Monday, September 27, 2010

Ramah Mesra Aidilfitri 2010 PAPISMA Terengganu Meriah

(Biro IT)

Sebagaimana yang telah dirancang, dengan izin Allah SWT, buat kali ke-3 Majlis Ramah Mesra Aidilfitri berjaya diadakan pada 24/9/2010 bersamaan 15 Syawal 1431H. Kali ini sambutan Aidilfitri ini diadakan di rumah Dr. Roslan / Dr. Zaihan yang terletak di Kg. Durian Mas Manir, Kuala Terengganu yang terletak kira-kira 10 km dari Bandaraya Kuala Terengganu.

Meskipun agak jauh di pedalaman, namun kehadirannya agak membanggakan. Kira-kira 20 keluarga telah hadir untuk memeriahkan majlis ini demi membina ukhuwwah dan menghangatkan tarbiyah PAPISMA Terengganu.

Majlis dimulakan dengan ucapan Pengerusi PAPISMA Terengganu, Dr. Md. Arif b. Ibrahim yang mengalu-alukan kedatangan para hadirin sambil mengumumkan beberapa program yang telah dirancang sehingga akhir tahun 2010 ini. Seterusnya beliau mengedarkan senarai terkini ahli PAPISMA Terengganu bagi disemak dan diperbetulkan sekiranya mempunyai kesilapan atau perubahan.

Dr. Md. Arif (kanan sekali) sedang berucap. Kelihatan dari kiri Dr. Azman (Klinik Pakar Mata Azman), Dr. Wan Mohd. Razin (Timb. Pengerusi PAPISMA Terengganu), ayah kepada seorang tetamu jemputan, Ustaz Alias (suami Dr. Che Faridah) dan Dr. Mohd. Rozi (Anaest HSNZ).

Seterusnya tazkirah telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Dr. Burhanuddin b. Abdullah (Phd UKM) pensyarah UNISZA yang merupakan naqib usrah muslimin PAPISMA Terangganu.

Serius - Ustaz Dr. Burhanuddin sedang menyampaikan tazkirahnya.

Tazkirah kali ini menyentuh tentang bagaimana Allah mentarbiyah manusia beriman melalui Ramadhan dalam 3 fasa. Melalui fasa pentarbiyahan ini sejauh mana kejayaan manusia beriman itu dapat diukur melalui amalan yang dilakukan selepas Ramadhan. Apakah mereka masih mampu meneruskan amalan-amalan sebagaimana bulan Ramadhan seperti tahajjud pada sepertiga akhir malam, membaca dan mengkhatam Al-Quran, sentiasa mengejar ganjaran pahala melalui solat berjemaah setiap waktu... ataupun sebaliknya. Seterusnya beliau mengingatkan agar manusia beriman itu tidak menjadi seperti Yahudi (Ahli Kitab) yang mengaku tahu tetapi tidak beramal dengan apa yang diketahuinya sehingga sanggup menjadi kafir daripada beriman. Sesi tazkirah yang bermula kira-kira pukul 10.00 pagi itu berakhir kira-kira pukul 10.20 pagi.

Tumpuan - kelihatan sebahagian para hadirin yang hadir sedang memberikan tumpuan kepada tazkirah yang sedang disampaikan.

Para tetamu muslimat bersama anak-anak turut memberikan tumpuan kepada tazkirah yang disampaikan.

Sebahagian dari tetamu muslimat yang sempat hadir dalam sesi tazkirah.

Selesai tazkirah, doa dibacakan oleh Al-Fadhil Ustaz Alias sebelum memulakan sesi menjamu selera.

Sedap ni! - Dr. Razin sedang mengambil kek coklat 'banjir'. Di sebelah belakang sana ialah dining room yang menempatkan makanan berat.

Menu makanan kali ini terdiri daripada 'soto jawa', satay ayam, laksa Terengganu kuah putih, cocktail buah mayonis, kek lapis (sumbangan Kak Long Dr. Che Faridah), puding kastad (sumbangan Ustaz Dr. Burhanuddin), puding laici, kek coklat dan kuih muih sebanyak lebih kurang 12 jenis.

"Ni baru pusingan yang ke 4. Ada 3 lagi pusingan ni..." Dr. Mohd. Rozi sedang menikmati hidangan.

Sambil makan sambil beramah mesra... itulah antara aksi Dr. Salman berkopiah bersama Dr. Hazizul Helmy (Bendahari PAPISMA Terengganu) - baju putih berkacamata.

"Makan biar puas hati...bukan selalu..." Imam Syafie kata "Aku makan banyak kerana aku tahu bahawa makanan ini adalah halal dan berkat." Kelihatan suami Dr. Norzila (t-shirt hitam sedang membawa makanan) begitu bersemangat menjamu selera. Kelihatan Dr. Md. Arif, Dr. Wan Razin dan Ust. Dr. Burhanuddin sedang serius berbincang tentang program terdekat.

Terus komited... Dr. Tuan Mohd. Fairuz (Ketua Generasi Muda PAPISMA (GMP) Pusat) masih sempat untuk hadir. Beliau yang baru sahaja seminggu bernikah dan keesokannya akan mengadakan majlis walimah di rumahnya di Kota Bharu.

Tuan rumah, Dr. Roslan (baju ungu) bersama dari kiri Dr. Tuan Mohd. Fairuz, En. Mohd. Redzuan (Universiti Malaysia Terengganu) dan Dr. Hazizul Helmy.

Seronoknya menjamu selera bersama... kelihatan di lensa kamera bahagian muslimat pula Dr. Norhigrayati (Ophthalmologist HSNZ) - kanan, Dr. Che Faridah (tudung putih) dan Dr. Sharifah Azizah (baju coklat belang hitam membelakangkan kamera).

Kak Na (isteri Ust. Dr. Burhanuddin) - tudung hijau, bersama anaknya juga turut sama memeriahkan majlis ini.

Sedapnya satay nii!... dua orang anak PAPISMA ini sedang menikmati hidangan satay. Kelihatan juga Dr. Norzita bt. Taat (tudung coklat) sedang berbual-bual dengan Dr. Norhigrayati sambil menikmati hidangan.

Selesai menjamu selera dan beramah mesra, di bahagian muslimat ada lagi satu program yang tidak dirancang. Program apa agaknya tu ya?

Ohh... rupa-rupanya salah seorang tetamu jemputan ingin berkongsi sesuatu... Iaitu tentang keperluan dapur seorang surirumah yang sibuk seperti doktor(?). Mereka tentunya perlukan alat memasak yang canggih agar dapat menyediakan makanan dengan pantas.

Dr. Norzita bt. Taat, yang bermurah hati berkongsi salah satu resipi masakan dengan menggunakan pressure cooker. Hebat jugak doktor ni kan? Macam-macam boleh ya... Mudah-mudahan ilmu yang dikongsikan dapat memberi manfaat untuk para hadirin dan mendapat ganjaran Allah di akhirat.

Kira-kira pukul 12.30 tengahari rumah Dr. Roslan dan Dr. Zaihan kembali lengang setelah para tetamu balik ke tempat masing-masing untuk mengerjakan solat Jumaat.

Mudah-mudahan majlis yang ringkas ini tetap signifikan dengan meninggalkan kesan yang boleh dijadikan iktibar dan amalan serta mengukuhkan ikatan ukhuwwah bagi memperkasakan persatuan dalam meneruskan misi van visi PAPISMA.

1 comment:

Rotten Stone said...

Mudahan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t. Terimakasih byk2 kepada tuan rumah.....