Saturday, April 10, 2010

Teguhkan Tekad Memacu PAPISMA

(Pengerusi Papisma Terengganu 10/12 - Dr. Md. Arif Ibrahim)

Assalamualaikum... buat sahabat-sahabat ahli PAPISMA Terengganu yang dihormati sekalian. Segala puji bagi bagi Allah, Penguasa alam ini, Selawat dan salam atas Junjungan Rasul SAW, ahli keluarganya yang disucikan, para sahabat RA, seterusnya kepada penerus perjuangan ini hingga akhir zaman...

Alhamdulillah, segala syukur dan puji itu bagi Allah, dengan izinNya kita telah dapat merancang beberapa aktiviti melalui mesyuarat lujnah masing-masing, diikuti dengan mesyuarat bagi mendengar pembentangan aktiviti setiap lujnah serta menyusunnya untuk dilaksanakan pada tahun 2010. Syabas dan terima kasih kepada sahabat-sahabat sekalian.

Sebelum daripada itu, saya telah menggariskan beberapa cabaran yang perlu kita tempuhi bersama bagi meletakkan PAPISMA Terengganu sesuai di atas sifatnya sebagai sebuah NGO yang berdaftar, yang dianggotai oleh para profesional muslim.

Cabaran-cabaran itu adalah seperti berikut:

I. Cabaran berkaitan dengan keahlian: ia meliputi cabaran untuk mengemaskini senarai terkini ahli, menjaga ukhuwah dan iltizam ahli yang sudah ada serta berusaha untuk memikat dan menarik ahli-ahli baru, dari kalangan doktor, dentist, nutrionist, pharmacist, pembantu perubatan dan jururawat.

II. Cabaran berkaitan ekonomi dan kebajikan: Sumber kewangan yang terhad menyukarkan perlaksanaan aktiviti yang telah dirancang.

III. Cabaran berkaitan aktiviti: saya menegaskan betapa perlunya kita merancang dan bergerak sendiri atas kapasiti sebagai sebuah NGO yang bebas, yang sepatutnya tidak terikat dengan sesiapa.

Hasil dari itu, kita telah memutuskan untuk memperkasakan 3 lujnah untuk mendepani cabaran-cabaran di atas, iatu:

1. Lujnah berkaitan keahlian, termasuk di dalamnya mengemaskinikan keahlian, dakwah dan tarbiyah, ukhuwah dan rekreasi.

2. Lujnah ekonomi dan kebajikan yang bertanggungjawab untuk merancang projek untuk meningkatkan ekonomi dan menjaga kebajikan ahli, seperti cenderahati sempena perkahwinan dan kelahiran anak, sumbangan kepada ahli yang ditimpa musibah dan sebagainya.

3. Lujnah berkaitan aktiviti, termasuk didalamnya perhubungan (sekarang dikenali sebagai SMART PAPISMA -Skuad Medik Amal Rakyat Terengganu PAPISMA). Lujnah ini bertanggungjawab untuk merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti luaran seperti program ceramah kesihatan, saringan kesihatan, rawatan kesihatan, kursus dan yang berkaitan dengannya.

Alhamdulillah, semua lujnah selesai bermusyawarah dan telahpun membentangkankan agenda dan aktiviti-aktiviti masing-masing. Saya akan mengingatkan kembali sahabat-sahabat semua apa yang telahpun kita rancangkan, InsyaAllah

1. Lujnah berkaitan keahlian: Diantara perancangannya ialah mengemaskini ahli terkini, meneruskan aktiviti-aktiviti untuk merapatkan ukhuwah dikalangan ahli seperti aktiviti riadhah mingguan, liqa’ bulanan bersama Al Fadhil Ustaz Ismail, Hari Keluarga PAPISMA Terengganu, Jamuan Hari Raya dan lain-lain. Alhamdulillah, liqa’ bulanan berjalan lancar dan aktiviti riadhah mingguan juga telah dijalankan bermula hari Rabu yang lepas.

Saya difahamkan usaha dan promosi untuk mendapatkan keahlian baru sedang giat dijalankan oleh sahabat-sahabat semua.Tahniah saya ucapkan.

2. Lujnah ekonomi dan kebajikan: beberapa program telah dirancang seperti projek penjualan susu kambing HR, mendapat komisen hasil dari hasil jualan buku dan CD agama dan subscription/langganan dari portal tertentu dari internet.

3. SMART PAPISMA: Mengadakan khidmat saringan kesihatan mingguan melalui format yang tersendiri, bersikap proaktif dengan menganjurkan kursus CPR kepada jabatan kerajaan dan swasta, menawarkan khidmat profesional kepada jabatan-jabatan tertentu dan lain-lain program kebajikan.

Apa yang dapat saya ringkaskan, jadual aktiviti-aktiviti yang telah dirancang adalah seperti berikut :

1. Aktiviti mingguan: Riadhah dan khidmat kesihatan
2. Aktiviti bulanan:

Bulan

Program

Catatan

April

Kempen Kesedaran Dan Pemeriksaan Kesihatan

Anjuran bersama dengan salah sebuah syarikat perubatan

Mei

Kempen Kesedaran Dan Pemeriksaan Kesihatan

Anjuran bersama dengan salah sebuah syarikat perubatan

Jun (4,5 dan 6 hb.)

Konvensyen PAPISMA Pusat

Pantai Merdeka Resort, Kedah

Julai

Hari Keluarga PAPISMA Terengganu

(Cadangan)


Ogos

Program Kebajikan Bulan Ramadhan(lawatan ke rumah jagaan anak yatim/orang tua, bantuan kepada fakir miskin)

Jumaat, sebelah pagi

September

Majlis Sambutan Aidil Fitri


Oktober



November

Majis Qurban PAPISMA Bersama Masyarakat

Tempat belum ditetapkan

Disember

Majlis Makan Malam, meraikan ahli-ahli PAPISMA (cadangan)



p/s: - program bulan April akan diadakan pada 30 hb, Jumaat pagi di Flat Sri Kolam. Perbincangan berkaitan tempat sedang dilakukan oleh Dr Ahmad Faizal.

- Saya perbetulkan cadangan saya, mencadangkan hari keluarga diadakan pada bulan Julai.

- Aktiviti untuk bulan Oktober bolehlah difikirkan bersama.

- Saya juga mencadangkan supaya diterbitkan majalah tahunan yang mengandungi aktiviti-aktiviti untuk tatapan semua ahli.

- Saya juga menerima tawaran dari sahabat saya, `orang besar’ di Kemamam untuk PAPISMA Terengganu mengadakan kempen kesedaran kesihatan besar-besaran di sana. Kemudahan dewan dan lain-lain akan diberi secara percuma. Program ini akan dibuka kepada masyarakat umum. Saya ingin juga meminta pandangan dari sahabat-sahabat semua, kerana ia akan melibatkan seramai mungkin ahli PAPISMA.

3. Aktiviti sepanjang tahun: liqa’ bulanan, berkhatan, cenderamata dan sumbangan. Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada dua sahabat kita yang baru mendirikan rumahtangga, iaitu Dr. Shafinaz dan Dr Siti Sarah, juga kepada dua sahabat kita yang dikurniakan putera masing-masing iaitu Dr. Hazizul dan Dr. Termizi. Tahniah sekali lagi. (Dr. Siti Sarah baru ditukarkan ke Kuantan, mengikut suami tercinta).

Saya juga ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Dr. Wan Razin sekeluarga kerana sudi menjadikan rumahnya sebagai tempat kebanyakan aktiviti bulanan.Hanya Allahlah yang akan membalasnya...

Nah... semuanya sudah tersusun, tinggal lagi, bagaimanakah komitmen kita untuk melaksanakannya saja. Adakah ianya boleh dilaksanakan?, mungkin itulah persoalannya... perlaksanaan tersebut sebenarnya tidak mustahil, maknanya memang boleh dilaksanakan.

Memang tidak dapat dinafikan kesibukan masing-masing termasuklah diri sendiri, maka mungkin kita merasakan untuk melakukannya secara `part time’... gerak kerja memanglah mengikut kemampuan kita, tetapi kita mestilah mempunyai mentaliti `full time’ PAPISMA.

Saya sendiri telah menampal jadual program bulanan tersebut di satu sudut dalam bilik saya di klinik. Setiap hari bila berada di bilik ini, saya akan lihat catatan tersebut, sebagai peringatan untuk diri dan berdoa mudah-mudahan dikurniakan kelapangan oleh Allah dalam setiap urusan, amin...

Sebenarnya, saya menerima amanah ini dengan berat hati kerana menyedari banyak kelemahan diri, mudah-mudahan kelemahan ini dapat ditampung oleh sahabat-sahabat semua...PAPISMA Terengganu bukanlah sebuah organisasi yang besar, tetapi amanah tetap amanah!.

Baru-baru ini, saya bermimpi terjun dan berenang ditengah-tengah lautan yang luas, yang tidak bertepi, tetapi mimpi itu tiada penghujungnya, tiada akhirnya. Apakah memegang amanah itu seumpama berenang dalam lautan yang luas juga?... bagaimanakah kesudahannya agaknya...apakah langkah-langkah yang boleh menyelamatkan diri?

Akhirnya marilah kita berkali-kali berdoa mudah-mudahan Allah memudahkan setiap urusan kita dan memberkati setiap gerak kerja kita ..Amin Ya Allah...

3 comments:

Ibnul Munzir said...

Siap termimpi-mimpi lagi pengerusi papisma ni... hehe... selamat menjalankan tugas dan la'allakum tuflihuun...

Siiru 'alaa baarokatillah.

alqasam said...

Selamat menjalankan tugas. Moga Papisma akan terus maju dan diberkati ALLAH dalam memberi yang terbaik untuk masyarakat dan Ummah umumnya.

Dr Suhazeli bin Abdullah said...

Semoga amanah yang diberikan itu dilaksanakan sebaik-baiknya