Tuesday, July 20, 2010

Bukit Keluang Yang Indah

(Biro IT)

Hari ini merupakan cuti Hari Keputeraan Sultan Terengganu. Saya berkesempatan merayau-rayau di sekitar negeri Terengganu bagi menikmati keindahan alam ciptaan Allah di bumi yang bertuah ini.

Dua hari lepas, kepimpinan PAPISMA Terengganu telah memutuskan untuk mengadakan Hari Keluarga PAPISMA Terengganu di Bukit Keluang Beach Resort, Besut pada 1 - 2 Oktober 2010. Jadi kesempatan yang terluang ini saya ambil untuk pergi ke sana.

Bukit Keluang Beach Resort (BKBR) terletak kira-kira 140 km dari Kuala Terengganu (KT). Perjalanan hanya mengambil masa kira-kira 2 jam dari sini dan dijangkakan hanya kira-kira 1 jam dari Kota Bharu. Perjalanan melalui Jalan Pantai yang dulunya sepi, kini dipenuhi dengan pemandangan yang indah. Jalan itu kini telah menjadi jalan pilihan bagi mereka yang ingin ke Kota Bharu melalui Tok Bali, Bachok yang jaraknya lebih dekat dari jarak melalui Pasir Puteh.

Sesampainya saya di sana, saya terpegun seketika dengan kecantikan rekabentuk BKBR yang dipadankan dengan warna yang menjadi kegemaran saya. Bermula dengan reception, lounge, dewan makan, dewan seminar dan bilik-biliknya yang cantik dan selesa. Apatah lagi dengan swimming poolnya yang besar.

Suasana resortnya yang menghadap Pantai Bukit Keluang menjadikan udara segar dan pemandangan yang indah sentiasa dapat dinikmati oleh sesiapa saja yang berkunjung ke sana. Nak pergi ke pantai? Hanya memerlukan 4-5 minit berjalan kaki melalui pintu belakang. Malah boleh bermain air di pergigian pantai serta berjogging di waktu pagi yang hening bagi sesiapa yang mahu.

Saya mencari-cari tempat yang sesuai untuk melaksanakan aktiviti sukaneka hari keluarga. Ia tidak menjadi masalah kerana BKBR sudahpun menghidu tujuan para pengunjungnya yang antara lain adalah untuk hari keluarga. Di sana terdapat 20 jenis peralatan sukaneka yang boleh di sewa dengan harga hanya RM30. Ertinya, pihak penganjur hanya perlu bersedia dengan jawatankuasa saja. Semua telah tersedia! Ia boleh diadakan di atas tanah berpasir bersebelahan restoran Kampung Keluang.

Kemudian saya meninjau-ninjau ke tempat yang sangat digemari oleh anak-anak iaitu kolam renang. Ya! Kolam renang di BKBR sangat cantik rekabentuknya. Terdapat beberapa buah kolam renang yang disediakan dan sesuai untuk kanak-kanak dan dewasa. Saya rasa kalaulah diberi pilihan, anak-anak sudah tentu memilih untuk menghuni kolam ini daripada bersukaneka. Barangkali pihak AJK Hari Keluarga kali ini perlu memikirkan untuk mengadakan sukan air untuk mereka.

Tiga kategori kolam renang disediakan. Untuk kanak-kanak, remaja dan dewasa.

Bagi anak-anak yang belum pandai berenang, ibubapa tentunya selesa membiarkan mereka bermain di kolam yang sebelah atas tu sambil berehat di bangku yang disediakan dan berbual-bual sesama sendiri.

Satu lagi kolam renang khusus untuk kaum muslimat... hehe.. Kena bawak langsirlah pulak ye.

Seterusnya saya pergi ke dewan seminar. Sekali lagi saya terpegun dengan Dewan Siti Zaharah yang luas dan elegant. Lantas terbayang alangkah hebatnya jika dapat berseminar, beraktiviti (indoor activity) dan bermesyuarat agung di dalamnya yang boleh memuatkan sehingga 600 peserta dalam susunan theatre style itu. Keluasan yang tentunya cukup untuk menampung peserta Konvensyen Kebangsaan PAPISMA. Terdapat sebuah lagi dewan seminar iaitu Dewan Zabedah yang agak kecil yang boleh menampung kira 200 orang peserta (theatre style). Boleh pilih mana yang sesuai dengan kapasiti kita. Saya rasa dewan ini adalah lebih sesuai jika diperlukan oleh PAPISMA Terengganu.

Dewan Siti Zaharah. Di atas sana Pengerusi PAPISMA Terengganu akan berucap mengalu-alukan ahli panel bagi tajuk forum "Perubatan Moden Dari Sudut Fiqh"- mungkin sesuatu yang boleh dilaksanakan.

Presiden PAPISMA pula akan menyampaikan Ucapan Dasar dalam KKP-8 pada tahun 2011...InsyaAllah.

Para peserta FD PAPISMA Terengganu dan KKP-8 sedang memberikan tumpuan kepada acara yang sedang berlangsung. Semuanya hanyalah imaginasi yang akan terlaksana jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh....Amiin.

Ini pula adalah Dewan Zabedah yang boleh memuatkan 200 peserta (theatre style).

Di BKBR juga disediakan surau yang agak luas dan selesa. InsyaAllah boleh memuatkan sehingga 250 jemaah dalam satu-satu masa. Keluasan ini sudah cukup selesa untuk penganjur Hari Keluarga mengadakan aktiviti seperti kuliah subuh, qiamullail dan sebagainya.

Surau yang luas dan selesa.

Jamuan makan pula boleh diadakan di dua restoran yang luas, cantik dan selesa. Kedua-duanya hanya sebelah-menyebelah. Restoran Shaz yang boleh memuatkan 200 orang peserta, dan restoran Kampung Keluang yang lebih terbuka boleh menampung seramai 800 orang peserta!

Restoran Syaz - seperti hotel mewah suasananya.

Restoran Kampung Keluang pula, sambil menjamu boleh menikmati hembusan bayu laut yang bersih dan nyaman.

Setelah melihat segala kemudahan dan suasana di sini, saya membuat kesimpulan bahawa BKBR adalah sangat baik dan sesuai untuk PAPISMA Terengganu mengadakan Hari Keluarga Ke-2 sebagaimana tarikh yang ditetapkan. Meskipun perjalanannya memakan masa sedikit, namun sangat berbaloi dengan harganya yang sangat murah. Mengikut Sales Officer, sekiranya penganjur menempah minimun 20 bilik, harga sebuah bilik hanyalah RM150.00.

Tiba-tiba... "Doktor ada patient!" Alamak! Tak sempat nak berenang... kena balik lah pulak... Sayapun menutup komputer saya... (Jangan marah ye... lawatan saya sebenarnya hanyalah melalui ruang maya...)

5 comments:

Ummi said...

Hahaha...suspen gok tadi.Ingatkan bilalah pulak Abi ni gi beronda sorang-sorang ke Bukit Keluang nun..hihi...

Biro IT said...

sekali-sekali...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Biro IT said...

Tq Preety...
Hope our blog will benefit u and others.

What is the link to your blog?

Anonymous said...

Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!