Monday, August 22, 2011

Travelog Gaza - Siri 6

(Biro IT)

Hari ini adalah hari safar lil-bina', perjalanan untuk pembinaan. Sungguh, berangkatnya saya ke bumi anbiya' adalah atas dasar perjuangan dan jihad. Gaza, palestin adalah tempat tujuan, berbakti pada ikhwah filistiniyyuun adalah tujuan, berjumpa dan bekerja untuk pembinaan pelajar2 kita adalah matlamat, melahirkan pelajar perubatan yang merealisasikan jihad kesihatan, yang faham tentang fikah perubatan, yang cakna ibadah, itulah matlamat. Tiada masa untuk firaun, tiada masa untuk beli belah di Khan Khalili.

Hari bermula awal pagi. Selepas solat subh bersolat ghaib untuk Allahyarham Azizi Abdullah.

Sebahagian besar dari rombongan bertolak bersama urusetia pelajar, pergi jaulah, ziarah ke tempat2 bersejarah di Mesir. Mereka pergi ke Giza melihat peninggalan sejarah Firaun. Pergi ke kota Salahuddin Al Ayyubi melihat peninggalan kegemilangan kerajaan Mamalik. Kemudian singgah shopping di Khan Khalili.

Ana? Maaf, aku tiada masa untukmu Firaun. Aku datang untuk kerja jihad, bukan jaulah. PAPISMA menghantar aku ke Palestin untuk amal Islami, bukan sightseeing.

Sepanjang pagi hingga tengahari, bersama Ustaz Husni Zaim, bersama dengan para pelajar di Tanta. Berbicara berkaitan dengan perjuangan. Bidang kesihatan sbg medan jihad dan da'wah.

Lewat petang pulang ke Kaherah. Terus ke Rumah Pelajar Malaysia Perak. Berbuka makan nasi ayam. Perghh.. Dah lama x rasa masakan Malaysia. Jayyid jiddan.

Selepas maghrib, bersama dgn Dr Jamnul Azhar, beramah mesra dgn pelajar2 Perak. Mengingatkan pelajar akan betapa hebatnya warga Gaza dlm jihad mereka dan besar tanggubgjawab yg mereka pegang dalam membela Al Aqsa.

Selepas Isya' sebahagian delegasi kami dipanggil ke Rumah Pelajar Kelantan. Berterawih bersama pelajar. Selepas terawih, memberi tawjihat sekali lagi, kali ini digandingkan dengan Ust Norazli Musa dan Hj Abd Shakur.

Sementara itu di rumah Perak, pelajar bersama sesi beramah mesra dan motivasi bersama angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor.

Program kami di Rumah Kelantan habis lebih kurang 11.45pm. Lps minum ringan dgn penganjur, berangkat pulang.

Ek.. Sebelum pulang, kami singgah pula di Restoran AlBukhari di Hayyu Sabi'. Sahur dengan Nasi Mandi..

Sampai bilik hotel hampir jam 2 pagi.. Tinggal kurang dua jam untuk subuh...

No comments: