Friday, July 18, 2008

Khidmat Kesihatan Itu Satu Sedekah

(Cucu Tok Adam)

Petang ini, satu team khidmat kesihatan Papisma Terengganu akan bertugas di Sekolah Darul Taqwa, Bt. 6. Kami mengucapkan selamat bertugas. Sesungguhnya saudara/i adalah pilihan Allah di kalangan mereka yang ada di atas muka bumi ini. Ada di antara mereka yang benar-benar inginkan kelebihan ini tetapi tidak diperkenankan oleh Allah, ada pula yang mempunyai urusan lain yang sama pentingnya dan ada yang sengaja mengada-adakan alasan. Ingatlah bahawa semua yang kita jelaskan dan kita sembunyikan adalah di dalam pengetahuan Allah SWT jua. Mudah-mudahan tenaga dan masa yang kalian infakkan untuk masyarakat itu akan dibalas oleh Allah SWT dengan sebaik-baik pembalasan di akhirat nanti.

Saya teringat akan hadis-hadis berkaitan sedekah (infak). Berikut saya paparkan sebahagiannya, mudah-mudahan akan bertambah semangat kita untuk memburu rahmat Allah melalui kerja-kerja kebajikan.


[Mafhumnya] "Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka." (Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

[Mafhumnya] "Barangsiapa ingin doanya terkabul dan dibebaskan dari kesulitannya hendaklah dia mengatasi (menyelesaikan) kesulitan orang lain." (Hadis Riwayat: Imam Ahmad)
[Mafhumnya] Tiap-tiap amalan makruf (kebajikan) adalah sedekah. Sesungguhnya di antara amalan makruf ialah berjumpa kawan dengan wajah ceria (senyum) dan mengurangi isi baldi mu untuk diisikan ke mangkuk kawan mu. (Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Marilah kita memanfaatkannya.

No comments: