Wednesday, July 23, 2008

Sibuk - Gunakan Masa Anda Mengikut Matlamat

(Dari Emel)

Suatu hari seorang pakar dlm bidang pengurusan masa bercakap dalam suatu kumpulan yang terdiri daripada ahli-ahli perniagaan yang berjaya. Beliau menggunakan satu analogi yang cukup mudah dan berkesan supaya mereka dapat ingat sampai bila-bila.

Beliau berdiri dan berkata, "OK, saya ada satu kuiz untuk tuan-tuan". Beliau mengambil sebuah balang yang bermulut luas dan meletakkan di atas meja. Seterusnya beliau mengeluarkan batu-batu sungai sebesar penumbuk dan mengisi balang tersebut dengan batu itu dengan begitu cermat sehingga balang itu penuh.

Apabila balang itu sudah penuh dan tiada lagi batu yang boleh dimasukkan ke dalamnya, beliau bertanya, "Adakah balang ini penuh?" Semua orang di dalam kelas itu menjerit serentak. "Ya". Pakar itu menjawab. "Betulkah?". Kemudian beliau mengeluarkan pula batu-batu kecil dari bawah meja dan memasukkan ke dalam balang dan menggoyangkan balang itu agar batu-batu kecil itu masuk ke celah-celah batu besar tadi. Sekali lagi beliau bertanya kepada hadirin, "Adakah balang ini penuh?".

Kali ini mereka seperti was-was. "Mungkin tidak" kata salah seorang daripada mereka. "Bagus!" kata beliau. Sekali lagi dia mengambil sesuatu daripada bawah meja dan mengeluarkan sepeket pasir dan memasukkan ke dalam balang itu. Pasir-pasir halus itu masuk ke celah-celah ruang kosong antara batu besar dan batu kecil di dalam balang itu. Sekali lagi beliau bertanya, "Adakah balang ini penuh?" "Tidak!" jawab mereka hampir menjerit.

Sekali lagi beliau berkata, "Bagus!" .Kemudian beliau mengambil secawan kopi dan menuangnya ke dalam balang tersebut sehingga penuh dan bertanya kepada hadirin yang hadir, "Apakah maksud yang boleh diterangkan di sini?".

Salah seorang daripada mereka bangun dan berkata, "maksudnya ialah walau bagaimana sibuk dan penuh pun jadual kita jikalau kita bekerja keras kita sentiasa boleh memasukkan lagi perkara-perkara yang lain dalam kehidupan kita!". Pakar pengurusan masa itu berkata, "Ada benarnya juga apa yang kamu katakan itu, tetapi ada sesuatu yang lebih besar dan lebih berguna utk kita fikirkan. Jika kamu tidak memasukkan dahulu batu yang besar itu ke dalam balang sebelum batu-batu kecil dan pasir itu, kamu tidak akan dapat memasukkan batu-batu besar itu sampai bila-bila pun".

Sekarang, kita perlu memikirkan apakah batu besar dalam kehidupan kita? Sebagai contoh batu besar itu seperti tanggungjawab kita kepada Allah seperti sembahyang, menjaga syariat, akidah, akhlak, menjaga keluarga, mengejar cita-cita, dan meneruskan pencapaian matlamat hidup.

Batu-batu kecil dan pasir itu pula ibarat perkara-perkara lain yang biasa kita lakukan dalam kehidupan kita bersama rakan-rakan dan keluarga. Sebagai contoh beriadah, keluar bersama rakan-rakan, pergi berkelah dan lain-lain.

Tiba-tiba seorang daripada mereka bangun dan bertanya"Apakah pula maksud secawan kopi itu?". Pakar itu menjawab, "Walau sesibuk mana pun kamu, walau sepenuh mana pun jadual kerja kamu, luangkan sedikit masa untuk pergi minum kopi bersama-sama kawan-kawan kamu".

No comments: