Tuesday, September 7, 2010

Program Sumbangan Ramadhan Dan SMART Berjaya

Biro IT

Akhirnya Program Sumbangan Ramadhan kali pertama yang dirancang oleh PAPISMA Terengganu telah berjaya diadakan pada 27 Ogos 2010 yang lalu. Kira-kira pukul 2.45 petang saya dan isteri bertolak ke program yang jaraknya kira-kira 8 km dari rumah dengan tidak meletakkan apa-apa harapan akan sambutan dari masyarakat setempat. Maklumlah bulan puasa, pukul 3 petang ni masa yang cukup sedap untuk tidur.

Namun jangkaan saya meleset apabila tiba di tapak program iaitu di Kg. Kubang Panjang KualaTerengganu, masyarakat setempat telah berkumpul dengan begitu ramai seolah-olah ada majlis perkahwinan. Lebih seratus orang telah berkumpul! Akibat 'terkedu' saya terlupa untuk merakamkan peristiwa tersebut. Konvoi 3 kereta Serena milik Pengerusi PAPISMA Terengganu, Timbalan Pengerusi dan saya sendiri telah disambut dengan meriahseperti rombongan pengantin yang baru sampai.

Acara dimulakan dengan Program SMART iaitu pemeriksaan dan saringan kesihatan oleh lebih dari 15 orang pegawai perubatan PAPISMA Terengganu yang berkesempatan meluangkan masa pada hari itu.

Bertungkus lumus... kelihatan Dr. Hazizul Helmy dan Dr. Ahmad Fardi barisan depan, Dr. Tengku dan Dr. Roslan di barisan kedua serta Dr. Md. Arif dan Dr. W. Mohd. Razin di barisan ke tiga yang bertindak selaku perunding kesihatan pada hari itu.

Sebahagian penduduk yang menunggu giliran untuk menjalani pemeriksaan dan saringan kesihatan.

Setia berkhidmat... Kelihatan Dr. Che Faridah (kanan) dan Dr. Hashimah (junior) sedang bertugas.

Sabar menunggu ... sebahagian penduduk perempuan yang menunggu giliran mereka.

Pegawai 'farmasi' baru ... Kak Han (kanan) bertugas di bahagian ubat. Sempena Ramadhan ini SMART PAPISMA membekalkan ubat-ubatan kepada mereka yang memerlukan.

Mantan Presiden PAPISMA Pusat, Dr. Suhazeli (T-Shirt kuning) juga turut hadir dari jauh untuk membantu menjayakan program. Beliau seterusnya telah berkhidmat untuk home visit. Seramai 7 buah rumah sempat dilawati.

Program berhenti berehat seketika untuk menunaikan solat fardu Asar di masjid yang berhampiran. Seterusnya pogram SMART disambung dan berakhir kira-kira pukul 4.30 petang.

Presiden PAPISMA Pusat, Dr. Awisul Islah Hj. Ghazali telah tiba pada kira-kira pukul 5 petang dan majlis sumbangan Ramadhan telah dimulakan. Seramai 50 penduduk miskin telah menerima sumbangan dari PAPISMA Terengganu kali ini yang disampaikan sendiri oleh Presiden PAPISMA Pusat.

"Tuan-tuan dan puan-puan... kita boleh mulalah dok?" Dr. Hazizul Helmy (kiri) selaku Ketua SMART yang baru telah bertindak sebagai Pengerusi Majlis.

Beras dan bahan-bahan masakan yang dikumpul untuk diserahkan kepada fakir dan miskin setempat. Mudah-mudahan akan meringankan sedikit bebanan di bulan Ramadhan ini.

"Doktor-doktor ni tugasnya bukan cucuk orang saja pakcik dan makcik..." Itu antara kata-kata Pengerusi PAPISMA Terengganu, Dr. Md. Arif Ibrahim dalam ucapannya. Kelihatan dari kiri; Dr. Wan Mohd. Razin (Timbalan Pengerusi PAPISMA Terengganu), Dr. Awisul Islah (Presiden PAPISMA Pusat), Dr. Md. Arif, Ust. Maarof (wakil penduduk setempat) dan AJK Program.

"Bagi orang yang kaya, pilihlah untuk menjadi Nabi Sulaiman a.s. ataupun Qarun..." Dr. Awisul Islah, Pengerusi PAPISMA Pusat sedang memberikan ucapan yang penuh isi dan semangat.

"Alhamdulillah.. sumbangan ni dapatlah meringankan bebanan kami." Mungkin itulah yang sedangkan difikirkan oleh makcik-makcik ni, sambil khusyuk memberikan tumpuan kepada ucapan yang disampaikan.

Doktor-doktor PAPISMA yang masih setia menunggu juga mengambil kesempatan mendengar amanat Presiden PAPISMA bagi dijadikan pedoman.

"Kalau boleh kami nak beri yang besar lagi..." Dr. Awisul sedang menyampaikan cenderahati kepada penduduk setempat yang diwakili oleh Ust. Maarof.

"Berat ni makcik... tu ada se lagi nak kena pikul..." Dr. Awisul menyampaikan sumbangan kepada salah seorang penerima.

"Terimalah bahan makanan ini, duit raya dok agi..." Hehe...

"Owh... berat jugak ni... Terima kasihlah PAPISMA deh..." Syahdu rasa di hati mendengar ucapan para penerima yang sentiasa mengharapkan ihsan dari kita yang berada. Sumbangan berakhir kira-kira pukul 6 petang.

"Kamipun nak bergambar jugak..." Inilah sebahagian petugas muslimat yang terdiri dari doktor-doktor muda. Cari sendiri... Dr. Atikah, Dr. Hashimah (junior), Dr. Aisyah, Dr. Fadilah 1, Dr. Hashimah (senior), Dr. Fauzana, Dr. Fadhilah 2 dan Dr. Rabiatul.

Sambil menunggu berbuka puasa, wakil PAPISMA Terengganu sempat berbual dan berbincang dengan Presiden beberapa aktiviti yang akan dilaksanakan. Dari kiri: Dr. Wan Razin, Dr. Suhazeli, Dr. Awisul dan Dr. Md. Arif.

Lama dan baru - Mantan Presiden dan Presiden PAPISMA Pusat sempat memperagakan pos istimewa untuk tatapan ahli-ahli PAPISMA di seluruh dunia...

Seterusnya, lebih kurang 15 orang wakil PAPISMA Terengganu termasuk muslimin dan muslimat telah berkesempatan untuk meraikan Majlis berbuka Puasa yang diadakan sempena Ramadhan dan Program Sumbangan Ramadhan ini. Majlis diadakan di masjid yang berhampiran.

Tahlil ... Pengerusi dan Timbalan Pengerusi PAPISMA sedang bertahlil bersama penduduk kampung sebelum berbuka puasa.

Presiden PAPISMA (kanan) dan Mantan Presiden (kiri) juga begitu khusyu' bertahlil.

"Amin Ya Allah! Engkau berilah keberkatan kepada majlis ini. Mudah-mudah sedikit bakti yang kami lakukan ini Engkau terima Ya Allah! Berilah keampunan kepada kami dan lepaskanlah kami dari siksa api neraka-Mu" Dr. Hazizul (kiri) dan Dr. Muhaimin sedang khusyu' mengaminkan doa.

Majlis bersurai sebaik sahaja selesai solat Maghrib berjemaah untuk menunaikan solat Isyak dan Terawih di tempat masing-masing. Presiden PAPISMA telah berkenan untuk menginap di rumah Dr. Roslan pada malam itu.

No comments: