Tuesday, June 15, 2010

PAPISMA Terengganu Menziarahi Ustaz Harun Taib

(Biro IT)

Tiada siapa yang ingin sakit, namun takdir Allah menentukan bahawa kesakitan itu akan tetap menimpa selagi kita bernama manusia. Sakit akan menjadikan kita ingat bahawa kita lemah. Kita adalah makhluk yang perlu mengaku bahawa Allah adalah Tuhan semesta alam. Kita wajib mengesakan dan menyembah-Nya. Sakit mendekatkan diri kita kepada Allah.

Begitulah takdir yang menimpa ulamak terkenal seluruh pelosok tanahair, Ustaz Harun Taib itu. Beliau yang terkena darah tinggi, kencing manis dan masalah pembuangan air kecil sejak beberapa bulan lalu terus tabah menjalani kehidupan dan sabar memikul amanah perjuangannya. Kini, beliau menjalani rawatan moden dan tradisional di samping tugas dan kewajipan lain yang tidak pernah surut. Sesungguhnya PAPISMA melihat beliau merupakan seorang pejuang tulin yang patut dicontohi.

15 Jun 2010 bersamaan 2 Rajab 1431H, PAPISMA Terengganu telah berjaya melakukan kunjung hormat kedua ke rumah beliau pada kira-kira pukul 6.15 petang. Kunjungan itu berakhir kira-kira 5 minit sebelum azan Maghrib dikumandangkan.

"Bila doktor-doktor datang, buat-batlah rasa sakit!" Sempat bergurau. Begitulah mesranya ulama ini dengan rombongan PAPISMA Terengganu. Dari kanan: Ust. Harun, Dr. Wan Mohd. Razin (Timbalan Pengerusi PAPISMA Terengganu), Dr. Tuan Mohd. Fairuz (Ketua Generasi Muda PAPISMA), Dr. Suhazeli (Mantan Presiden) dan En. Hasan (PA Ust. Harun).

"Acap kali lalu sini, tapi tak berkesempatan jumpa Ustaz. Maklumlah semua sibuk..." Barangkali itulah yang dinyatakan oleh Mr. Husain (dua dari kiri) pakar bedah HSNZ. Di sebelahnya ialah Dr. Termizy (Pakar Perubatan HSNZ) dan Dr. Md. Arif, Pengerusi PAPISMA Terengganu (tiga dari kiri).

"Eh... macam tak de bateri je ni ayah!" Ust. Hamdi, sedang membuka alat mengesan gula dalam darah. Beliau merupakan lulusan Universiti Al-Azhar, merupakan anak Ust. Harun yang kini sepenuh masa membantu ayahnya sambil menjadi penceramah bebas mengajar di merata-rata tempat yang memerlukan ilmunya.

"Yang ni ada bateri... dah cek dah. Boleh tahan tinggi tu!" Mungkin itulah yang diperkatakan oleh Dr. Suhazeli yang merupakan Pakar Perubatan Keluarga, setelah melakukan ujian ke atas Ust. Harun. Petang ini paras gula Ust. Harun ialah 16.6mmol/L.

"Active call ni..." Dr. Suhazeli memeriksa tekanan darah Ust. Harun pula. Bacaan petang ni ialah 162/98 mmHg. Agak tinggi.

Dr. Suhazeli sedang memberikan nasihat sambil diperhatikan Ust. Harun dan isterinya, Ustazah Fatimah Ibrahim yang juga seorang aktivis terkenal seluruh negara yang sentiasa berada di samping bagi menguruskan keperluannya.

"Kadang-kadang nak buang air kecik pun payah juga..." Kata Ust. Harun berkongsi penyakit dan ubat-ubatan yang diambil ketika kehabisan stok ubat dari hospital baru-baru ni.

Anggota rombongan PAPISMA Terengganu bergambar kenangan sebelum berpisah. Dari kiri: Dr. Md. Arif, Dr. Tuan Mohd. Fairuz, Mr. Husain, Dr. Suhazeli, Ust. Harun, Dr. Wan Mohd. Razin, Dr. Roslan dan Dr. Termizy.

Mudah-mudahan lawatan ini sedikit sebanyak akan memberikan sokongan moral kepada Ust. Harun dan keluarganya dalam menghadapi penyakit yang sangat sukar untuk disembuhkan itu. Kami semua berdoa semoga beliau sentiasa sabar dan tabah. InsyaAllah, panjang umur PAPISMA Terengganu akan datang berkunjung lagi...

No comments: