Sunday, February 26, 2012

SMART Berkhidmat Di Pasir Panjang

(Biro IT)

Kuala Terengganu, 24 Februari, Jumaat - PAPISMA Terengganu terus aktif mengadakan aktivitinya kepada masyarakat di samping aktiviti dalaman yang terus berjalan demi membina petugas yang ikhlas dan istiqamah. Dalam kesibukan dan tugas yang tidak pernah terduga, 16 orang petugas PAPISMA Terengganu telah meluangkan masa bersama masyarakat di Kg. Pasir Panjang yang terletak kira-kira 3 km dari pusat Bandaraya Kuala Terengganu kali ini.

Kira-kira 78 orang telah mendapatkan rawatan dan 14 buah rumah pesakit telah dilawati oleh 3 kumpulan petugas SMART PAPISMA.

Ceramah 2K pula telah disampaikan oleh Pakar Mata Hospital Sultanah Nur Zahirah, Dr. Nur Higrayati.

Tumpu perhatian. Dr. Che Faridah sedang memeriksa seorang pengunjung.

"Tak kena pitih pakcik!" Dr. Hazizul Helmi sedang memperkatakan sesuatu kepada pesakitnya.

Dr. Karimah juga tidak menang tangan pagi ini.

Barisan doktor-doktor perempuan yang berkhidmat. Kelihatan di lensa Dr. Norhasimah, Dr. Karimah, Dr. Che Faridah, Dr. Nor Haizi dan Dr. Zaihan.

Bahagian pendaftaran juga kelihatan sibuk menyambut dan mendaftarkan para pengunjung yang ingin mendapatkan pemeriksaan sehingga program selesai.

Mana doktor mana pesakit? Meskipun terpaksa 'mendodoikan' anak, namun Dr. Rosli (berkaca mata) masih sempat hadir dan bersama memeriksa pesakit.

Bersungguh-sungguh. Dr. Nor Haizi sedang memberikan kaunseling kepada seorang pesakitnya.

Boleh jadi belaka... Kak Han (Dr. Zaihan) sedang sibuk bertugas di bahagian ubat sebagai ahli farmasi. PAPISMA Terengganu masih menunggu ahli farmasi mengisi 'kekosongan jawatan' sejak beberapa tahun yang lalu.

Pengunjung Kehormat... Dr. Wan Mohd Razin sedang memeriksa YB Dato' Ku (kiri) yang sempat meluangkan masa untuk hadir mendapatkan pemeriksaan sambil bertanya khabar rakyat yang hadir.

Majlis ceramah 2K bertajuk Diabetes Melitus (Kencing Manis) dan Mata yang disampaikan oleh Pakar Mata. Dr. Md Arif sedang mempengerusikan majlis.

Penuh informasi... Dr. Nur Higrayati sedang menyampaikan ceramah 2K (Kesedaran Kesihatan).

Khusyuk... para penduduk sedang khusyuk mendengar ceramah yang disampaikan.

Para petugas juga tidak melepaskan peluang untuk menambahkan ilmu. Kelihatan di lensa ialah Mr. Husain, Dr. Hazizul, Dr. Wan Mohd Razin, Dr. Rosli dan Dr. Hashim.

Biru dan hijau... Kedua-duanya seperti terpukau dengan ceramah yang disampaikan. Barangkali terdapat fakta-fakta baru yang menarik perhatian Dr. Tuan Norizan (hijau) dan Dr. Zaihan (biru) itu.

Sesi soal jawab dibuka untuk membolehkan para pengunjung bertanya soalan. Ramai yang bertanya sehingga Pengerusi majlis terpaksa menghadkan pertanyaan.

Akhirnya YB Dato' Ku menyampaikan ucapan selama 3 minit. Maklumlah, pemimpin masyarakat akan tetap diraikan walau di mana mereka berada dan atas alasan apa ia hadir.

"Manusia mempunyai sikap yang cukup menghairankan... ia begitu taat dengan nasihat doktor kerana menyedari ia adalah yang terbaik untuk kesihatannya hatta terpaksa dipotong kakipun mereka sanggup, namun arahan Allah untuk laksanakan hukum Islam yang pastinya terbaik untuk kesejahteraan umat dan negara, mereka tidak mahu taat!" Itulah antara isi yang begitu bernas dari YB Dato' Ku yang sentiasa senyum dan ceria dalam ucapannya itu. Moga ia menjadi renungan bersama.

Program bersurai kira-kira pukul 12.10 pm setelah semua petugas dijamu dengan hidangan tengahari.

No comments: