Saturday, July 26, 2008

Selamat Bertugas

(Biro IT)

Pagi ini, satu team khidmat kesihatan akan bertugas di Bukit Gasing. Bukit Gasing adalah kawasan pedalaman. Masyarakatnya hidup dalam suasana kampung. Bila melangkahkan kaki ke kampung itu, saya akan teringat kembali sewaktu di kampung dahulu. Bezanya ialah mereka merupakan masyarakat bermaklumat.

Saya pernah bertugas sebagai Pegawai Perubatan Khidmat Kesihatan sewaktu masa dahulu. Sama seperti team yang pergi hari ini. Saya pergi seorang diri sebab ketika itu tidak ramai pegawai perubatan di hospital. Lagipun ketika itu saya banyak masa free. Satu klinik dijaga oleh 2 doktor. Tapi sekarang, saya terpaksa menjaga klinik sendiri. Masa agak terbatas. Hari Jumaatpun banyak komitmen. Walau bagaimanapun, saya cuba beri masa juga sebulan sekali (hari Jumaat) untuk bersama-sama dengan team Papisma Terengganu untuk khidmat kesihatan.

Besar pahalanya kita membuat kerja untuk masyarakat. Apabila tujuan kita itu betul dan niat kita ikhlas, maka dengan bergabung di dalam team khidmat kesihatan itu lebih baik dari kita buat ibadat seorang diri. Sebagaimana yang pernah disebutkan di dalam buletin ini dahulu bahawa amalan kita terbahagi kepada 3 iaitu amalan untuk diri sendiri, amalan yang boleh dikongsi oleh orang lain dan amalan yang berterusan walaupun sedikit.

Dalam hal khidmat kesihatan ini, ianya boleh dikategorikan dalam amalan yang kedua. Iaitu khidmat kita itu boleh memudahkan penganjur program, boleh memudahkan orang-orang kampung bertemu doktor dan kebolehan kita itu boleh memberi manfaat pula kepada masyarakat marhaen. Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud:

“Barangsiapa memudahkan orang yang sedang susah, niscaya Allah akan memudahkan baginya di dunia dan di akhirat.” (HR. Muslim).

Bagi pihak Papisma Terengganu, kami mengucapkan "Selamat Bertugas".

No comments: