Friday, July 2, 2010

Kempen 2K SMART PAPISMA Ke Hulu Terengganu

(Bito IT)

Kuala Terengganu, 25 Jun 2010 (Jumaat) - PAPISMA Terengganu melalui Biro SMART PAPISMA telah berjaya mengadakan Kempen Kesedaran Kesihatan (2K) di perkarangan Masjid Kg. Durian Badur, Hulu Terengganu kira-kira 45 km dari sini. Program yang dianjurkan bersama antara PAPISMA Terengganu dan AJK Masjid Kg. Durian Badur itu telah berjaya menarik kehadiran kira-kira 200 orang penduduk tempatan termasuk Pengerusi dan Setiausaha JKKK Kg. Durian Badur serta tokoh-tokoh masyarakat.

Program Kempen 2K itu telah bermula kira-kira pukul 9.30 pagi dengan format biasa iaitu Ceramah Kesedaran Kesihatan dan pemeriksaan kesihatan (saringan darah tinggi dan kencing manis). Kempen 2K kali ini tiada saringan BMI memandangkan kehadiran yang ramai dan masa yang suntuk.

2K bermatlamatkan dua perkara. Pertama memberi kesedaran kepada masyarakat umum akan perkara yang berlaku di persekitaran mereka dari sudut kesihatan seperti zina dan gejala pembuangan bayi luar nikah yang ramai, gejala penagihan dadah, keruntuhan akhlak dan sebagainya serta cara-cara menanganinya iaitu kembali kepada Islam sebagai penyelamat. Kedua ialah membuat saringan dan khidmat nasihat dari sudut penjagaan dan rawatan. Berikut adalah sebahagian gambar-gambar yang sempat dirakamkan untuk tatapan bersama.

Sepanduk Kempen 2K yang di pasang di luar pagar masjid lebih kurang 3 hari sebelum program berlangsung.

Dr. Wan Mohd. Razin, Timbalan Pengerusi PAPISMA Terengganu yang merupakan Senior Physician (Pakar Perubatan Senior) sedang mempengerusikan majlis.

"Ya Allah! Berkatilah majlis ini dan jadikanlah ianya bermanfaat untuk kami dunia dan akhirat." Doa dibacakan oleh Dr. Wan Mohd Razin sendiri.

Ceramah 2K disampaikan oleh Dr. Md. Arif Ibrahim, Pengerusi PAPISMA Terengganu dengan menggunakan tayangan LCD.

Orang ramai khusyuk mendengar ceramah yang disampaikan. Kelihatan ada yang berdiri dan duduk di atas motorsikal kerana tidak cukup kerusi.

Tidak berganjak sehinggalah ceramah kira-kira 30 minit itu selesai disampaikan.

Petugas-petugas juga tidak ketinggalan menimba ilmu dan maklumat dari apa yang disampaikan. Kelihatan duduk dari kiri Dr. Ilham, Dr. Hazizul dan Dr. Tuan Mohd. Fairuz.

En. Ghazali, Pengerusi JKK Kg. Durian Badur (t-shirt biru tidak berkopiah) turut sama mendengar ceramah sehingga selesai.

Kelihatan petugas-petugas PAPISMA berada bersama-sama penduduk bagi turut sama mendengar Ceramah 2K yang disampaikan.

Serbu! Selesai ceramah, para petugas PAPISMA diserbu! Kelihatan Dr. Zaihan (tudung biru), di sebelahnya Dr. Aisyah (tudung coklat berbunga), Dr. Hashimah (Pemangku Ketua SMART) - bertudung coklat, membelakangkan kamera dan Dr. Rosniza (tudung hitam).

Dr. Rosniza yang ditemani ahli PAPISMA cilik... anaknya sendiri, sedang memeriksa seorang pengunjung.

"Cek tekanan darah sikit makcik..." Dr. Zaihan sedang melakukan saringan darah tinggi.

"Eh... tekanan darah tak dapat dikesan ni!" Mungkin itulah yang difikirkan oleh Dr. Tuan Mohd. Fairuz, yang juga sebagai Pengerusi GMP Pusat.

"Kita tengok tahap gula pakcik pulak ye... takut ada kencing manis.." Dr. Hazizul Helmy (Bendahari PAPISMA Terengganu) turut serta dalam program kali ini.

Menunggu giliran... Kelihatan Dr. Md. Arif, Dr. Hazizul dan Dr. Ilham sedang dikerumuni oleh para hadirin yang ingin membuat pemeriksaan.

"En. Ghazali jangan bimbang... program akan berakhir sebelum solat Jumaat." Mungkin itulah yang sedang diperkatakan oleh Dr. Wan Razin dengan Pengerusi JKK itu.

"Adik kena makan sayur secukupnya ye... biar tak sembelit lagi." Pn. Siti Nuraini (tudung hijau) juga tidak kurang sibuknya memberikan nasihat pemakanan yang dirujukkan kepada beliau.

"Tak pe pakcik... gula tu taklah tinggi sangat. " Dr. Roslan sedang memberikan nasihat kepada pengunjung selepas membuat saringan kencing manis.

"Kampung kena jaga, kesihatan kena jaga jugak ye!" En. Ghazali juga mengambil kesempatan untuk menjalani pemeriksaan.

Sementara itu, sesi lawatan ke rumah juga dijalankan memandangkan terdapat beberapa orang penduduk kampung yang kurang sihat untuk hadir.

"Makcik lama dah kena angin doktor... bolehlah jalan sikit-sikit." Dr. Wan Mohd. Razin sedang melakukan pemeriksaan kepada seorang pesakit yang menghidapi angin ahmar sejak beberapa tahun yang lalu.

"Tekanan darah kakak ni ok. Sakit lutut tu perlu rawatan yang berterusan..." Mungkin itulah yang sedang dinasihatkan oleh Dr. Wan Mohd. Razin kepada seorang pesakit yang kurang sihat.

Antara dua generasi! Ayah (kiri) yang telah berusia 93 tahun bersama anaknya yang berusia 60 tahun. Kelihatan si ayah masih sihat, bebas dari darah tinggi dan kencing manis, malah masih boleh bekerja. Usia yang agak jarang ditemui di kota dengan tahap kesihatan yang sesihat itu.

Ust. Kamaruzaman, sempat membuat pemeriksaan kesihatan sebelum menyampaikan khutbah di masjid tersebut tengahari itu. Kelihatan Dr. Muhaimin sedang memeriksa tekanan darah beliau.

"Nak daftar kak?" Itulah barangkali yang ditanyakan oleh dua orang anak ahli kariah yang membantu dalam membuat pendaftaran.

"Posing sikit ye!" Sempat bergambar kenangan dengan Ust. Kamaruzzaman yang juga penceramah yang sering dijemput untuk membuat pengisian di Hospital Sultanah Nur Zahirah itu.

Setelah program selesai, para petugas dijamu dengan minuman pagi bagi menghilangkan lelah sebelum dipersilakan untuk makan tengahari pula.

Gambar kenangan. Para petugas PAPISMA yang telah meringankan tulang membantu menjayakan program Kempen 2K kali ini. Duduk dari kiri: Dr. Ilham, Dr. Tuan Mohd. Fairuz, Tuan Imam, Dr. Md. Arif, AJK Masjid, Ust. Kamaruzaman, Setiausaha JKKK, Dr. Roslan dan Dr. Muhaimin.
Berdiri tengah dari kiri: Dr. Rosniza, Pn. Siti Nurain, Dr. Aisyah, isteri Ust. Kamaruzaman, AJK Program, Dr. Hashimah dan Dr. Zaihan.
Berdiri di belakang, memakai vest dari kiri: Dr. Wan Mohd. Razin dan Dr. Hazizul Helmy.

Sesudah itu, semua petugas PAPISMA diraikan dengan jamuan makan tengahari yang telah disediakan sejak awal pagi.

Menyelerakan... Menu kampung seperti gulai ayam kampung, kerabu, gulai nangka, tomyam, ikan kering, tempoyak, budu, sambal belacan, petai dan jering yang tentunya jarang-jarang ditemui di Kuala Terengganu.

Bersedia untuk menjamu selera.

Dr. Hashimah, Dr. Aisyah dan Pn. Siti Nuraini sedang bersedia untuk menjamu selera.

"Lain kali, bertandanglah lagi ke sini ye... nanti kami jamu lagi dengan menu kampung ni." Itulah harapan makcik-makcik, pakcik-pakcik serta seluruh penduduk kampung yang peramah dan masih kuat mengamalkan tradisi tolong-menolong antara mereka. Ya! begitu juga harapan kami. Mudah-mudahan datangnya kami ke sini akan mencetuskan suatu yang akan mengubah pemikiran kalian bahawa kehidupan tanpa kesihatan adalah kehidupan yang tiada nikmatnya dan kesihatan yang hakiki akan dapat dicapai hanya apabila kita semua kembali kepada Islam dalam kehidupan keluarga dan masyarakat. Marilah kita kembali kepada Islam. PAPISMA akan terus memperjuangkan KESEDARAN dan KESIHATAN untuk kalian dan umat dalam membantu melengkapkan sistem yang sedia bagi manfaat semua.

3 comments:

afs said...

tahniah & syabas atas prog yg mantap , teruskan usaha,semoga Allah mberikan ganjaran terbaik. miss u all..

Biro IT said...

Anta join dok agi prog Papisma di Selangor?

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site papismatrg.blogspot.com
Is this possible?