Monday, December 14, 2009

Takaful Amalmedic boleh jadi Takaful For All

(Dr. Roslan Yusof)

"Salam Akhi. Roadtax Serena nak mati esoklah. Tak sempat nak renew."

Itulah lebih kurang SMS yang saya hantar kira-kira pukul 8.30 malam kepada seorang sahabat pada 8 Dis 2009 sebelum roadtax kereta Serena saya tamat pada 9 Disember 2009 baru-baru ini. SMS itu adalah kepada sahabat yang meminjam 2nd car saya kerana masalah peribadi. Jadi, saya ingat saya perlukan kereta itu kalau tak sempat renew roadtax Serena ni...

Musim cuti sekolah penggal ke-tiga ini memang ramai yang berkhatan. Klinik saya juga tidak ketinggalan. Sesi pagi 8 orang, maksimum 9 orang dan petang 3 orang. Masa memang penuh dan memenatkan. Tak sempat nak renew roadtax. Apatah lagi biasanya saya akan call seorang sahabat untuk renew roadtax, dia akan datang dan uruskan semuanya. Tapi sekarang sahabat itu telah berpindah ke Kemaman sedangkan saya di Kuala Terengganu.

Sayapun terfikir Takaful Amalmedic. Memang sebelum itu saya telah beberapa kali SMS kepada En. Lizam, Pengurus Agensi tu... tapi masa yang tidak mengizinkan menyebabkan sehingga last minute, saya belum dapat menghantarkan butir-butir yang diminta. Quotation untuk takaful itupun En. Lizam telah emel kepada saya dan saya telah maklum akan harga dan sebagainya.

Kali ini saya terpaksa menggunakan khidmat Takaful Amalmedic. Biarlah lambat sikit. Kalau tak sempat renew, saya akan menggunakan motorsikal untuk pergi kerja. Itulah bisikan hati kecil saya. Bukan di sini tiada agen takaful. Boleh dikatakan setiap satu hingga tiga kilometer akan ada agen takaful, termasuklah Takaful Ikhlas. Tapi saya kurang berkenan untuk mendapatkan khidmat mereka secara walk-in kerana sebab-sebab peribadi.

Jadi, pada 8 Disember, kira-kira pukul 5.30 petang, sayapun telefon En. Lizam untuk memberitahu beberapa perkara yang diperlukan dan semua itu terdapat dalam geran kereta. SMSpun boleh, tapi saya telefon sebab dah tak ada masa dan saya perlu cepat. En. Lizam kata once saya masuk duit, dia akan proses.

SMS saya kepada akhi tadi adalah sebaik sahaja saya sampai di klinik pada malam tu, takut-takut saya tak sempat membaharui roadtax kereta saya dan dia dapat memulangkan kereta itu untuk sementara waktu. Tapi message itu tidak berjawab... Selepas kerja, saya terus bank-in jumlah yang ditetapkan ke Takaful Amalmedic iaitu pada pukul 11.28 pm dan terus SMS En. Lizam. En. Lizam reply SMS saya dengan mengatakan dia akan terus memproses insuran kereta saya dan saya perlu ambil roadtax tu di Agensi Takaful Ikhlas di Kuala Terengganu, esok.

Keesokannya, 9 Disember kira-kira pukul 10.30 am, sedang saya mengkhatankan seorang kanak-kanak, saya menerima satu panggilan telefon yang tiada dalam database handset saya. Rupa-rupanya dari Agensi Takaful Ikhlas Kuala Terengganu yang mengatakan mereka akan hantar roadtax tu ke klinik. Wow! ianya cukup impressive! Saya tak sangka sepantas dan secekap itu pengurusan Takaful Amalmedic itu sehingga roadtax itu sampai ke tangan hanya berurusan secara on-line. Par excellent! Saya tidak tahu perkembangan syarikat-syarikat takaful di Malaysia hari ini, tapi Takaful Amalmedik dapat membuat urusan sehingga tengah malam. Sudah tentu khidmat ini tidak terdapat di mana-mana Agensi Takaful seluruh Malaysia!

Kira-kira pukul 1 tengahari, akhi tadi membalas SMS saya yang menyatakan persetujuannya untuk memulangkan kereta saya. Sayapun membalas SMS-nya dengan mengatakan saya berjaya memperbaharui roadtax Serena saya.

Apa yang lebih menarik lagi ialah harganya cukup murah. Below market price! Harap-harap En. Lizam tidak tersalah kira. Sebab sehingga hari ini, saya telah confirm market price untuk insurans kereta saya di sini dengan jumlah sum insured yang sama, harga melalui Takaful Amalmedic adalah RM250.00 lebih murah berbanding dengan Agensi Takaful Ikhlas sendiri, di mana saya expect ianya sepatutnya lebih mahal kerana urusan transportation.

Saya ingin menganugerahkan Takaful Amalmedic sebagai Agensi Takaful For All... hehe.. anugerah baru ni... atas faktor-faktor di bawah:
1. Mudah - hanya melalui SMS dan online banking, semuanya selesai. Sesuai untuk sesiapa saja yang sibuk apatah lagi para doktor.
2. Pantas - tak sampai 12 jam, roadtax telah siap. Tak perlu beratur dan terlibat dengan kesesakan lalulintas.
3. Bila-bila masa - saya dapat berurusan sehingga lewat malam. Awal pagi tak tahulah... mungkin tahun depan saya akan cuba berurusan pukul 1 pagi... huhu...
4. Lebih murah - sum insured RM100k dapat murah RM250.00 tu macam bonus tu! Harap Takaful Amalmedi jangan sampai gulung tikar ye...
5. Lebih pantas dari reply SMS seorang sahabat...

Oleh itu, tidak kira siapa anda, ahli Papisma atau bukan ahli Papisma, tidak kira di mana anda berada, InsyaAllah Takaful Amalmedic adalah pilihan anda... Haa... ni bukan kes dapat bonus RM250 ye. Tapi ikhlas dari hati seorang pemerhati takaful.


No comments: