.

PAPAN KENYATAAN



  • PROGRAM-PROGRAM PAPISMA TERENGGANU




    Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda;
    “Barangsiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah Taala, maka terdengarlah suara yang memanggil dan mengatakan bagus dan bagus langkah mu dan ambillah tempat tinggalmu di dalam syurga.” (HR At-Tirmizi)

    Dari Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda :
    " Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin, suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat."(HR Muslim)

  • JUALAN BUKU


    Hubungi
    Dr. Zaihan Salleh (012-9850123)


  • Hubungi
    Dr. Khatijah Musa (019-9222057)

Saturday, April 24, 2010

Lunaskan Amanah Di Bumi Kedah

(Biro IT)

Aku masih teringat akan pesanan seorang ulama muda yang memberikan pengisian pada satu tamrin yang aku sertai tahun lepas. Katanya, "Pemimpin dan pengikut memikul beban amanah." Ertinya dalam sesuatu organisasi, bukan pemimpin sahaja yang memikul beban amanah, malah pengikut juga memikulnya sama. Pemimpin merancang untuk melaksanakan misi dan visi, pengikut mentaati pemimpin dengan menjayakan perancangan tersebut. Dalam satu ayat yang selalu diulang-ulang oleh imam dalam solat bermaksud:
“Sesungguhnya Kami menawarkan AMANAH (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), tetapi mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya, lalu manusia sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan jahil." (Al-Ahzab:72)

Ertinya manusia yang tidak menyempurnakan amanah itu sangat zalim dan jahil. Kedua-dua golongan ini tempatnya adalah neraka. Wana'uzubillah... Ampunilah kami ya Allah...

Apa amanah yang aku kena pikul dalam Konvensyen Kebangsaan Papisma 2010 (KKP-7) nanti? Pemimpin telah melaksanakan amanahnya dengan bersusah payah menganjurkannya... aku? Ya, aku perlu menghadirkan diri bagi menjayakan perhimpunan yang akan mengeratkan silaturrahim, aku perlu menghadiri mesyuarat agung dan aku perlu membuat pemilihan kepimpinan pada tahun ini. Wajibkah? Ya, sebab aku telah mendaftar diri menjadi ahli Papisma, bermakna aku bersetuju untuk menjayakan visi dan misi Papisma...

Macamana ni? Aku banyak kerja, habislah rugi perniagaanku kalau aku tinggalkan selama 3-4 hari. Kalau sehari RM1000, 4 hari dah RM4000. Pada tarikh yang sama anak saudaraku 2 orang akan melangsungkan pernikahannya jauh nun di Kota Tinggi, Johor. Mana satu aku nak pilih ni?

Lantas aku mencongak-congak... rugi RM4000.. siapa yang beri aku RM4000? Kalau Allah tak beri, aku tak akan dapat RM4000. Satu senpun tak dapat. Sedangkan pemergianku ke KKP-7 adalah amanah Allah yang perlu aku lunaskan. Anak saudaraku kahwin... kalau aku tak pergi, apakah majlis itu terbatal? Tapi ia penting juga... jemputan yang wajib aku penuhi. Anak saudara lagi tu... Tapi aku boleh adjust masa... aku boleh kirim hadiah... aku boleh telefon dan maklumkan akan musyaqah yang aku hadapi. Kakakku faham, anak saudaraku faham... Alhamdulillah, aku tiada halangan lagi untuk pergi ke KKP-7. Noktah!

Dilema bukan? Inilah ujian Allah untuk kita semua. Inilah ujian kefahaman untuk kita semua. Apakah selama ini kita faham akan erti amanah? Selama ini fahamkah kita akan amanah dalam satu organisasi Islam seperti Papisma? Apakah kita faham bahawa kita sedang diuji dalam melaksanakan amanah dalam sunah berjemaah? Tepuklah dada, tanyalah iman. Allah tidak tanya bagaimanakah hasil kerja-kerja kita... tetapi Allah akan tanya apakah kita sudah melaksanakan kerja kita... dan amanah kita. Noktah.

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada rakan di CorrectPlace.Com yang membekalkan gambar-gambar ini untuk disajikan kepada ahli-ahli Papisma yang akan berkunjung, belum tentu berkunjung dan tidak mahu berkunjung ke Sg. Petani Kedah, sebuah negeri yang mirip Kelantan dari segi suasana dan budayanya, dalam Konvensyen Kebangsaan Papisma 2010 (KKP-7) nanti. Berikut adalah sebahagian gambar-gambar yang saya perolehi untuk dikongsi bersama.

Sampai saja di lokasi perhimpunan, anda akan diraikan oleh pintu gerbang ini..."Selamat Datang Ke Pantai Merdeka"

Ni pagar depan... Wah... nampak elit jugak yer. Jom kita masuk...

Ni gate sebelah depan dekat pintu masuk.

Ni bilik yang akan disewa oleh para pengunjung KKP-7 yang lengkap ber'aircond'. Seaview tu beb... hehe... cukup menenangkan fikiran dan menghilangkan tension. Bagi yang minat mengarang puisi, inilah masanya kalian bermadah.


Ni kafe Bayu Beach. Mungkin Ahmad Rostam plan untuk kita semua makan kat sini kot... hah... itu rahsia yer...Tunggu nanti!


Taman permainan kanak-kanak pun disediakan untuk memberi ruang kepada kanak-kanak bermain. Bawah 10 tahunlah biasanya... Tapi masa ni Papisma sewa semua. Mungkin Kanak-kanak atas 25 tahun pun boleh tumpang sekaki... wakaka...

Sekitar kawasan chalet yang menempatkan para pengunjung KKP-7. Kalau penat-penat bolehlah lepak-lepak kat luar ni. Dr. Suhazeli memang cukup suka bawak khemah untuk anak-anaknya. Bolehlah melepak kat luar ni ya... hehehe... Jangan mare Presiden...

Hah... ini food court. Khususnya bagi mereka yang perutnya ada lebih 3 bahagian... Lepas menyantap makanan yang disediakan resort, kalau nak tambah lagi, marilah sini yer... Mohd. Hadhrami memang suka tempat macam ni... wakaka...

Bagi anak-anak yang suka merengek-rengek... ibu bapa digalakkan membawa mereka meronda-ronda kawasan ni. Jangan ronda saja... tak nak diam anak tu karang. Belilah apa yang patut...

Canoe (kenu) pun disediakan. Ambik jer lah mana-mana yang berkenan.. Berkenulah sepuas hati. Tapi bayarlah sendiri ye...

Tempat ni memang digemari oleh anak-anak kan, kan... Termasuklah emak bapaknya sekali... Nak berendam lama, haah... jangan tidur lepas solat subuh. Terjunlah kat sini.

Kalau takut kena larikan ombak, ni dia berpuluh tube ada disediakan... Tapi manalah ada ombak kan? Bapak-bapak tu jangan segan-segan ye. Kalau tak tahu berenang ngaku jelah... nanti anak tak lemas, bapak pulak lemas... hehehe...

Tempat ni Wan Zulkhalid (Kemaman) tentu suka 'giler' ni. Orang yang sama hobi dengan dia si isteri dia kena tengok-tengok ya. Kalau dah pukul 12 malam tak balik-balik tu... tok sah cari kat lain lah... Pasti diorang ada kat sini...

Kalau tak dapat ikan ngail kat bawah, haah kat atas tiang tupun ada ikan. Ambik je lah mana yang kalian suka... wakaka... Tapi sekejap lagi Pak Guard mari hang jawablah...

Begitulah serba sedikit apa yang saya dapat kongsikan. Indahnya berjemaah dalam Islam. Kalau tak kerana KKP, entah bilalah saya akan sampai di bumi Allah yang indah ini. Datang bukan saja dapat bersukaria, malah dapat pahala. Malah Allah ada berjanji melalui Rasululullah SAW, sebagaimana yang di riwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Tujuh golongan manusia yang dilindungi Allah di bawah bayangan-Nya (di akhirat nanti), pada hari tidak ada sebarang teduhan selain bayangan arasy-Nya. Mereka itu ialah (1) pemimpin yang adil; (2) pemuda yang terdidik (dibesarkan) dalam ibadat kebaktian kepada Allah; (3) Orang yang hatinya sentiasa berpaut rapat dengan masjid; (4) dua orang yang berkasih sayang kerana (agama) Allah, bertemu dan berpisah untuk keredaan-Nya; (5) lelaki yang dipujuk wanita cantik lagi hartawan (bagi memenuhi nafsunya) tetapi dia menolak dan berkata aku takutkan Allah; (6) orang yang berderma secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak sedar apa yang didermakan oleh tangan kanannya; (7) dan mereka yang sentiasa menyebut (mengingati) Allah dimasa keseorangan (kesunyian), maka berlinanganlah air matanya." (HR Bukhari Muslim)


No comments: