERUTAMANYA SISTEM ‘P.O.B’ YG MANA BAGI KAMI, AMAT BERKESAN SEKALI (MAYBE JK KKP 10 BOLEH MENCONTOHINYA). KAMI AMAT TERHARU DAPAT MELAKSANAKAN SATU TANGGUNGJAWAB IAITU ‘FAL YUKRIM DHOIFAHU’ IAITU MEMULIAKAN PARA TETAMU. DAN TAK LUPA JUGA KEPADA KOPERASI AMAL MEDIK (PENGERUSI – DR. HARMY) DI ATAS SUMBANGANNYA KEPADA KKP 9 INI. BAKTI KALIAN SEMUA YG KAMI SEBUT DI ATAS, HANYA ALLAH S.W.T YG MAMPU MEMBALASNYA.

KAMI JUGA MENYUSUN 10 JARI TANGAN + 10 JARI KAKI, MEMOHON KEMAAFAN DI ATAS SEGALA-GALANYA KELEMAHAN, KEKURANGAN DAN SEBAGAINYA SEPANJANG MENGENDALIKAN KONVENSYEN KEBANGSAAN PAPISMA KALI KE-9, 2011 INI. KAMI DAH CUBA YANG TERBAIK, DAN HARAPAN KAMI KKP-9 INI AKAN MENINGGALKAN SERIBU SATU KENANGAN YANG MANIS UNTUK KITA SEMUA.
SEKIAN, WASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

Dr. Wan Mohd Razin b. Wan Hassan
28 April 2011

No comments: