Monday, November 14, 2011

PAPISMA Kembali Berkhidmat Pada 'Tarikh Keramat'

(Biro IT)

Kuala Terengganu, 11.11.11 - Ketika berbagai kepercayaan dan andaian yang dibuat oleh masyarakat pada tarikh yang dianggap keramat ini, PAPISMA Terengganu melalui SMART PAPISMA kembali mencurah khidmat bakti kepada masyarakat. Kali ini kami telah mengadakan Kempen 2K (Kesedaran Kesihatan) di Kg. Mengabang Tengah bersama dengan Ahli Jawatankuasa Masjid di situ.

Poster "Kempen Kesedaran Kesihatan" tergantung megah menyambut kedatangan tetamu.

Seramai 12 orang pegawai perubatan termasuk pakar telah bersama-sama bertugas pada hari tersebut. Selain pemeriksaan kesihatan percuma, ceramah kesihatan, pameran kesihatan bertemakan "Kanser, faktor-faktor risiko dan pencegahannya", lawatan ke rumah pesakit dan pemberian sumbangan kepada fakir miskin, ibu tunggal serta anak yatim juga dilakukan.

Seawal pukul 8.00 pagi, Pengerusi PAPISMA Terengganu, Dr. Md Arif meninjau persiapan terakhir yang dilakukan.

Para petugas melakukan pendaftaran menggunakan borang yang disediakan.

Seterusnya mereka ditimbang dan diukur berat badan bagi mengetahui kadar BMI.

Lalu pemeriksaan kesihatan, screening dan kaunseling kesihatan dilakukan.

Kelihatan Dr. Roslan (baju hijau) dan Dr. Md Arif (baju putih) sedang memeriksa pesakit.

Manakala di bahagian perempuan kelihatan Dr. Zaihan (Kak Han - baju hijau), Dr. Khairunnisa' (tudung bercorak) dan Dr. Norhasimah (tudung coklat) juga sibuk melayani pesakit.

Begitu juga dengan Dr. Tuan Norizan (kiri) dan Dr. Nor Haizi yang turut sama mengorbankan masa demi bakti untuk masyarakat.

"Lepas periksa gula ni Kak bolehlah makan ya..." Mungkin itu yang sedang diperkatakan oleh Dr. Tuan Norizan kepada pesakitnya.

Kira-kira pukul 9.45 pagi, ceramah 2K dimulakan yang bertajuk "Penyakit-penyakit Kronik : Jantung koronari, Kencing Manis dan Darah Tinggi". Ceramah disampaikan oleh Dr. Wan Mohd Razin (Timb. Pengerusi PAPISMA Terengganu) yang juga Pakar Perubatan Penyakit Dalam Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

"Solat adalah ibadah dan riadah. Terapi yang sangat mujarab..." Begitu semangat sekali Dr. Wan Mohd Razin memberikan ceramah.

Sebahagian pengunjung sedang memberi penuh tumpuan kepada ceramah yang disampaikan.

Sebaik saja sesi ceramah selesai kira-kira pukul 10.15 pagi, para petugas SMART PAPISMA dibahagikan kepada 5 kumpulan, 2 kumpulan lelaki dan 3 kumpulan perempuan untuk sesi lawatan ke rumah pesakit. 4 orang petugas lagi meneruskan pemeriksaan statik di situ. Sebanyak 17 buah rumah telah berjaya dilawati.

"InsyaAllah, tekanan darah makcik ni stabil. Makcik jangan lupa ambil ubat dan makanan yang seimbang ya..." Dr. Wan Mohd Razin sedang memeriksa seorang pesakit di rumah.

Sesi sebelah pagi tamat kira-kira pukul 12.30 tengahari. Seramai 100 orang penduduk telah diberikan pemeriksaan. Daripada data pemeriksaan didapati 29% menghidapi masalah darah tinggi. Manakala dari 65 orang yang menjalani ujian glukometer, 49 orang didapati abnormal di mana sebahagiannya terpaksa dirujuk ke hospital untuk rawatan lanjut.

Sesi sebelah petang pula bermula kira-kira pukul 3.30 pm dengan ucapan wakil masyarakat, Pengerusi PAPISMA dan seterusnya penyampaian sumbangan kepada fakir miskin, ibu tunggal dan anak yatim. Seramai 30 orang telah menerima sumbangan.

Sumbangan telah sedia untuk diagih-agihkan.

"Terima kasih doktor... mudah-mudahan bertambah rezeki doktor-doktor semua!" Seorang penduduk sedang menerima sumbangan yang disampaikan oleh Dr. Md Arif dengan penuh kesyukuran.

Sebahagian penduduk yang menerima sumbangan.

Akhirnya program selesai dengan disudahi solat Asar berjemaah di masjid tersebut. Pengerusi PAPISMA Terengganu melahirkan kesyukuran atas kerjasama semua pihak terutama para petugas PAPISMA Terengganu yang terlibat dan ahli jawatankuasa masjid yang telah menyusun program dengan berkesan.

No comments: