Wednesday, August 17, 2011

Travelog Gaza - Siri 1

(Biro IT)

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itulah yang dapat diterjemahkan apa yang sedang diperjuangkan oleh wakil PAPISMA ke Gaza, Dr. Syed Abdul Khaliq. Beliau terpaksa meninggalkan pekerjaannya buat sementara, keluarga, isteri dan anak-anak yang tercinta demi membantu rakyat Palestin yang menderita. Jika tidak kerana terlalu besar cintanya kepada keamanan di bumi anbiya' malah kepada ganjaran syahid itu sendiri, sudah tentu beliau tidak mengambil keputusan yang begini besar.

Berikut adalah catatan perjalanan beliau ke sana sebagaimana yang dihantarkan ke email yahoogroup dan facebook. InsyaAllah, sekiranya ada bahan berita, blog ini akan terus memaparkan travelog beliau agar kita semua maklum dan dapat merasai apa yang beliau rasakan malah yang lebih penting ialah dapat mendoakannya serta kumpulannya serta dapat memberikan manfaat yang optimum kepada rakyat Palestin yang tertindas.

15 Ogos 2011, Kuala Lumpur.

Dikejutkan jam 3 pagi oleh sudden acute asthma exacerbation. Sudah dua hari having acute pharyngitis, malam sebelum tidur ada wheezing sikit, dah amik salbutamol inhaler 2 puff sblm tidur, dada masih rasa kurang selesa. Lepas jam 3 pagi tiba2 terbangun sesak nafas.. Adus, terasa sungguh bila Allah tarik nikmat bernafas.. Mana inhaler??? Melilau mencari di tengah malam bersama isteri tercinta Dr Jazmin.. Baru teringat, semua dah disimpan dalam beg di tingkat bawah. Ku gagahkan diri, turun. Lega sikit lepas 4 puff (400mcg) MDI Salbutamol, chest still rasa tight, wheeze still audible. Hampir 12 puff terpaksa ambil sebelum subh.

Bertolak ke KLIA bersama isteri Dr Jazmin, anak2 Muhammad, Sarah dan Umar, Ibu Sharifah Kamariah, Ayah Syed Abd Hamid, Adik2 Sharifah Aminah, Khadijah dan Abd Hakim, beserta dgn tiga anak sedara Eiffa Hazeeqa, Eirfan Haziq dan Hanna Hazeeqa. Tiba di KLIA hampir 5.15, dan kami di antara yang terawal tiba.

Sahabat PAPISMA ada yang mengiring, Dr Azrin dan Dr Fuad Aman tiba jam 5.30 dan 6pm masing2. Berkumpul di hadapan Bilik Khas, sementara pimpinan MAPIM membuat Press statement. Kami berbuka beramai2 di KLIA.

Bermula cabaran pertama. Azhan Atan, Juara Akademi nasyid, yang juga ahli bersekutu PAPISMA, ditimpa musibah. Passport beliau keciciran. Sudah berjaya buat passport sementara, tapi visa belum selesai. Azhan Atan terpaksa kami tinggalkan dahulu, beliau akan menyusul hari esoknya.

Jam 8mlm kami masuk ke dewan berlepas. Terus masuk ke dalam kapal terbang jam 9mlm. Jam 11pm, kapal transit sebentar di bangkok, sejam berhenti di Bangkok. Kami tidak dibenarkan keluar dari kapal, walaupun cuba di pujuk oleh Dr Sheikh Muszafar Shukor, Angkasawan Malaysia. Sejam kemudian kapal bertolak semula.
Tiba di Amman, Jordan jam 4.45am 16 Ogos, ontime untuk subuh. Selepas subh, baca qur'an dan sambung bacaan ringan, sementara menunngu connecting flight ke Cairo jam 8.45am.

16 Ogos 2011, Amman, Jordan
Check in flight ke Cairo jam 8.15 am, jam 8.45 take off. Perjalanan ke Cairo memakan masa sejam.

Masalah di airport Cairo. 4 orang dari kami, termasuk ana di arah oleh pihak imigresen untuk keluar barisan dan menunggu di tepi, passport dipegang imigresen Mesir. Apa masalahnya? Lepas 30 minit menunggu nama kami dipanggil, terus passport diserahkan tanpa penerangan, apa yang menjadi masalah.

Ketibaan kami di sambut oleh wakil pelajar Mesir yg menjadi urusetia disini. Kami terus dibawa ke hotel menaiki bas. Dalam bas, pelajar Mesir menceritakan suasana di Mesir skrg.. Tiba di Hotel Cairo khan hampir jam 11 lebih. Check in.

Sempat berjumpa dan berbincang bersama Presiden Perubatan Mesir. InsyaAllah, sesi diskusi, bersama pelajar di Mesir akan di uruskan.

Zuhr jam 12.15. Sebahagian dari kami pergi ke Kedutaan untuk perbincangan mengenai misi. Hanya 10 org yg pg atas permintaan kedutaan, yg lain, tido..

Selepas Asar taklimat diberikan. Duit2 sumbangan dikumpulkan. Total wang yang dibawa melebihi RM500,000.. berbuka puasa makanan Malaysia yg dibungkus oleh pelajar. Terawih bersama. Sblm tido, sempat berjalan sebentar mencari shawarma dan عصير (jus)..

Tido... Esok akan bermula dgn sahur jam 2. Subh di sini jam 3.49am, dan akan bertolak ke Rafah, Gaza selewatnya jam 12 tghari.. Sblm tido teringat berita yg disampaikn oleh pelajar Mesir dan pihak kedutaan, Gaza bergolak dalam beberapa hari ini. Dibedil serangan udara Israel. Ramai terkorban.. Esok pagi, kami akan ke sana...

1 comment:

AboutUmiandBaby said...

semoga Allah permudahkan segala urusan mereka