Sunday, July 13, 2008

Sunnah Yang Semakin Dilupakan

Salam.

Balik dari kerja petang tu, sambil minum-minum dan berbual-bual,tiba-tiba terasa rindu oleh kami saat-saat yang dikecapi bersama sahabat-sahabiah suatu ketika dulu. Saat di mana kami bersama-sama menikmati rezeki Allah yang terhidang di dalam dulang…walaupun hanya berlaukkan ikan kering dan telur goreng masak kicap. Terbayang saat menikmati hidangan sehingga licin dulang tersebut, tidak ada sedikitpun yang tertinggal, bahkan semuanya menjilat jari keenakan. Ahh..alangkah indahnya saat itu. Sayangnya sunnah itu sudah semakin dilupakan.

Tidak disangka, kenangan terhadap nostalgia lalu pada petang itu menghasilkan satu perancangan yang begitu mengujakan. Malam itu yang berkebetulan merupakan malam minggu kami, akan kami raikan dengan acara makan sedulang bersama anak-anak! Ya Allah..tak dapat dibayangkan bagaimana seronoknya perasaanku dan bagaimana terujanya aku dengan acara yang bakal diadakan bersama anak-anak pada malamnya.

Akhirnya saat yang begitu mengujakan itu tiba. Pulang sahaja suamiku dan anak lelakiku dari masjid, terus dipanggil anak-anak yang lain untuk makan bersama. Bila aku mula mengangkat keluar hidangan nasi dan lauk di dalam dulang...apa lagi...bersimpang-siur soalan keluar dari anak-anakku yang sememangnya sentiasa celoteh! Dan bila kami mula menghadap makanan...jelas sekali rasa kegembiraan terpancar di wajah-wajah mereka. Apa yang menyebabkan merekapun turut teruja..Allahua’lam. Mungkin disebabkan kelainan yang mereka rasai dari hari-hari biasa? Mungkin disebabkan seronoknya mereka dapat berhimpit-himpit dan berebut-rebut makan antara adik-beradik serta ummi dan abinya?

Yang pasti..keseronokan yang kami rasai pada malam itu, tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Saat yang begitu indah ini terasa rugi kalau tidak dirakamkan sama untuk kenangan. Alhamdulillah, idea untuk merakamkan peristiwa ini memberikan peluang untuk aku berkongsi cerita dan gambar bersama sahabat-sahabiah.




Abi membacakan doa, kami meng-aminkan. Dari kiri, Abi, Anas (Angah), Aisyah, Amirah, Atiqah & Ummi. Ammar (Along) dah tak de kat rumah...tinggal di asrama.








Selesai membacakan doa...apa lagi..1, 2, mula! Alahai, gambar Angah tak na
mpak le. Ada kat sebelah Abi tu.







Begitu berselera sekali nampaknya Abi!...Anas dah hilang pulak? Mana taknya, dah offer diri untuk jadi cameraboy...







Abi, tambah sayur lagi! Ummi, tambah nasi lagi! Hahh..tu dia! Tak berenti mintak tambah!






Fulamak, dah hampir licin? Berselera sungguh anak-anak kali ni. Dah berapa kali tambah tu?






Akhirnya…tak sedikitpun yang tersisa! Alhamdulillah...

Keesokannya, nak tau apa kata anak bongsu kami bila ummi dan abinya mula nak keluar rumah untuk ke tempat kerja? ”Eh, ummi ngan abi nak pergi mana? Kita makan sama-sama dalam dulang dululah...” Alahai puteriku... Tetapi semenjak hari tu sampai sekarang, kami tetap meneruskan sunnah yang semakin dilupakan itu bersama anak-anak bila saja kami berpeluang...Alhamdulillah.


Untuk sahabat-sahabiah..jom kita kembali hidupkan sunnah ini..! Walau sunnah yang nampak kecil… tapi punya rohnya yang tersendiri dalam pembinaan jiwa. Moga disaat segala sunnah rasul ini diperlekehkan, kita masih mampu beramal dengan segala sunnah-sunnah yang ditinggalkan oleh Baginda Rasulullah SAW.

No comments: