Tuesday, August 31, 2010

Majlis Berbuka Puasa PAPISMA Terengganu Meriah

(Biro IT)

26 Ogos 2010 bersamaan 16 Ramadhan 1431H telah merakamkan sejarah tersendiri apabila PAPISMA Terengganu berjaya mengadakan Majlis Berbuka Puasa yang dirancang hanya seminggu dan SMS dihantar dalam masa tiga hari sahaja. Itulah komitmen dan kesungguhan ahli ditambah dengan semangat ukhuwah yang terbina menjadi faktor kejayaan program tersebut.

Alhamdulillah, Dr. Azman Aziz, Pakar Mata di Klinik Pakar Mata Azman yang merupakan ahli PAPISMA senior di Terengganu telah mencadangkan majlis ini dan menyanggupi untuk menjadikan rumahnya menjadi lokasi Majlis Berbuka Puasa tersebut. Seramai lebih 50 orang telah hadir termasuk kanak-kanak bagi memeriahkan majlis tersebut.

Dr. Azman, tiga dari kiri bersama jemputan yang hadir sedang khusyuk mendengar tazkirah Ramadhan yang sedang disampaikan.


Al-Fadhil Ust. Ismail Dagang sedang menyampaikan tazkirah dengan isinya berkaitan sejarah bagaimana disyariatkan bersahur dan bagaimana Ramadhan mendidik insan bertakwa.

Khusyuk... Dari kiri Dr. Rosli, Dr. Ilham, Dr. Md. Arif (Pengerusi PAPISMA Terengganu) dan anak-anak serta Ust. Alias (suami Dr. Che Faridah).

Tazkirah yang bermula pada kira-kira pukul 6.40 petang itu telah selesai sebaik sahaja sebelum masuk waktu Maghrib. Sebaik berbuka dengan kurma dan air sirap, hadirin terus menunaikan solat fardhu Maghrib secara berjemaah. Sesudah itu barulah mereka menjamu selera dengan hidangan yang disediakan. Dengan cara ini, hadirin dapat menjamu selera dengan tenang sambil berbual-bual. Seronok berbuka puasa bersama hanya Allah saja yang tahu...

Kelihatan sebahagian hadirin sedang mengambil makanan.

"Ustaz jadi imam terawikh kat mana malam ni?" Mungkin itulah yang ditanyakan oleh Dr. Wan Mohd. Razin kepada Ust. Ismail sambil diperhatikan oleh Dr. Azman selepas menjamu selera.

"Kita boleh buat majlis sahur sekali kot?" Mungkin itu cadangan Dr. Azman (kiri) kepada Pengerusi PAPISMA Terengganu, Dr. Md. Arif (kanan sekali).

"Buat lagilah Majlis Berbuka... sedap ni..." Mr. Husain sedang melayan anaknya makan sementara di sebelahnya ialah Dr. Rozi.

Kelihatan di sebelah belakang sana sebahagian muslimat PAPISMA Terengganu sedang khusyuk menikmati hidangan berbuka puasa bersama anak-anak.

Ramai juga muslimat yang memenuhi ruang dapur meskipun ruang hadapan masih luas lagi... mungkin takut kena candid kot...

"Kami dah kenyang... nak balik terawikh kat kampung pulak!" Dr. Ahmad Fardi, pengantin baru PAPISMA Terengganu yang baru bernikah sebelum Ramadhan sedang bersalaman untuk mengundur diri.

"Ambepun nak balik retek (juga) ni..." Ust. Ismail pun mahu mengundurkan diri setelah semuanya selesai.

Mudah-mudahan majlis ringkas ini akan mendapat rahmat Allah SWT dan seterusnya amalan pada bulan Ramadhan kali ini akan diterima Allah sebagai amal soleh.

No comments: