Sunday, May 10, 2009

Papisma Terengganu Mengutuk Perlanggaran Perlembagaan

(Pengerusi)

Papisma Terengganu mengutuk sekeras-kerasnya pihak yang melanggar perlembagaan negeri atau negara tidak kira ia dari mana-mana parti politik. Dalam isu yang berlaku di Dewan Undangan Negeri Perak Darul Ridhwan tiga hari lepas, Papisma merasakan ia merupakan satu pencabulan perlembagaan tubuh negeri Perak sendiri dan pelakunya perlu diseret ke mahkamah yang lebih adil iaitu mahkamah rakyat.

Papisma Terengganu berpendirian sedemikian atas sebab-sebab berikut:
1. Berikutan perintah perisytiharan yang dikeluarkan Mahkamah Persekutuan pada 15 April lalu bahawa penggantungan YB Dr. Zambry dan enam exconya oleh Speaker Perak dibatalkan, menyebabkan mereka menghadiri sidang DUN Perak pada 7 Mei lalu, adalah bertentangan dengan prinsip undang-undang di Malaysia kerana perintah tersebut merupakan satu deklarasi semata-mata yang tidak memberikan apa-apa lesen untuk mereka termasuk Dr. Zambry untuk menghadirkan diri dalam sidang DUN itu.

Berikut adalah kenyataan pakar undang-undang Pentadbiran, Prof M.P. Jain secara jelas menyatakan:

"A declaration merely declares what the legal rights of the concerned parties are. A declaratory order has no coercive force as such nor does it quash any decision which may have been taken by an administrative authority."

(Perintah deklarasi hanya sekadar satu perisytiharan hak pihak-pihak yang terbabit dari segi perundangan. Perintah deklarasi tidak mempunyai kuasa pemaksaan (memaksa seseorang mengikut perintah tersebut). Rujuk Harakahdaily di sini.

2. Sehubungan dengan itu, Dr. Zambry dan 6 orang rakannya telah memasuki Dewan Undangan Negeri Perak secara haram di sisi perlembagaan negeri Perak.

3. Kekecohan telah berlaku di Dewan Undangan Negeri Perak adalah ekoran dari YB Dr. Zambry, 6 orang ADUN UMNO/BN yang telah digantung dan 3 orang ADUN yang telah meletak jawatan (kesemuanya dipanggil Kumpulan 10) tidak mematuhi arahan Speaker, YB Datuk Sivakumar agar meninggalkan dewan.

4. Tindakan pihak polis memenuhi Dewan Undangan Negeri Perak meskipun telah diarahkan keluar oleh speaker adalah perbuatan tidak bermoral, menginjak-injak perlembagaan dan biadap terhadap undang-undang di Malaysia.

5. Tindakan orang yang tidak dikenali menyeret Speaker, YB Sivakumar secara kasar dengan kerusi speakernya sekali keluar dewan dan 'dikurung' merupakan perbuatan yang sangat hina dan mencemar kemuliaan Dewan Undangan Negeri, satu Institusi Perlembagaan tertinggi di negeri Perak.

6. Perlantikan Speaker baru A. Ganesan adalah di luar persidangan dewan kerana Speaker masih belum memulakan sidang ketika itu. Apatah lagi usul perlantikan itu yang dikemukakan oleh YB Dr. Zambry dan disokong oleh YB Hee Yit Foong adalah melanggar perlembagaan dan undang-undang kerana kedua-duanya adalah secara haram berada di dalam Dewan Undangan Negeri.

5. Kerana kekecohan dan tragedi yang dimainkan oleh Kumpulan 10 ini telah menyebabkan Raja Nazrin, terpaksa menunggu lebih 5 jam untuk merasmikan dewan dan ini merupakan perbuatan yang sangat biadap kepada Institusi Istana Perak.

6. Kerajaan UMNO/BN yang memerintah Malaysia dengan tanpa usul periksa telah membenarkan tindakan Kumpulan 10 ini adalah sangat tidak bermaruah dan dikesali kerana secara jelas ianya telah melanggar dan menghina kemuliaan dan status Dewan Undangan Negeri Perak, mahkamah dan Perlembagaan Malaysia sekaligus.

Oleh itu, sebagai sebuah badan NGO Profesional, Papisma Terengganu sekali lagi menyatakan kutukan terhadap perlanggaran perlembagaan dan memberikan sokongan agar langkah-langkah perlu diambil segera bagi menyelesaikan krisis perlembagaan di negeri Perak melalui pembubaran Dewan Undangan Negeri dan mengadakan pilihanraya semula.

No comments: